וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 200 שנה: התרחיש המוזר שבו איש ה-CIA זוכה בנשיאות ארה"ב

5.11.2016 / 17:45

אוון מקמלין, מורמוני רווק מיוטה, נכנס למרוץ רק באוגוסט אך הוא עשוי לזכות במדינת הבית שלו ולסכל את מאמצי קלינטון וטראמפ להשיג את מספר האלקטורים הדרוש - ולהעביר את ההכרעה לבית הנבחרים. שם הוא מקווה להיבחר בתור מועמד של פשרה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נטלי סברו .

יוטה נחשבה למעוז רפובליקני בטוח במערכות הבחירות השונות בארצות הברית, לפחות עד למערכת הבחירות ההיסטורית וההזויה ב-2016. המדינה בעלת ששת האלקטורים אינה חשובה במיוחד עבור הילרי קלינטון, אך דונלד טראמפ זקוק לה כדי לסלול את דרכו הקשה יותר מזו של יריבתו אל הבית הלבן. עם זאת, המדינה השמרנית התקשתה לעכל את השערוריות היומיות שמנפק המיליארדר ההולל, וכך הצליח להשתלח למרוץ מועמד שלישי ואנונימי, שבסיטואציה מאוד חריגה עוד עשוי למצוא את עצמו בחדר הסגלגל.

אוון מקמלין, בן 40, שירת במשך עשור בסוכנות הביון המרכזית (CIA). הוא הכריז על התמודדותו רק באוגוסט האחרון, מועד שבו מדינות רבות כבר לא אפשרו להירשם בתור מועמד לבחירות. הוא וסגניתו המיועדת, מינדי פין היהודייה, לא מנסים למעשה לכבוש מדינות אחרות פרט ליוטה, מדינת הבית שלו, כשהוא מתמקד באוכלוסייה המורמונית – המונה כ-60% מכלל תושבי יוטה ושאליה הוא שייך – הסולדת מטראמפ אך גם אינה מחבבת בלשון המעטה את קלינטון.

הוא מחזיק בעמדות רפובליקניות מסורתיות. מתנגד להפלות, ומבטיח למנות שופטים לבית המשפט העליון שיאסרו זאת, הוא רוצה לשנות את תכנית הבריאות של אובמה ולצמצם את הוצאות הממשל הפדרלי. מנגד, הוא הבהיר כי המאבק נגד נישואים חד-מיניים תם - אמו של מקמלין יצאה מהארון אחרי שהתגרשה מאביו והיא חיה כיום עם בת זוג - והוא מתנגד לגירושם של מהגרים בלתי-חוקיים.

אוון מקמלין, מועמד עצמאי לנשיאות ארצות הברית, במשרדיו בסולט לייק סיטי, יוטה, 12 באוקטובר 2016. רויטרס
מחזיק בעמדות רפובליקניות מסורתיות. מקמלין/רויטרס

הקמפיין יוצא הדופן של איש העסקים ולשעבר יועץ בכיר של הרפובליקנים בבית הנבחרים בנוי על טקטיקה ברורה: הצבת מכשול בפני שני המועמדים המרכזיים מלזכות ב-270 האלקטורים הדרושים להבטחת הניצחון בבחירות. אם יצליח להיות המועמד הראשון שמנצח במדינה בודדת זה 92 שנה, מקמלין עשוי לגרור את שני המועמדים הנוספים שזכו במספר הרב ביותר של האלקטורים – טראמפ וקלינטון – לבית הנבחרים. במצב כזה, חברי הבית הם אלו שמכריעים את זהות המנצח.

זהו תרחיש עם סיכויים קלושים. הוא מתבסס על האפשרות שטראמפ יגרוף מדינות מתנדנדות רבות שבהן הוא מפגר בסקרים ויבלום את דרכה של קלינטון להשיג את מספר הזהב. כך, למשל, אם המועמד הרפובליקני יפסיד ביוטה, אך יזכה באוהיו, במישיגן ובפלורידה, וישמור על מעוזיו הרפובליקניים, שבחלקם הוא דולק אחרי יריבתו הדמוקרטית בסקרים או צמוד לה – ג'ורג'יה, טקסס ואריזונה – אז לטראמפ יהיו 265 אלקטורים ולקלינטון 267.

בהתאם לתיקון ה-12 לחוקה, חברי בית הנבחרים יכריעו בין השלושה, כשלכל מדינה יהיה קול אחד בלבד, בשונה מחלוקת המושבים המתבססת על גודל האוכלוסייה. הסנאט, שעשוי לעבור לשליטת הדמוקרטים, יבחר את סגן הנשיא

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בטמפה פלורידה ארצות הברית 05 נובמבר 2016. רויטרס
יבלום את דרכה של קלינטון להשיג את מספר הזהב? טראמפ/רויטרס

ככל הנראה, הרפובליקנים יצליחו לשמור על הרוב בבית הנבחרים, בהם גם אלו המתנגדים לטראמפ, שהכריזו בגלוי כי לא יצביעו לו. יחד עם החקירה המתמשכת של נציגת הדמוקרטים, מקמילן מקווה להיות מועמד הפשרה, שיוביל לאיחוי הקרעים באמריקה השסועה ולהשתחל לבית הלבן, על אף שסך הקולות שיקבל יהיה זעום בהשוואה לטראמפ ולקלינטון.

עד כמה המהלך הזה לא ריאלי תעיד הפעם האחרונה - והיחידה - שבה הוא התרחש, לפני כמעט 200 שנה. ב-1824 נבחר ג'ון אדמס על ידי בית הנבחרים, אחרי שארבעה מועמדים הצליחו לזכות באקלטורים אולם איש לא השיג את 131 האקלטורים שנדרשו באותה תקופה. אדמס סיים במקום השני, אחרי אנדרו ג'קסון.

עלייתו של מקמלין בסקרים בשבועות האחרונים מדאיגה את הקמפיין של טראמפ. גם המועמד עצמו תקף את איש הביון לשעבר, שמבטיח להתערב במלחמה בסוריה, שאותה הוא מכיר מקרוב לנוכח פעילותו החשאית. אחרי שכינה אותו "בובה" של בילי קריסטול, הפרשן השמרן שמוביל את מחנה המתנגדים לטראמפ חודשים רבים, יצא קצפו של מקמלין. "בזמן שאתה הטרדת מינית נשים בתחרות מיס עולם, אני נלחמתי בטרור מחוץ לגבולות המדינה", כתב המועמד העצמאי בחשבון הטוויטר הצנוע שלו, שמונה פחות ממאה אלף עוקבים. לטראמפ, לשם השוואה, יש כ-13 מיליון עוקבים.

גם אם יוטה תישאר רפובליקנית מערכת בחירות נוספת, המרוץ התלת-ראשי בה הוא כאב ראש שלא היה בתכניות של הרפובליקנים. הסקרים עדיין צמודים, ובאחרונים שבהם מוביל טראמפ ב-2% בלבד, בטווח טעות הדגימה הסטטיסטית. כדי שאיש הביון יושבע כנשיא בינואר 2017 צריכים להתרחש עוד כמה נסים עבורו, אבל אם יש מערכת בחירות שבה כבר שום דבר לא יפתיע, זאת השנה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully