וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטת הפה של קלינטון: גול עצמי או מהלך מתוכנן לשלהוב המצביעים?

11.9.2016 / 14:32

האמירה המזלזלת של המועמדת הדמוקרטית במצביעי יריבה? מסרבת לדעוך ומוקדם לדעת אם תחרוץ את דינה בקמפיין. בעוד טראמפ מנסה להעצים את אפקט ההתבטאות, כמה מעלים את האפשרות שמדובר בפליטת פה מתוסרטת שנועדה למשוך קהל

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

לא בכל יום משתף דונלד טראמפ בטוויטר ציוץ של הנשיא ברק אובמה. אבל הלילה (שבת) זה קרה. "שתפו אם אתם מסכימים", נכתב בציוץ של הנשיא הדמוקרטי מ-2012, אותו שיתף המועמד הרפובליקני לנשיאות. "אנחנו צריכים נשיא שנלחם עבור כל האמריקנים, לא מישהו שמוחק כמעט מחצית מהם".

הציוץ אמנם פורסם לפני ארבע שנים פחות שבוע, אך הנסיבות לכתיבתו דומות למדי. אז, בעיצומו של המרוץ לבית הלבן, כשאובמה התמודד מול מיט רומני, הוקלט המועמד הרפובליקני אומר בכנס סגור דברים חמורים על קהל מצביעיו של יריבו הדמוקרטי. "יש 47% שהם איתו, שאינם משלמים מסים, שתלויים בממשל, שמאמינים שהם קורבנות, שמאמינים שהממשלה אחראית לדאוג להם", אמר רומני. אתמול הגיע "רגע ה-47%" של הילרי קלינטון, עם אותה התבטאות שבה כינתה מחצית ממצביעי טראמפ "סל של נתעבים" (a basket of deplorables), כלומר - גזענים, הומופובים, סקסיסטים, שונאי זרים ואיסלאמופובים.

הציוץ של אובמה מ-2012:

הציוץ ששיתף טראמפ לכד שתי ציפורים במכה אחת: גם הביך מאוד את אובמה, שהציוץ המקורי שלו מלפני ארבע שנים זכה לפתע לאלפי שיתופים חדשים, עם הקשר חדש וברור - נגד האמירה של קלינטון; וגם עקץ על הדרך את מיט רומני, שתקף אותו ללא הרף בקמפיין הבחירות הנוכחי. זאת ועוד, כדי לוודא שאף אחד לא פספס את ההקבלה שעשה, חזר טראמפ בציוץ נוסף: "הילרי חוותה כעת את רגע ה-47% שלה, איזה דבר נורא לומר על כל כך הרבה אמריקנים נהדרים".

קלינטון כמובן כבר הספיקה להבין את טעותה ואף לשגר מעין "חצי התנצלות", שבה לא חזרה בה מהמילים הקשות, אלא רק מההכללה הגסה הגלומה במילה "חצי". היא אף ניסתה לעלות להתקפה, כששיתפה ציוץ ישן של טראמפ בטוויטר, בו כתב כי הוא מבטיח שבניגוד אליה הוא יהיה הנשיא של כולם. "חוץ מאשר אפרו-אמריקנים, לטינים, נשים, מהגרים וותיקי מלחמות", הוסיפה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון טמפה, פלורידה 11 בספטמבר 2016. רויטרס
שיגרה חצי התנצלות. קלינטון בפלורידה/רויטרס

אבל בינתיים הנושא כבר השתלט לחלוטין על סדר היום התקשורתי של סוף השבוע בארצות הברית, ונראה שהוא מסרב לדעוך. התגובות הנזעמות ממלאות את הכותרות הראשיות, והעניין בולט במיוחד ברשת "פוקס ניוז" האוהדת לטראמפ, שעושה כל שביכולתה כדי להעצים את ההתבטאות האומללה.

עוד מוקדם להעריך אם האמירה הזו אכן תהווה נקודת מפנה שתפגע בסיכוייה של קלינטון להיבחר, כפי שגם קשה לאמוד מה היה המשקל המדויק של האמירה ההיא של רומני בהפסדו - אבל הדעה הנפוצה כרגע, בקרב רוב הפרשנים בארה"ב, היא שמדובר ב"גול עצמי" משמעותי של קלינטון, בדיוק בשבוע שבו מתחילה הישורת האחרונה של המרוץ, ובדיוק ברגע שבו היא הייתה אמורה לצבור תנופה: אחרי כמה שבועות שבהם נעלמה יחסית מהעין, התמקדה במפגשי עם תורמים, נמנעה מראיונות והותירה את הבמה לטראמפ, בדיוק השבוע היא "יצאה מההקפאה", הופיעה בתוך כמה ימים בשורה של אירועים ציבוריים, ואף קיימה כמה ראיונות עם התקשורת לאחר כשמונה חודשים שנמנעה מכך.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ בסנט לואיס, מיזורי, 11 בספטמבר 2016. רויטרס
מעצים את ההתבטאות. טראמפ בסנט לואיס/רויטרס

ה"בליץ" הזה היה אמור להחזיר את הקמפיין למסלול, בייחוד על רקע המשך הסקרים המאוד-מדאיגים מבחינת קלינטון. כך למשל, סקר חדש של ה"וושינגטון פוסט" שפורסם הבוקר מראה עדיין על יתרון של חמישה אחוזים למועמדת הדמוקרטית, אך מדובר בירידה לעומת 8% פער בסקר הקודם ערך העיתון. המומנטום של טראמפ ממשיך לבלוט גם כשבוחנים את המצב במינות השונות, וכך למשל, לפי התחזית של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון IPSOS, אם היו הבחירות נערכות היום, היתה קלינטון זוכה ל-229 אלקטורים מתוך 270 הדרושים כדי לזכות, טראמפ היה זוכה ב-199, וכל 112 האלקטורים הנותרים נמצאים במדינות מתנדנות, שכל אחד מהשניים עוד יכול לקחת. רק לשם השוואה, בדיוק לפני שבוע, אותה תחזית בדיוק ניבאה לקלינטון 273 אלקטורים- יותר ממה שדרוש כדי לזכות, ורק 182 לטראמפ.

ובכל זאת, לא כולם ממהרים להספיד את הקמפיין של קלינטון בעקבות ההתחלקות הזו, ונשמעת אף הדעה לפיה מדובר באמירה מתוסרטת היטב, בקמפיין שכל מילה בו נבחנת בקפידה. כך למשל, היועץ הפוליטי פול בגאלה, ששימש יועץ בכיר בקמפיין הנשיאותי של ביל קלינטון בשנת 1992, אמר הלילה לאתר "פוליטיקו" כי הוא סבור שמדובר במהלך מכוון, שתפקידו למשוך קהלים שמתרחקים לפי שעה מקלינטון, כמו תומכי ברני סנדרס: "אני לא חושב שמדובר בפליטת פה, אלא באסטרטגיה שנועדה להלהיב את קהל המצביעים", אמר היועץ, שנחשב למקורב למשפחת קלינטון.

הטענה הזו מתיישבת עם נתון נוסף מהסקרים, הנוגע מידת המוטיבציה של המצביעים: הפער של קלינטון מטראמפ גדל משמעותית כאשר נבחנת כלל אוכלוסייה, לעומת מצב שבו שואלים רק מצביעים שמתכננים להתביע בוודאות. בחינה של הנושא מגלה כי בקרב תומכי קלינטון, רק 36% אמרו כי הם "מאוד נלהבים להצביע", לעומת 48% מתומכי טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully