וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפילה, המיילים וה-FBI: היה ניתן לחזות את ההפסד של קלינטון?

תבוסת המועמדת הדמוקרטית הפתיעה רבים, אך כשמתבוננים בתחנות שונות בקמפיין ניתן לשים את האצבע על אירועים שאולי עלו לה בקולות. מפרשת המיילים שפגעה באמינותה, הטענות לשחיתות ועד הבריאות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

תבוסתה של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בבחירות לנשיאות הפתיעה את כלי התקשורת, את המערכת הפוליטית ואת העם האמריקני. בארצות הברית וברחבי העולם עדיין מנסים לשים את האצבע על הסיבה שבגינה החליטו ההמונים לסמן בקלפיות את שמו של איל הנדל"ן חסר הניסיון הפוליטי, ולא את שמה של שרת החוץ לשעבר, שמאחוריה 30 שנים של ניסיון. אך אם מסתכלים על דרכה של קלינטון עד ליל הבחירות, ניתן למצוא כמה תחנות שעלולות להוות סימן לעתיד לבוא.

אחת הפרשות המרכזיות שאפפו את קלינטון לכל אורך הקמפיין היה שימושה בחשבון המייל הפרטי שלה בעת שכיהנה כשרת החוץ בממשל אובמה. הפרשה התפוצצה עוד לפני שהכריזה קלינטון על התמודדותה. ה"ניו יורק טיימס" חשף ב-3 במרץ 2015 את המחדל, שהתגלה במקרה, במסגרת פרשה אחרת שבה הייתה מעורבת קלינטון - המתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי.

הבחירות בארה"ב - סיקור מיוחד:
"נוקאאוט לאחים המוסלמים": בעולם הערבי מברכים על ניצחון טראמפ
"לא הנשיא שלי": רבבות מפגינים נגד טראמפ ברחבי ארה"ב; עשרות נעצרו
בפעם החמישית בהיסטוריה: הנשיא לא יזכה ברוב קולות הבוחרים

הילרי קלינטון אחרי ההפסד לדונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. 9 בנובמבר 2016. רויטרס
היה ניתן לחזות את התבוסה? קלינטון בנאום ההפסד, אתמול/רויטרס

מאז עברו הרבה מים בנהר. תחילה קלינטון התגוננה, אך לאחר חצי שנה היא התנצלה וקיבלה אחריות על הפרשה. היא נחקרה במשך שלוש שעות וחצי על ידי ה-FBI, ובין היתר אמרה כי לא ידעה להבחין ברמות הסיווג השונות. במקביל, מחלקת המדינה שחררה לעיון הציבור את המיילים שהועברו אליה – דבר שנתן הצצה להתנהלותה של קלינטון בשבתה כשרת החוץ. כל אלה הציגו את המועמדת הדמוקרטית באור שלילי ביותר בעיני הציבור, שהחל לראות בה דמות לא אמינה, שעשויה לעמוד בפני משפט פלילי.

ביולי האחרון הודיע ראש הבולשת הפדרלית, ג'יימס קומי, כי החקירה הסתיימה, וכי ה-FBI לא ימליץ להעמיד את קלינטון לדין. אך כאן לא נגמרו הצרות. באותה ההצהרה של קומי הוא מתח עליה ביקורת חריפה, אמר כי היא הייתה "חסרת אחריות לחלוטין", וציין כי חלק מהמיילים הכילו כבר אז חומרים רגישים במיוחד.

בהמשך, שבוע וחצי לפני פתיחת הקלפיות, הפיל קומי פצצה, והכריז על פתיחה מחדש של החקירה בעקבות איתור מיילים נוספים. כעבור ימים אחדים נסגרה שוב הפרשה, אך הדבר ככל הנראה גרם לציבור שוב לפקפק באמינותה של המועמדת. לאחר קבלת תוצאות הבחירות האשימו גורמים דמוקרטים את קומי בתבוסה הקשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש ה-FBI על פרשת המיילים של קלינטון: "אין מקום להעמדה לדין". רויטרס
קומי בעת ההודעה על סגירת פרשת המיילים בפעם הראשונה, יולי/רויטרס

בתחילת הקמפיין נאלצה קלינטון לעבור שימוע בקונגרס על טיפולה כשרת החוץ בפיגוע הקטלני שבו נהרג שגריר לוב בבנגאזי. עדותה נמשכה עמוק אל תוך הלילה ובמהלכה היא דחתה את רוב הטענות שהשמיעו נגדה הרפובליקנים. קלינטון אמנם הציגה טענות משכנעות והסבירה את התנהלותה בצורה טובה, אך העלאת הנושא הרגיש פעם נוספת במהלך הקמפיין עוררה בקרב האמריקנים ספקות לגבי התנהלותה כשרת חוץ, והאופן שבו תתפקד כנשיאה.

מכה נוספת שנחתה על קלינטון היא ההדלפות של אתר "ויקיליקס" של ג'וליאן אסאנג', שפתח במתקפה ממוקדת, ולא מוצהרת, נגד המפלגה הדמוקרטית. תחילה הייתה זו פריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית, ולאחר מכן למחשבו של מנהל הקמפיין הדמוקרטי, ג'ון פודסטה.

הילרי קלינטון מעידה בפני הקונגרס האמריקני בעניין הפיגוע בלוב 23 אוקטובר 2015. רויטרס
הציגה טיעונים משכנעים, אך התעורר ספק על התנהלותה. קלינטון בשימוע בקונגרס, אוקטובר 2015/רויטרס

אחד המיילים שפורסמו בפומבי ערב פתיחת הוועידה הדמוקרטית, שבה הוכרז רשמית על בחירתה של קלינטון לראשות המפלגה. במייל זה עלה כי בכירים במפלגה ניסו לפגוע ביריבה ברני סנדרס ולסייע להילרי קלינטון. החשיפה הובילה להתפטרותה של יו"ר ועידת המפלגה, דבי ווסרמן שולץ, וערער שוב את אמון הציבור בממסד הפוליטי המסורתי שכל כך מזוהה עם קלינטון.

האתר המשיך בהדלפותיו ופרסם מדי שבוע עשרות אלפי מיילים, שחלקם הצביעו על חיבתה לגורמים העסקיים הבכירים בוול סטריט, הנראים בעיני רבים מהעם האמריקני כסמל לקפיטליזם החזירי, הדורסני וחסר הגבולות. במקביל נחשפו עניינים מפוקפקים הקשורים ל"קרן קלינטון" המשפחתית.

בין היתר עלתה אפשרות של קבלת תרומות אסורות של הקרן ממדינות כמו קטאר, כמו גם קידום אינטרסים של תורמי הקרן באמצעות מחלקת המדינה, שבראשה עמדה קלינטון. המיילים, גם אם היו עמומים ולא הצביעו בפירוש על התנהלות שאינה תואמת לכללי האתיקה, שוב הציגה את קלינטון כמושחתת וכסמל ל"פוליטיקה הישנה".

הילרי קלינטון עוזבת טקס לציון הפיגוע בתאומים בניו יורק, ארצות הברית, 11 בספטמבר 2016. GettyImages
קלינטון עוזבת את טקס הזיכרון ב-11 בספטמבר/GettyImages

צרה נוספת נפלה על קלינטון בתקופה שבה היא רשמה עלייה ברורה בסקרים. ב-11 בספטמבר, במהלך טקס לזכר קורבנות פיגועי התאומים, חשה קלינטון ברע, ובעת שצעדה למכוניתה היא תועדה מועדת לפני שנכנסה לרכב. לאחר שעות ארוכות של דיווחים שונים על מצבה הבריאותי של המועמדת, הודיע הקמפיין כי קלינטון אובחנה כחולה בדלקת ריאות, ומשום שלא נשמעה להוראות הרופא וסירבה לנוח בביתה, היא לא חשה בטוב. אף שמהר מאוד קלינטון שבה לעצרות הבחירות, החל הציבור לפקפק בכשירותה של קלינטון לתפקיד הבכיר. גם התקפי השיעולים שלה במהלך כמה מנאומיה, לא סייעו להפיג את החשש.

יריבה הרפובליקני של קלינטון, דונלד טראמפ, נהנה כמובן מהפרשות השונות, ושב ואמר כי השרה לשעבר לא ראויה ולא כשירה לשבת בחדר הסגלגל. בעצרותיו השונות הוא אמר כי בריאותה של המועמדת הדמוקרטית לא תאפשר לה לעמוד בראש מקבלי ההחלטות, ובאחד מנאומיו אף חיקה אותה מועדת. במקביל, גם לאחר שתיק החקירה נגד קלינטון נסגר, הוא אמר כי אם תיבחר, עשויה להיות נשיאה שתעמוד למשפט.

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ נבחר לנשיא ה-45 של ארצות הברית ונשא נאום זכייה. רויטרס
הזכיר את הפרשות שבהן מעורבת קלינטון בנאומיו. טראמפ/רויטרס

גם השדים מהעבר חזרו לתקוף את קלינטון, כשהמועמד הרפובליקני הזכיר את בגידותיו והטענות להטרדה מינית מצדו של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, וטען כי המועמדת איימה על הנשים כדי שלא יתלוננו. טראמפ הגדיל לעשות ולפני העימות הנשיאותי השני כשערך מסיבת עיתונאים יחד עם ארבע נשים שטענו כי הנשיא לשעבר הטריד אותן מינית. בין הדוברות הייתה גם קתי שלטון, שקלינטון, שהייתה בעברה עורכת דין, ייצגה אדם שאנס אותה בעת שהייתה בת 12.

לכל אלה הצטרפו גם השערוריות שבהן היה מעורב אנתוני וינר, בן זוגה לשעבר של עוזרתה הנאמנה הומה אבדין. בספטמבר האחרון דווח כי וינר שלח תמונות עירום שלו וניהל שיחות מיניות עם נערה בת 15 – פרשה שכעת חוקר ה-FBI, ובמסגרתה גם התגלו המיילים הנוספים שהביאו לפתיחת החקירה נגד קלינטון מחדש. לאחר אירוע זה אבדין החליטה להתגרש מווינר. עם זאת, לאחר פרשות דומות שבהם הוא היה מעורב בעבר, קלינטון, כך דווח, התערבה כדי שהשניים לא יפרקו את משפחתם. בארצות הברית טענו כי בכך קלינטון למעשה פוגעת בנשים ובעצמאותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully