וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון חייכה, טראמפ איבד את שלוותו: כך נראה העימות הראשון

המועמדים לחצו ידיים, אך הטונים עלו במהרה. טראמפ אמר כי גם נתניהו לא שמח מהסכם הגרעין. קלינטון, שהרבתה לחייך, טענה כי ליריבה אין תכנית להילחם בדאעש. הוא אמר כי אין לה "את המזג המתאים" - והיא השיבה: "וואו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, השתתפו הלילה (שלישי) בעימות הנשיאותי הראשון, שהבטיח הרבה וגם קיים.

הם לחצו ידיים באולם הכנסים הצנוע באוניברסיטת הופסטרה שבלונג איילנד, אולם מהר מאוד הטונים בין השניים עלו והם קטעו זה את זו במהלך ויכוחיהם על מגוון נושאים, החל בכלכלה דרך המתיחות הגזעית ועד למלחמה בדאעש והסכם הגרעין עם איראן.

המועמד הרפובליקני, שאיבד לא פעם את שלוותו במהלך הדיון שנמשך כשעה וחצי, אמר כי ליריבתו אין את "הסיבולת" ואת "המזג" הדרושים כדי לכהן כנשיאה הבאה. מנגד, שרת החוץ לשעבר הדגישה את ניסיונה הרב והאשימה את המיליארדר בכך שהזמין את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "לפרוץ למחשבים ולחשבונות" של אזרחי ארצות הברית. טראמפ אמר כי "יש לה ניסיון רב, אך ניסיון רע".

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות הנשיאותי. רויטרס
טראמפ וקלינטון לוחצים ידיים בתום העימות/רויטרס

7:28 המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון אומרת כי היא "מרגישה טוב אחרי עימות מדהים". במסיבה עם תומכיה שבה חגגה עם תום האירוע, שאלה את הקהל "אתם מרגישים טוב הלילה?", והשיבה: "בטוח שאני כן". היא הפצירה בתומכים להשפיע על ההצבעה, בעיקר במדינות המתנדנדות - פנסילבניה, אוהיו וניו המפשייר.

6:35 סקר שערכה רשת CNN בתום העימות מעלה כי 62% מהנשאלים טענו שהילרי קלינטון ניצחה את דונלד טראמפ. קבוצות מיקוד רבות ברחבי ארצות הברית הגיעו למסקנה דומה.

6:30 דונלד טראמפ התראיין לרשת "פוקס ניוז", ואמר כי התכוון להגיד "משהו קשה מאוד" על יריבתו ועל משפחתה - אך התחרט. "אמרתי לעצמי שאני לא יכול להגיד זאת", אמר בריאיון. "לא אמרתי את מה שהתכוונתי להגיד על מה שמתרחש בחייהם של הזוג קלינטון". הוא הוסיף כי לדעתו שרת החוץ לשעבר "הייתה נוראית" בעימות, ו"לא תשיב את אמריקה לגדולתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
עימות נשיאותי 27 בספטמבר 2016. GettyImages
אזרחי ארצות הברית צופים בעימות/GettyImages

5:38 הילרי קלינטון אומרת כי טראמפ השמיע הערות שוביניסטיות בעבר, בין היתר על השחקנית רוזי אודונל. איל הנדל"ן אומר בתגובה כי הוא נמנע מלבקר את משפחתה של קלינטון.

5:37 דונלד טראמפ חוזר על דבריו לפיהם יריבתו אינה כשירה להיות נשיאה, וזו אומרת בתגובה כי "כשטראמפ יטוס בעולם וישהה 11 שעות בשימוע בבית הנבחרים הוא יוכל לדבר איתי על כשירות".

הילרי קלינטון 27 בספטמבר 2016. GettyImages
"כשנכנסתי לתפקיד איראן הייתה קרובה לפצצה". קלינטון/GettyImages

הסכם הגרעין עם איראן

5:33 דונלד טראמפ מתייחס לפגישתו אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואומר כי הוא לא מרוצה מהסכם הגרעין עם איראן.

5:30 טראמפ אומר כי הסכם הגרעין הוא גרוע, וכי קלינטון אחראית לו. הוא מציין כי ארצות הברית העבירה יותר ממיליארד דולרים במזומן לאיראן, ככל הנראה כדי לשחרר את החיילים האמריקניים שנשבו על ידיה לאחר שחדרו למים הטריטוריאליים של המדינה.

5:27 קלינטון מתייחסת להסכם הגרעין עם איראן, ואומרת כי כשנכנסה לתפקידה כשרת חוץ, הרפובליקה האסלאמית הייתה קרובה לפצצה. לדבריה, הסכם הגרעין מראה את עוצמתה של הדיפלומטיה. היא העבירה ביקורת על טראמפ, שאמר כי היה מפוצץ סירות איראניות מחוץ למימיה הטריטוריאליים. איל הנדל"ן אומר בתגובה כי הוא עומד מאחורי דבריו על פיצוץ הספינות. הוא מציין כי הגרעין הוא סכנה משמעותית יותר משינויי האקלים שבהם מטפל ממשל אובמה.

טראמפ 27 בספטמבר 2016. GettyImages
"הסכם הגרעין נורא". טראמפ/GettyImages

המאבק בטרור

5:25 דונלד טראמפ אומר כי קלינטון הייתה שרת החוץ כשדאעש היה "ילד קטן", ועל כן היא לא תצליח לעצור אותם עכשיו. הוא ציין כי לקלינטון אין את "המזג המתאים" למאבק בטרור. בתגובה חייכה קלינטון ובתום דבריו אמרה: "וואו".

5:15 הילרי קלינטון אומרת כי יש לפעול כדי להיאבק באיום הטרור בתוך ארצות הברית. היא קראה לשתף פעולה עם מדינות ערב המתונות במזרח התיכון – דבר שלטענתה טראמפ מסרב לעשות. טראמפ גינה את פעולות קלינטון במזרח התיכון בעת שהייתה שרת החוץ ואמר: "יש אי-סדר מוחלט באזור".

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות, 27 בספטמבר 2016. GettyImages
"עוזריה של קלינטון החלו לדון במוצאו של אובמה". טראמפ וקלינטון/GettyImages

5:10 השניים החלו לדון בנושאי ביטחון, וקלינטון אומרת כי "הייתה בהלם" כששמעה שטראמפ הזמין את פוטין לפרוץ למחשבים באמריקה. "הערות כאלה מדאיגות את האנשים האחראים לנושאי ביטחון", אמרה. טראמפ בתגובה מציין כי 200 אנשי צבא בכירים הביעו בו תמיכה. הוא הוסיף כי לא בטוח שרוסיה פרצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית, וכי ייתכן שמדובר בסין או בכל גורם אחר. הוא התייחס לאיום הסייבר, ועל מנת להמחיש את הקלות שבשימוש באינטרנט אמר: "יש לי ילד בן 10 שטוב במחשבים, שה לא-יאמן".

5:05 דונלד טראמפ מתייחס לדברים שאמר בעבר לפיהם אנשיה של קלינטון החלו עם השמועות על כך שהנשיא הנוכחי ברק אובמה לא נולד בארצות הברית. לדבריו, סידני בלומנטל, עוזרה לשעבר של המועמדת הדמוקרטית, החל את הדיון בנושא. קלינטון גיחכה ואמרה כי טראמפ, שהוביל תנועה שטענה כי אובמה אינו אזרח המדינה, הוא שהחל את "השמועה הגזענית".

דונלד טראמפ , הילרי קלינטון 27 בספטמבר 2016. GettyImages
טראמפ וקלינטון על הבמה בניו יורק, הלילה/GettyImages

יחסים בין-גזעיים בארצות הברית וחוקי החזקת הנשק

4:53 דונלד טראמפ אומר כי הוא מסכים עם קלינטון על כך שאין למכור נשק לאנשים הנמצאים ברשימת המעקב של הסוכנויות הפדרליות.

4:49 קלינטון התייחסה לירי המשטרה באזרחים שחורים ואמרה כי היא סבורה כי דעה קדומה היא בעיה של כולם, ולא רק של המשטרה.

הילרי קלינטון, 27 בספטמבר 2016. GettyImages
"שמחה שאבי לא עשה עסקים עם טראמפ. קלינטון/GettyImages

4:47 השניים נשאלו על היחסים בין הגזעים בארצות הברית. קלינטון מדגישה כי יש להגביר את האכיפה בכל הנוגע להחזקת כלי נשק. טראמפ אומר כי יש להחזיר את "החוק והסדר" במדינה - דבר שאותו, לטענתו, קלינטון לא מעוניינת לעשות. הוא ציין כי בערים שונות קהילת האפרו-אמריקנים וההיספנים "חיים בגיהינום" בגלל הסכנה שבשכונותיהם. "אם אתה הולך ברחוב אתה נורה", ציין.

4:43 הילרי קלינטון אומרת כי היא מכירה אנשים רבים שאותם רימה טראמפ. היא אף אמרה כי היא שמחה שאביה המנוח לא עשה עמו עסקים.

דונלד טראמפ 27 בספטמבר 2016. GettyImages
טראמפ במהלך העימות, הלילה/GettyImages

פרשת המיילים של קלינטון והחזרי המס של טראמפ

4:38 הילרי קלינטון נשאלה על פרשת המיילים שבה היא מעורבת, והודתה כי עשתה טעות, ועשתה דברים שלא היו צריכים להיעשות. בתגובה אמר טראמפ כי מדובר היה בצעד מכוון ולא בטעות.

4:35 דונלד טראמפ אומר כי יפרסם את דוח החזרי המס שלו, ברגע שקלינטון תפרסם את המיילים שהיא מחקה מחשבונה. זאת, בהתייחס ל-30 אלף מיילים שלא נמסרו לבדיקת הבולשת הפדרלית. בתגובה אמרה קלינטון כי במשך השנים כל מועמד פרסם את דוח החזרי המס שלו. היא ציינה כי לדעתה יריבה לא עושה זאת מכמה סיבות. "אולי הוא לא כזה עשיר כמו שהוא אומר, או שהוא לא רוצה שידעו שלא שילם מסים. יש משהו שהוא מסתיר".

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות, 27 בספטמבר 2016. AP
שני המועמדים על הבמה באוניברסיטת הופסטרה/AP

4:25 דונלד טראמפ לועג לקלינטון על כך שאתר האינטרנט של הקמפיין שלה פירט על האופן שבו היא תיאבק בדאעש. בתגובה אמרה קלינטון: "לפחות יש לי תכנית". בהמשך אמרה המועמדת הדמוקרטית כי טראמפ אומר "דברים משוגעים", וזה ציין בתגובה: "אין דבר משוגע בהשבת הכסף לאמריקה".

4:20 קלינטון אומרת כי טראמפ חושב ששינויי האקלים הם "מתיחה" שיזמו הסינים. איל הנדל"ן התפרץ ואמר כי לא אמר את זה. בתורו אמר טראמפ כי "הוא מאמין בכל סוגי האנרגיה, אבל המדיניות הנוגעת לכך היא אסון". הוא האשים את ממשל אובמה בהגדלת החוב הלאומי.

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ בעימות, 27 בספטמבר 2016. AP
קלינטון וטראמפ לוחצים ידיים בתחילת העימות/AP

שיפור המצב הכלכלי בארצות הברית

4:13 דונלד טראמפ מאשים את סין ומקסיקו ב"גניבת העבודות" מארצות הברית. "עלינו לגרום לחברות שלא לעזוב את המדינה", אמר. הוא האשים את הממשל הנוכחי בהזנחת הסוגיה.

4:10 קלינטון מתייחסת למצב הכלכלי בארצות הברית, ואומרת כי יש לבנות כלכלה "שפועלת עבור כולם, לא רק אלא הנמצאים בפסגה. המשמעות של זה היא שאנו צריכים עוד עבודות, עבודות טובות".

4:00 המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ויריבה הרפובליקני דונלד טראמפ עולים לבמת העימות באוניברסיטת הופסטרה שבניו יורק.

ביל קלינטון ומלאניה טראמפ בעימות הנשיאותי. רויטרס
ביל קלינטון ומלניה טראמפ לוחצים ידיים בפתח העימות/רויטרס

3:50 נציג הוועדה המארגנת את העימותים פנה לקהל באולם, והסביר להם את חוקי העימות: "אין להריע, אין מחיאות כפיים, אין לקרוא בוז", אמר. "בבקשה שימרו על שקט, אנא אל תפריעו למאה מיליון האנשים שצופים באירוע ברחבי העולם. תוכלו להריע למועמדים בתחילת האירוע ובסיומו". הוא הוסיף כי "מלבד המנחה, לסטר הולט, אף אחד לא יודע מה השאלות. לא הוועדה המארגנת, ובוודאי שלא המועמדים".

3:40 נשיא ארצות הברית לשעבר ובעלה של המועמדת הדמוקרטית, ביל קלינטון, ורעייתו של במועמד הרפובליקני, מלניה טראמפ, הוצגו לקהל, נכנסו לאולם ולחצו זה לזו ידיים. קלינטון כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אני יודע שמיליוני אמריקנים יחזו אותה הילרי קלינטון שאני מכיר כבר 40 שנים".

טראמפ מגיע לאוניברסיטת הופסטרה

קלינטון מגיעה לאוניברסיטת הופסטרה

3:40 המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון הגיעה לאוניברסיטת הופסטרה, 20 דקות לפני תחילת העימות מול דונלד טראמפ.

3:17 המועמד דונלד טראמפ מגיע לאולם באוניברסיטת הופסטרה, לקראת תחילת העימות עם יריבתו הילרי קלינטון.

2:50 המיליארדר היהודי שלדון אדלסון ורעייתו מרים נכנסו לאולם העימות באוניברסיטת הופסטרה. לאחרונה דווח כי אדלסון צפוי לתרום לראשונה לקמפיין הבחירות של טראמפ.

אולם התקשורת באוניברסיטת הופסטרה בלונג איילנד לקראת העימות 26 ספטמבר 2016. עמרי נחמיאס
אולם התקשורת באוניברסיטת הופסטרה. אלפי עיתונאים מכל העולם נמצאים בקמפוס/עמרי נחמיאס

2:20 דוברת הקמפיין של דונלד טראמפ, קתרינה פירסון, אמרה בריאיון לוואלה! NEWS כי בעימות הקרוב "טראמפ יהיה נשיאותי, אבל עדיין יהיה טראמפ. אם הוא יספוג מכה הוא יחזיר באותו המטבע". לדבריה, איל הנדל"ן צפוי להציג את המדיניות שלו. "מדיניותו היא חדשה, לשם שינוי, ולכן אנו רואים את הפער בסקרים, גם במדינות מתנדנדות, מתכווץ.

פירסון ציינה כי טראמפ התכונן לאירוע, אך לא ערך עימותי דמה. "לטראמפ יש מטרה. אם אתה מאמין למה שאתה אומר, אין צורך בעימותי דמה", אמרה. הוא הגיע לכאן מוקדם והוא נרגש. הוא התכונן להזדמנות לדבר לעם האמריקני ויש לו הזדמנות להגיד מה הוא יעשה כדי להשיב את אמריקה לגדולתה".

החבובות בדמות המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ והמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, לקראת העימות, 26 בספטמבר 2016. רויטרס
"עימות" בין בובות של טראמפ וקלינטון במנהטן/רויטרס

1:30 דונלד טראמפ כתב בטוויטר כי במהלך העימות ינהלו את חשבונו "קבוצת הנתעבים שלו". זאת, כמעין עקיצה להילרי קלינטון, שכינתה לפני כשבועיים מחצית ממצביעי טראמפ "סל של נתעבים" (a basket of deplorables), והוסיפה: "אתם יודעים- גזענים, הומופובים, סקסיסטים, שונאי זרים ואסלאמופובים"

0:30 המועמדת מטעם המפלגה הירוקה, ג'יל סטיין, הפתיעה את הנוכחים באוניברסיטת הופסטרה כשהגיעה לקמפוס למרות שלא תשתתף בעימות. לפי כללי הוועדה המארגנת, על מנת להשתתף בעימות הנשיאותי, על כל אחד מהמועמדים להשיג 15% תמיכה בממוצע, ואילו סטיין זוכה ל-2.4 אחוזים בממוצע בלבד.

"לא ככה נראית דמוקרטיה", היא אמרה לוואלה! NEWS מחוץ לאולם העימות. לדבריה, "הרבה אנשים מעוניינים בעימות פתוח. 54% מהצעירים יצביעו למפלגה שלישית. לאמריקנים נמאס מהמערכת הפוליטית המושחתת. הגיע הזמן לפתוח את העימות. אנחנו נעשה את זה ברשתות חברתיות, בטוויטר. אני אענה גם לשאלות של העימות דרך הרשתות החבריות".

לשאלה האם פנתה גם למועמד המפלגה הליברטריאנית, גארי ג'ונסון, שאף הוא לא הורשה להשתתף לאחר שזכה לתמיכה ממוצעת של 7.4%, אמרה סטיין: "הזמנו אותו, הוא לא הסכים להשתתף, לא יודעת מאילו סיבות אבל חשוב שיהיה עימות פתוח. אנחנו דוחפים את זה בכל דרך שנוכל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'יל סטיין מחוץ לאוניברסיטת הופסטרה, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך
המועמדים הילרי קלינטון ודונלד טראמפ לקראת העימות הנשיאותי הראשון, 26 בספטמבר 2016. AP
היום הגורלי. נערות מצטלמות מחוץ לאולם העימות/AP

21:58 הוועדה האחראית על העימותים הנשיאותיים הודיעה כי הילרי קלינטון תהיה המועמדת שתישאל ראשונה הלילה בעימות. באופן סמלי, מסרה הוועדה כי דונלד טראמפ יוצב בצדה הימני של הבמה, ואילו קלינטון בצדה השמאלי.

20:30 ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן, רמז בתדרוך כי הנשיא ברק אובמה ככל הנראה יצפה בעימות הלילה. "אני צופה שיום שני בערב יהיה דומה לימי שני בערב אחרים בבית הלבן, שבהם הנשיא עובד כשברקע פועלת הטלוויזיה. אלא שהפעם, אני חושב שבמקום פוטבול, יהיו יותר דיבורים על פוליטיקה בהקשר של העימות", אמר.

בדקו בעצמכם: האם היד שלכם גדולה יותר משל טראמפ?

מחוץ לעימות האמריקני, לונג איילנד. 26 בספטמבר 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עמרי נחמיאס
חגיגה ליד אולם הכנסים/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

16:40 ערב העימות, עדכן נייט סילבר, סטטיסטיקאי הנחשב ל"גורו של הבחירות באמריקה", שחזה נכונה את שתי מערכות הבחירות הקודמות שלו, את תחזית הסקרים שלו. כעת, לפי הרכב "סקרים פלוס" המשקלל את המצב בסקרים יחד עם דפוסי הצבעה היסטוריים ומדדים נוספים, הוא מקנה להילרי קלינטון 51.2% לנצח את הבחירות ולדונלד טראמפ 48.8% כאשר בתמונת האלקטורים הצפויים בתחזית שלו השניים כמעט שווים. מדובר בזינוק חד של 8% בסיכויו של טראמפ שנרשם בשלושת הימים האחרונים.

13:25 סקר חדש של רשת CNN מראה כי הילרי קלינטון ודונלד טראמפ נמצאים בתיקו בשתי מדינות מפתח. בקולורדו, 42% מהמצביעים הביעו תמיכה במועמד הרפובליקני, 41% במועמדת הדמוקרטית, 13% במועמד הליברטריאני גארי ג'ונסון ו-3% במועמדת הירוקים ג'יל סטיין. בפנסילבניה, שבה עד לא מכבר הובילה קלינטון בפער ניכר, היא זוכה לפי הסקר ב-45%, אחוז אחד יותר מיריבה טראמפ. 6% מהנשאלים אמרו כי יצביעו בעד ג'ונסון ועוד 3% עבור סטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully