וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"אס" של טראמפ: הצעירים והעניים נשבו בקסמו - ללא הבדל דת, גזע ומין

אבנר בורוכוב ואמיר שילה

10.11.2016 / 16:20

קלינטון רשמה התחזקות של 1% בלבד בקול הנשי, לעומת התמיכה באובמה ב-2012, ודווקא טראמפ נהנה מרוח גבית מגדרית - מהגברים. סחף של הרגע האחרון? פילוח נתוני ההצבעה מגלה שהניצחון המוחץ נבנה במשך שבועות - לאט אבל בטוח

עריכה: ניר חן

בארצות הברית עדיין מנסים להבין את הלך הרוח הציבורי והסחף האדיר שלא נלקחו בחשבון על ידי הסוקרים, והביאו לדונלד טראמפ את הניצחון המובהק בבחירות לנשיאות. יותר מ-90% מהקולות כבר נספרו והכריעו שבפעם החמישית בהיסטוריה של ארה"ב, המועמד - ליתר דיוק, המועמדת - עם מירב הקולות, לא תיבחר לנשיאה.

נושא המגדר, אגב, התברר כעניין שולי לקלינטון - היא זכתה ב-54% מקולות הנשים, עלייה של אחוז בודד לעומת התמיכה שהייתה לאובמה בקרב נשים ב-2012. דווקא טראמפ נהנה זכה לרוח גבית מגדרית, עם עלייה של 5% מקולות הגברים לעומת רומני.

דונלד טראמפ בנאום ניצחון בעצרת בחירות במנהטן, ניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
הניצחון לא הושג ברגע האחרון, אלא בזכות כרסום קבוע בכוחה של קלינטון. טראמפ בנאום הניצחון/רויטרס

מבט מעמיק בנתוני ההצבעה, בהשוואה למערכת הבחירות הקודמת ב-2012 - אז התמודד הנשיא אובמה לכהונה שנייה נגד המועמד הרפובליקני, מיט רומני - מראה כי בבחירות האחרונות נרשמה עלייה באחוז הצעירים שהצביעו למפלגה הרפובליקנית. בניגוד להשערות שקדמו לבחירות, וההערכה שלפיה קלינטון תסחוף עמה את הצעירים, בקרב בני 29-18 חלה דווקא עלייה של 5% בתמיכה במפלגה הרפובליקנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הצעירים והפנסיונרים לא התחשבו בהערכות המוקדמות

אם בקרב הצעירים כל ההערכות ניבאו תמיכה מסיבית בקלינטון, הרי שבקרב הציבור המבוגר הסבירו הסוקרים כי נטייתם השמרנית תהיה לטראמפ. אלא שגם כאן, הערכות לחוד ומציאות לחוד: התמיכה בקלינטון בקרב מצביעים בגיל 65 ומעלה הייתה גבוהה ב-4% מזו שהייתה לאובמה ב-2012.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמירותיו של טראמפ לא השפיעו על הציבור ההיספני, שתמך בו ב-8% יותר מאשר ברומני ב-2012. טראמפ גם נהנה מעלייה של 7% בקרב המצביעים השחורים, אולם 99% מהשחורים הצביעו לאובמה ב-2012, כך שבסך הכול טראמפ זכה ב-8% בלבד מקולותיהם. יתרה מזו, טראמפ ניצח על אף שדווקא בקרב הלבנים רשם את ההתחזקות הנמוכה ביותר - רק 1% לעומת רומני.

הילרי קלינטון אחרי ההפסד לדונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. 9 בנובמבר 2016. רויטרס
היהודים לא הספיקו. קלינטון לא סחפה את הנשים, ושילמה את המחיר/רויטרס

כפי שהנשים לא נהרו לתמוך בדמוקרטים ביחס ל-2012, על אף האפשרות להכתיר אישה לתפקיד החזק בעולם - גם בקרב הלבנים לא נרשמה התחזקות משמעותית בתמיכה בטראמפ.

לא סחף - כרסום הדרגתי וקבוע בכוחה של קלינטון

בפילוח מצביעים לפי גובה ההכנסה, קלינטון מובילה במובהק בקרב מדרגות השכר הנמוכות - 53% לעומת 41% לטראמפ, בקרב המצביעים שמשתכרים עד 30 אלף דולרים . לעומת זאת, כשעולים למדרגות השכר הגבוהות - למעשה, בכולן - העשירים תמכו בטראמפ.

אלא שבקרב הציבור קשה היום, הפער היה גדול בהרבה ב-2012, כשאובמה זכה ב-69% מקולותיהם ברוב מוחץ מול רומני. מרבית הציבור בדרגות השכר הנמוכות אמנם תמך בקלינטון - אך היא איבדה חלקים גדולים ממנו. טראמפ הצליח להעביר אליו קולות רבים מהם - 15% שבבחירות הקודמות הלכו לדמוקרטים.

פילוח לפי דתות במערכת הבחירות הנוכחית, מראה כי אין דת בעלת שיעור תמיכה מובהק לאחד המועמדים, כפי שתמכו היהודים בקלינטון. 71% מהיהודים העניקו קולם למועמדת הדמוקרטית, בעוד שרק 24% הביעו תמיכה בטראמפ בקלפי. קלינטון רשמה ניצחונות ברורים בכל הקשור להצבעה בקרב בני מיעוטים, עם 74% מהקולות - בין היתר, בזכות 94% מקולות הנשים השחורות ו-80% מקולות הגברים השחורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעלי השכלה גבוהה העדיפו את קלינטון, כאשר 52% מבעלי תואר ראשון ומעלה נתנו לה את קולם ו-43% הצביעו לטראמפ. בקרב בעלי השכלה תיכונית ומטה, טראמפ זוכה לרוב עם 52% מהקולות, לעומת 44% תמיכה בקלינטון. פירוש הדבר, הוא שבקרב בעלי השכלה תיכונית ומטה, נרשמה התחזקות של 10% בתמיכה בטראמפ לעומת רומני. לעומת זאת, המשכילים נהרו לתמוך בקלינטון, עם 9% תמיכה יותר מאלה שקיבל מהם אובמה.

בערים הגדולות, שאוכלוסייתן מונה יותר מ-50 אלף תושבים, קלינטון זכתה ב-59% מהקולות. טראמפ כשל שם, עם 35% בלבד. אלא שככל שמתרחקים מהערים הגדולות, התמונה הרחבה מתבהרת: בפרברים זכה טראמפ ב-50% מהקולות לעומת 45% של קלינטון. בכפרים ובערים הקטנות, התוצאה הייתה חד משמעית: 62% העניקו קולם לטראמפ, קלינטון קיבלה 34% בלבד.

תומכי המועמדת לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון בעצרת בחירות בניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
זה לא הספיק בלי הפרברים. תומכי קלינטון בעצרת בחירות בניו יורק, עם היוודע דבר התוצאות/רויטרס

כשבוחנים מתי קיבלו הבוחרים את החלטתם למי להצביע, מגלים שטראמפ כירסם באופן הדרגתי ביתרון שהיה לקלינטון בתחילת מערכת הבחירות. בקרב אנשים שהחליטו לפני חודש ספטמבר, מובילה קלינטון עם 52% מול 45%, אך בקרב מצביעים שהחליטו במהלך החודשיים שלפני הבחירות, נהנה טראמפ מותרון עקבי של לפחות 50%, מול 37-38% של קלינטון. ואולם, הסחף הזה נעצר דווקא בימים האחרונים: אלו שהחליטו במהלכם, המהווים 13% מכלל הבוחרים, התחלקו כמעט שווה בשווה: 44% לקלינטון, 46% לטראמפ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתון האחרון בעצם מפריך את ההנחה שבימים האחרונים הייתה נהירה המונית של מצביעים לכיוונו של טראמפ, והמצביעים האלה הצליחו להפוך על פיה את הקערה. קלינטון, כזכור, נהנתה בסקרים שנערכו בשבוע שלפני הבחירות מיתרון ממוצע של -4-5% בסקרים (בחלק מהסקרים היה יתרון אף גדול הרבה יותר - עד כדי פער דו-ספרתי), ואולם, בסופו של דבר עמד יתרונה על פחות מ-1%, אף שלא הייתה כמעט תנועה של מצביעים מצד לצד בימים אלה - עוד עדות לחוסר המהימנות הבסיסי של הסקרים, שהיו מוטים באופן עקבי לצד אחד.

בשתי מערכות הבחירות האחרונות היה נהוג לדבר על "הקואליציה של אובמה" - המורכבת משילוב של צעירים, נשים ומיעוטים, שיחד הבטיחו לו את הניצחון. בבחירות 2016, נוצרה "הקואליציה" של טראמפ: צעירים כפריים, עניים וחסרי השכלה - ללא הבדל דת, גזע ומין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully