וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתרה, ההיתממות וההתנצלות: תולדות הפרשה שמאיימת להפיל את קלינטון

29.10.2016 / 13:15

כשהסנאטור סנדרס קבע כי "לאמריקה נמאס לשמוע על המיילים של קלינטון", הוא לא לקח בחשבון את ההתלהבות הרבה שאחזה במטה הרפובליקני עם ההודעה על חידוש החקירה נגד שרת החוץ לשעבר. בעבור טראמפ, אין אפשרות אחרת מלבד העמדתה לדין

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

לאמריקה נמאס לשמוע על פרשת המיילים של הילרי קלינטון, קבע ברני סנדרס. הוא לא אמר זאת ביממה האחרונה, בעקבות פתיחת החקירה מחדש, וגם לא בחודשים האחרונים, אלא לפני שנה - שנה ושבועיים ליתר דיוק. השניים נפגשו אז לעימות הראשון במסגרת בפריימריז הדמוקרטיים, ויריבה של שרת החוץ לשעבר הגן עליה לנוכח העיסוק הבלתי פוסק בסוגיה. הסנאטור היהודי מוורמונט לא דייק. הדמוקרטים, ובמיוחד קלינטון עצמה, היו שמחים לקבור את הפרשה, אך עבור הרפובליקנים ודונלד טראמפ מדובר במעיין נובע של סקנדלים שמעניק להם תחמושת בכל פעם מחדש.

הידיעה על כך שקלינטון, בעודה שרת חוץ, השתמשה בחשבון מייל פרטי - clintonemail.com - ולא ממשלתי, פורסמה בניו יורק טיימס כבר ב-3 במרץ שעבר. אותו כלי תקשורת שטראמפ מגדף בכל עת בשל "היותו מוטה" נגדו, חשף את המחדל שהפך למעמסה כבדה על קלינטון. הפרשה התגלתה במקרה, במסגרת פרשה אחרת שבה הייתה מעורבת שרת החוץ לשעבר - המתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי.

ועדת חקירה של בית הנבחרים הייתה זקוקה לתכתובות בין קלינטון לבין עוזריה הנוגעים לפיגוע שבו נהרג השגריר כריסטופר סטיבנס, ואז התברר כי אלו כלל לא נשמרו בארכיון הממשלתי כפי שדורשים הנהלים. 55 אלף דפי מיילים הועברו למחלקת המדינה, לאחר סינון שערכו אנשיה של שרת החוץ לשעבר. לוועדה הועברו כ-300 מיילים הנוגעים למתקפה בעיר הלובית.

עוד בנושא:
המיילים שצצו בחקירה אחרת: הגילויים החדשים בפרשה שרודפת את קלינטון
לא רק פרשת המיילים: מי היועצת הקרובה שמסבכת את קלינטון?
שבוע וחצי לפני הבחירות: ה-FBI פתח מחדש את חקירת המיילים של קלינטון

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על פתיחת חקירת המיילים מחדש, איווה. 28 באוקטובר 2016. AP
אנשיה ניסו להציג את התנהלותה כשגרתית, אך הדבר נשלל. קלינטון/AP

אנשיה של קלינטון ניסו להציג התנהלותה כנורמה וכשגרה במחלקת המדינה, אולם גורמים רשמיים שללו זאת. לדבריהם, השימוש הבלעדי שעשתה קלינטון בשרת פרטי לצורכי עבודה הוא חסר תקדים, והיא אפילו לא הפעילה חשבון ממשלתי. עבודתם של בכירי הממשל האמריקני צריכה להיות מתועדת על פי חוק, והיא משמשת את הארכיונים הלאומיים, חברי קונגרס ועיתונאים. יומיים לאחר הדיווח, הכריזה שרת החוץ לשעבר - שטרם הודיעה אז על כניסתה למרוץ לנשיאות - כי תפרסם את תוכן המיילים לעיון הציבור.

בחודשים שחלפו ניסתה קלינטון לשכך את הסערה, שפגעה קשות בתדמיתה והציגו אותה כמי שמסכנת את הביטחון הלאומי של ארצות הברית, לא בדיוק תכונת האופי שתסייע באיסוף תומכים ומצביעים. "זה היה רק מתוך נוחות", אמרה. ואולם, כבר באותו חודש התגלו סדקים בהצהרותיה של קלינטון. בניגוד למה שטענה, היא שלחה את המיילים הפרטיים ממכשירי אייפד ובלקברי, ולא רק ממקום אחד.

רק אחרי חצי שנה שבה התגוננה ואמרה כי כל המיילים ששלחה לא היו מסווגים באותה העת, היא התנצלה וקיבלה אחריות על הפרשה. "מה שעשיתי היה חוקי, אבל במבט לאחור, הייתי צריכה להחזיק בשני חשבונות", אמרה בריאיון לרשת ABC בספטמבר שעבר. "אחד למטרות אישיות, ואחד הקשור לעבודה. זאת הייתה טעות. אני מצטערת על כך".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על פתיחת חקירת המיילים מחדש, איווה. 28 באוקטובר 2016. AP
קלינטון במסיבת העיתונאים באיווה, אמש/AP

בהוראת בית משפט, מחלקת המדינה שחררה לעיון הציבור את המיילים שהועברו אליה, קבוצות קבוצות. אלו חשפו רבות מדרכי התנהלותה של קלינטון בשבתה כשרת החוץ, כמו גם שיחות שלא נגעו ישירות לענייני עבודה. דוח פנימי של מבקר מחלקת המדינה, שנחשף במאי, הצטרף למקהלת הביקורת. אמנם קודמיה בתפקיד גם פעלו כך, נכתב, אך השימוש שלה בשרת פרטי היה חסר תקדים ולכל הפחות היה עליה להעביר את כל המיילים שלה לאחר שסיימה את תפקידה בתחילת 2013.

אחרי שנחקרה במשך שלוש שעות וחצי על ידי ה-FBI - ובין היתר אמרה כי לא ידעה להבחין ברמות הסיווג השונות - הודיע ראש הבולשת ג'יימס קומי על סיום החקירה נגדה ב-5 ביולי. הוא העביר עליה ביקורת קשה - "חסרת אחריות לחלוטין" - ואמר כי חלק מהמיילים הכילו כבר אז חומרים רגישים במיוחד. למרות זאת, ולאכזבתו של טראמפ, הוא הודיע כי הוא ממליץ שלא להעמיד אותה לדין. במשרד המשפטים קיבלו זאת ונראה שהתיק נסגר וכי הפרשה מאחוריה של קלינטון, שנשמה לרווחה. במהלך חקירתה, התגלה חודש לאחר מכן, טענה כי קולין פאוול, שר החוץ בכהונה הראשונה של ג'ורג' וו. בוש, ייעץ לה לעבוד עם מייל פרטי. הוא הכחיש זאת וטען כי היא מנסה לטפול עליו את האשמה.

מועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, אינדיאנה. מאי 2016. AP
שמח במיוחד למשמע החדשות לנוכח הסקרים הלא מחמיאים. טראמפ/AP

טראמפ מיאן לוותר והמשיך לפרוט על הנושא, כשטענותיו כלפי מערכת אכיפת החוק רק הולכות ומחריפות. הוא האשים את הממסד בקנוניה ואמר כי יריבתו לנשיאות צריכה להיכלא. "lock her up" (כלאו אותה) הפכה לסיסמה נפוצה בקרב תומכיו. כמו ברפובליקת בננות, הוא הבטיח במהלך העימותים ביניהם כי אם הוא ייבחר, הוא יאסור אותה וימנה תובע מיוחד לפרשה. טראמפ, שמדגיש בנאומיו את המחויבות לחוק, הצהיר כי יפעל בניגוד גמור למה שאותו חוק מאפשר לנשיא.

אמש טענה לארה טראמפ, רעייתו של אריק, בנו של המועמד הרפובליקני, כי חמה "כופף את ידיהם בנושא הזה", בהתייחסות לחלקו של טראמפ לכאורה בחידוש החקירה. "את יודעת, הוא היה הראשון שמההתחלה אמר שאסור לתת לה לרוץ לנשיאות, ואני משבחת אותו על כך", אמרה בריאיון לריטה קוסבי, ברדיו WABC. "אני חושבת שאם הוא לא היה מפעיל לחץ כזה, לא נראה לי שהיינו רואים את זה קורה עכשיו. זה הולך להיות המסמר האחרון בארון הקבורה".

המועמד הרפובליקני לא ידע אתמול את נפשו למשמע החדשות הדרמטיות. לנוכח הסקרים הלא מעודדים ושערוריות המין שאופפות אותו, טראמפ פיתח את תיאוריית הקשר נגדו לרמות חסרות תקדים בשבועות האחרונים, וסירב להתחייב כי יקבל את תוצאות הבחירות. ה-FBI, שהיה בעיניו שותף לקנוניה הזאת, "תיקן את הטעות ההיסטורית שעשה", הכריז. המיליארד ותומכיו, זה כבר ברור, לא יקבלו החלטה אחרת פרט להעמדה לדין של יריבתם השנואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully