וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם הוא רק תירוץ: נתניהו פתח את הדלת לקלינטון וטראמפ

טל שלו, שליחת וואלה! NEWS לניו יורק

26.9.2016 / 8:20

מעל חמשת ימי ביקורו של ראש הממשלה בניו יורק רחפה שאלת זהותו של האדם שישב, או תשב, בבית הלבן החל מינואר 2017. בפגישותיו עם שני המועמדים לנשיאות ניסה נתניהו לשמור על איזון, אך בעוד קלינטון שידרה ממלכתיות, טראמפ מנסה לגרוף רווחים

צילום: רויטרס עריכת וידאו: ניר חן

המראה הראשון המזדקר אל מול עיניהם של היוצאים מבניין האו"ם בשדרה הראשונה בניו יורק הוא גורד שחקים בעל 72 קומות, עליו, כמו על רבים מהמגדלים ברחבי העיר, מתנוסס שמו של דונלד טראמפ. יחסית ל-39 הקומות של מגדל המזכירות הכללית של האו"ם, מדובר בגוליית, המאפיל במעט על הבניין המרשים.

למי שמחפש משלים במגדלים, גם בביקורו השנתי של ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם יש נמשל דומה; צלה של התקופה – סיום כהונת אובמה והשאלה מי יחליף או תחליף אותו בבית הלבן – ריחפו מעל חמשת ימי שהותו של ראש הממשלה בניו יורק. סוגיית טראמפ – פעם איל נדל"ן והיום מועמד רפובליקני ססגוני ושנוי במחלוקת – האפילה אפילו על נאומו חוצב הלהבות של נתניהו באו"ם.

זה שיוצא, וזה או זאת שייכנסו, היו בעצם הפתיח והסיומת של הביקור: ביקורו של נתניהו נפתח במפגש האחרון עם הנשיא אובמה, והסתיים בפגישות עם שני המועמדים – טראמפ והילרי קלינטון, שפינו זמן לפגוש את נתניהו בימי קמפיין טרופים במיוחד - יממה לפני העימות הראשון ביניהם.

עוד באותו עניין:
קלינטון לנתניהו: אתנגד להחלטות חד-צדדיות במועצת הביטחון של האו"ם
מטה טראמפ: "הילרי קלינטון אליטיסטית ומנותקת"
העימות הראשון והפגישה עם נתניהו: השבוע הגורלי של טראמפ וקלינטון

נתניהו לאבו מאזן: "אתה יכול להמשיך להפיץ שנאה – או לקדם שלום". רויטרס
נתניהו במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

טראמפ הוא זה שהכתיב את לוח הזמנים: אחרי שבפמליית נתניהו אותתו שהוא ישמח להיפגש עם מי מהמועמדים במידה ויביעו בכך עניין, מטה טראמפ הרים את הכפפה. בשם האיזון, אנשי נתניהו מיד פנו למטה קלינטון בבקשה לתאם פגישה דומה. נתניהו אינו המנהיג המזרח תיכוני היחיד שנפגש עם שני המועמדים, והוא גם לא הראשון: במידה רבה, שני מפגשיו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, עם קלינטון וטראמפ בשולי עצרת האו"ם בשבוע שעבר הניחו את הקרקע לפגישות של נתניהו אתמול. אבל יחסיו הטעונים של נתניהו עם הפוליטיקה האמריקנית בשנים האחרונות ומעמדה של ישראל בתוכה מציבים אותו במעמד קצת שונה.

בלשכת ראש הממשלה עושים מאמצים בחודשים האחרונים להתרחק מקמפיין הבחירות לנשיאות ולשמור על מראית עין של איזון. זאת אחרי הטראומה של בחירות 2012, אז הואשם בהתערבות בוטה לטובת המועמד הרפובליקני מיט רומני. עד כה נראה שנתניהו משתדל עד מאוד ליישם את הפתגם "מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מצאו את ההבדלים

התקשורת הורחקה משתי הפגישות, שתועדו על ידי צלמי סטילס רשמיים בלבד. ההודעות שהוציאה לשכת ראש הממשלה על שתי הפגישות היו זהות בניסוחיהן, וכללו מידע אינפורמטיבי בלבד: מיקום הפגישה, משך הזמן שהיא נערכה, משתתפים נוספים, ומסרים זהים. "רה"מ נתניהו הציג בפני מר טראמפ \ גברת קלינטון את עמדותיה של ישראל בנושאים אזוריים הקשורים לביטחון ישראל ומאמציה להשיג שלום ויציבות באזורנו. רה"מ הודה למר טראמפ \ גברת קלינטון על הידידות והתמיכה בישראל".

בצד השני, כמצופה בתקופת קמפיין בחירות, קימצו פחות בפרטים. שני המועמדים פרסמו הצהרות מפורטות, המפארות את מחויבותם ליחסי ישראל-ארצות הברית, תמיכתם בהסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב, והשאיפה להילחם יחדיו בטרור ובמניעת איראן גרעינית. עד כאן הדומה.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית

טראמפ החל אמנם את הקמפיין בהצהרת נייטרליות לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך בשבועות האחרונים הוא הולך ומתיישר לימין בעמדותיו אפילו יותר מהממשלה בירושלים. בתום פגישתו עם נתניהו שחרר המועמד הרפובליקני הודעה רוויית הצהרות ניציות, המפארת את ירושלים המאוחדת כבירת הנצח של העם היהודי ומטילה את האחריות לקיפאון המדיני על הפלסטינים שצריכים להכיר במדינת ישראל כעם היהודי.

הצהרתו של טראמפ, שלפיה "הסיוע הביטחוני המוענק לישראל ושיתוף הפעולה בתחום ההגנה מפני טילים הן השקעה מצוינת לארצות הברית", ראויה לציון. זאת לנוכח העובדה שבעבר טראמפ קרא לישראל להחזיר את כספי הסיוע שהיא מקבלת.

פגישת בנימין נתניהו והילרי קלינטון בניו יורק, 26 בספטמבר 2016. קובי גדעון, לע?מ, לשכת העיתונות הממשלתית
התחייבות חשובה. נתניהו וקלינטון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע?מ

ההודעה של מטה קלינטון, מאידך, שמה דגש על הצורך בקידום פתרון שתי המדינות, ואשררה את התנגדותה לכל ניסיון חיצוני לכפות הסדר, "כולל על ידי מועצת הביטחון". התחייבותה של קלינטון בעלת חשיבות יתרה מבחינתו של נתניהו, על רקע החשש בירושלים ממהלך אחרון של ממשל אובמה בנושא הישראלי-פלסטיני לפני תום כהונתו.

נתניהו לא העלה את הנושא בכלל בפגישתו עם אובמה, אבל בפגישות עם המועמדים – "שאלת נובמבר" – המתייחסת לתקופת הביניים שבין היוודע תוצאות הבחירות לנשיאות לכניסת הנשיא החדש לבית הלבן בינואר – בהחלט תפסה מקום מכובד. ההצהרה של קלינטון, שמאשררת אמירה דומה בנאום בפני השדולה היהודית-אמריקנית אייפאק מוקדם יותר השנה, כמו גם ההתנגדות הגוברת של טראמפ בכלל לפתרון שתי המדינות, הן אולי התוצר המשמעותי ביותר של הביקור מבחינת נתניהו.

למי שמדקדק ובכל זאת מחפש את ההבדלים הקטנוניים - הפגישה עם טראמפ נמשכה שעה ו-20 דקות, הפגישה עם קלינטון קרוב לשעה. בעוד שטראמפ התרברב בכל אמצעי המדיה החברתית בפגישתו עם נתניהו, בעמוד הטוויטר והאינסטגרם של קלינטון אין לה זכר. קלינטון המנוסה ניסחה הודעה שהייתה יכולה בקלות לצאת מהבית הלבן, לשון ההודעה של טראמפ – נשיאותית קצת פחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טראמפ במשרד הסגלגל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הפגישות האלה עוזרות רק לטראמפ, לא משנה מה יגידו", אמר לוואלה! NEWS בכיר במפלגה הדמוקרטית, בשימו דגש על כך שהמפגש עם נתניהו נתן למועמד הרפובליקני מתנה - לגיטימציה מדינית ברמה הגבוהה ביותר למועמד שמעורר עוינות קשה בקהילה היהודית ואפילו בקרב בכירים במפלגה הרפובליקנית עצמה.

מנגד, בכיר בקהילה היהודית אמר כי "אם הוא פוגש את שניהם – אין בעיה. יש אמנם רגישות יתרה בנוגע לטראמפ בקרב היהודים, אבל הוא המועמד הרפובליקני – אי אפשר להתעלם ממנו, בין אם היהודים אוהבים את זה או לא". בשעה זו, נראה שנתניהו צלח את שדה המוקשים הפוליטי. בקצב האירועים התזזיתי של הקמפיין, ויממה לפני העימות הנשיאותי, למפגשים עמו ככל הנראה לא יהיה זכר עד מחר. אבל בשבועות הקרובים נתניהו ייאלץ להמשיך ולהיזהר – גם לסגור כמו שצריך את הדלת עם הנשיא אובמה, ולפתוח את הדלת כהלכה למי שיבוא אחריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully