וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רוצים לפחד מגירוש": הקול ההיספני שעשוי להכריע את הבחירות בארה"ב

6.8.2016 / 17:10

ברקע אוכלוסיית ההיספנים הגדולה במדינות המפתח, בחרה קלינטון בסגנה קיין הדובר ספרדית כדי שיעזור לה לכבוש אותן. לצערו של טראמפ, מספר "נאמני המפלגה הדמוקרטית" גדל ופעילים מקרב הקהילה עוברים מדלת לדלת כדי לשכנעם להצביע

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(קלינטון על טראמפ: מבחינתו לתקשר עם ההיספנים זה לצייץ תמונה של טאקו)

סמיואל מולינה עובד במרץ. הבחירות לנשיאות ארצות הברית ייערכו בעוד 95 ימים, ובתור האחראי על ארגון "Mi Familia Vota" במדינת קליפורניה, מוטלת עליו האחריות לרשום כמה שיותר מצביעים היספנים כדי שיצאו להצביע ביום הבחירות. "אנחנו עובדים בשש מדינות: קליפורניה, טקסס, נבאדה, אריזונה, קולורדו ופלורידה", סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS, "המטרה שלנו היא לגרום למצביעים להיות מעורבים בפוליטיקה. אנחנו עוברים מדלת לדלת ורושמים אנשים להצביע, במאמץ לחזק את הכוח של הקול הלטיני. אנחנו יודעים עד כמה הבחירות הללו חשובות".

אוכלוסיית דוברי הספרדית בארצות הברית גדלה בקצב מסחרר. לפי נתוני מכון המחקר Pew, בבחירות שיתקיימו השנה מספרם של הזכאים להצביע בקרב אוכלוסייה זו יהיה גדול ב-40% מאשר בשנת 2008. בקרב בני ה-18, אמריקנים ממוצא לטיני הם אוכלוסיית הזכאים להצביע הגדולה ביותר, עם כ-803 אלף מצביעים פוטנציאליים חדשים מדי שנה.

אולם, על פי הנתונים, פחות ממחצית מהם מגיעים לקלפיות. ב-2012, לדוגמה, הצביעו 11.2 מיליון אזרחים אמריקנים ממוצא לטיני, בעוד ש-23.3 מיליון מהם החזיקו בזכות הצבעה. מדובר בשיעור הצבעה של 48%, נמוך יותר משיעור ההצבעה באוכלוסייה זו ב-2008, שעמד על 49.9%.

עוד בנושא:
פניית הפרסה של טראמפ: הודיע על תמיכה ביו"ר בית הנבחרים ראיין
טראמפ צונח בסקרים: פער של 15% בינו לבין קלינטון
"הרפובליקנים בפאניקה": כדור השלג שמאיים לרסק את הקמפיין של טראמפ

מפגינים היספאנים בארה"ב. GettyImages
מפגינים היספנים בארצות הברית, לפני כשנה/GettyImages

את הפער הזה מנסה הארגון בו עובד מולינה לסגור, ולכך צפויות להיות השלכות בקלפי. מולינה הדגיש כי הארגון שבו הוא עובד הוא ארגון ללא שיוך מפלגתי, שתפקידו לעודד הצבעה בקרב האוכלוסייה ההיספנית בלי להכתיב לאיזה מועמד להצביע. עם זאת, אם להסתמך על ההיסטוריה הפוליטית בארצות הברית, הרי שעליה באחוזי ההצבעה בקרב ההיספנים תשחק לידיה של הילרי קלינטון.

לפי אתר "פוליטיקו", מספר ההיספנים המצביעים למועמד הדמוקרטי רשם זינוק מ-53% אחוז בשנת 2004 ל-71% בשנת 2012. גם הסקרים מאותתים על מגמה דומה: סקר שפורסם בחודש שעבר בערוץ הטלוויזיה Univision Noticias המשדר בספרדית מאולפנים בפרברי מיאמי שבפלורידה, העלה כי קלינטון מובילה על דונלד טראמפ ב-48% בקרב האוכלוסייה הלטינית. 67% מהמשתתפים השיבו כי יצביעו לקלינטון, ורק 19% נקבו בשמו של המועמד הרפובליקני. 67% מקרב הנשאלים גם ציינו כי קלינטון תעשה עבודה טובה יותר בטיפול באוכלוסייה ההיספנית ורק 12% סברו כי טראמפ עדיף מבחינה זו.

הילרי קלינטון לובשת חליפה לבנה בעת נאום קבלת המועמדות לנשיאות בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, פנסילבניה, 29 יולי 2016. רויטרס
פונה לקהל ההיספני. קלינטון בוועידה הדמוקרטית בפנסילבניה, בסוף החודש שעבר/רויטרס

גם הנתונים לגבי האהדה שרוחשים המצביעים הפוטנציאליים למתמודדים בסקר של Univision Noticias לא עשו חסד עם טראמפ. לא פחות מ-77% מהנשאלים אמרו כי אינם אוהדים אותו, לעומת 69% שהשיבו כי הם כן אוהדים את היריבה שלו. למרות זאת, גם בקרב אוכלוסייה אוהדת זו נשארה בעיית האמינות של קלינטון בעינה. כשנשאלו הנסקרים אם בעיניהם קלינטון שקרנית, 42% מהם השיבו בחיוב ורק 39% השיבו בשלילה.

סקר דומה מאוד, של Florida Atlantic University, העלה כי 66% מההיספנים יצביעו לקלינטון ו-18% לטראמפ - פער של 48% בדיוק. סקר אחר, שפורסם השבוע באתר "לטין פוסט" הראה כי קלינטון מובילה על טראמפ בקרב דוברי הספרדית בכל המדינות המתנדנדות. לאחוזי ההצבעה שלהם תהיה משמעות גדולה.

"מוודאים שקולה של הקהילה נשמע"

"אם לא נדפוק לאנשים בדלת, איך נוודא שהם יודעים מתי הבחירות? אחרת, הם לא מקבלים את המידע"

"אנחנו מוודאים שלקהילה יש אמירה. שקולה נשמע. אם לא נדפוק לאנשים בדלת, איך נוודא שהם יודעים מתי הבחירות, מי המועמדים וכו'? אחרת, הם לא מקבלים את המידע", אמר מולינה. "המחקרים מוכיחים שהקהילה צריכה אינטראקציה של אחד על אחד כדי לצאת להצביע".

כשנשאל מה הוא צופה שיהיה שיעור ההשתתפות של ההיספנים בבחירות הללו השיב כי קשה לחזות, אך הוסיף כי הוא מצפה שהם יהיו גבוהים יותר מהמספרים בשנת 2004, אז החל הארגון לפעול. "אנחנו מצפים שיותר מצביעים ישתתפו בבחירות בגלל ההתקפות נגד הקהילה. הם מתחילים להבין שיש לנו כוח והשפעה פוליטית יותר מאי פעם".

מולינה הסביר כי הדבר שהכי חשוב לארגון שלו הוא רפורמה בהגירה. "אנחנו מחפשים דרך לאזרחות. יש כאן הרבה אנשים ללא מסמכים, אבל יש להם ילדים שהם אזרחים וזה היה ביתם מאז ומעולם. הם נולדו פה, הלכו לבית ספר, הלכו לצבא. אנחנו מחפשים רפורמת הגירה שתיתן לאותם הורים נתיב לאזרחות, אישור לעבוד. שלא יצטרכו לחיות בפחד מפני גירוש", הסביר.

הוא הדגיש כי בעוד שרפורמת ההגירה היא בראש סדר העדיפויות, קיימת שורה של נושאים נוספים שחשובים למצביעים מהקהילה ההיספנית. מולינה פירט: "חוקי עבודה חשובים לנו, ביטוח בריאות חשוב לנו, חינוך וגם סביבה. הרבה עובדים בקליפורניה למשל עוסקים בחקלאות ולכן נושא המים מאוד חשוב להם. גם זה נושא משמעותי עבורנו".

טראמפ נשא נאום ניצחון בתום הוועידה: "אשיב את החוק והסדר לארצות הברית". רויטרס
לא זכה לאהדה מההיספנים בסקרים. טראמפ/רויטרס

מלבד קליפורניה וטקסס, בהן יש אוכלוסייה היספנית גדולה, ישנן ארבע מדינות נוספות שבהן הם מהווים לפחות 15% אחוז מקהל המצביעים: אריזונה, ניו מקסיקו, נבאדה ופלורידה. שתי האחרונות מוגדרות מדינות מתנדנדות - בשתי מערכות הבחירות האחרונות תושביהן הצביעו לדמוקרטים, ובשתי מערכות הבחירות שקדמו להן הלכו עם הרפובליקנים.

פלורידה היא לא רק מדינה מתנדנדת אלא גם מדינת מפתח. עם 29 אלקטורים, היא המדינה עם מספר הצירים השלישי בגודלו, בדיוק כמו ניו יורק, ורק לקליפורניה ולטקסס יש יותר אלקטורים. ב-2012 רשם שם אובמה ניצחון דחוק, בפער של 0.9%. בשנת 2000 ניצח ג'ורג' בוש הבן בפלורידה בפער זעום של 537 קולות, שהקנה לו בסופו של דבר את הניצחון במרוץ כולו. לפי המחקר של מכון Pew, מספר ההיספנים במדינה גדל משני מיליון בשנת 2008 ל-2.8 מיליון כיום, והם מהווים 24% מכלל האוכלוסייה.

גם באריזונה, שהצביעה בארבע מערכות הבחירות האחרונות למועמד הרפובליקני, יכולה להיות הפתעה. לפי אתר התחזיות הסטטיסטי "538" של נייט סילבר, מוביל טראמפ על קלינטון בפער של 0.4%. לאחוזי ההצבעה של האוכלוסייה ההיספנית, שרשמה זינוק ממספר של 796 אלף איש בשנת 2008 ל-1.3 מיליון כיום, יהיה משקל גדול בשאלה מי ינצח במדינה שהצביעה למועמד הדמוקרטי רק פעם אחת ב-64 השנים האחרונות.

הילרי קלינטון וטים קיין. מיאמי 23 ביולי 2016. רויטרס
קלינטון עם סגנה קיין, דובר ספרדית שוטפת/רויטרס

זה לא מקרי, אם כך, שקלינטון בחרה לסגנה את טים קיין, סנאטור ממדינת ווירג'יניה שדובר ספרדית שוטפת, זכר לתקופה שבה התגורר בהונדורס, שם עזר להקים בית ספר קתולי. הוא אמנם הגיע לקו הגמר מול הסנאטורית אליזבת' וורן ממסצ'וסטס, אבל ברשימת המועמדים הרחבה ניתן היה למצוא עוד לפחות שלושה דוברי ספרדית: שר הפיתוח העירוני חוליאן קסטרו, שר העבודה טום פרז, וחבר בית הנבחרים חביאר בסרה מקליפורניה.

קיין מקדיש חלק נכבד מכל נאום שלו לדיבור בספרדית, אבל לא את כולם זה מרצה. בסופו של דבר, כמי שנולד במינסוטה לזוג הורים ממוצא סקוטי ואירי, ישנם לא מעט תומכים היספנים שהתאכזבו שלתפקיד לא מונה מישהו משלהם. בראיון ל"פוליטיקו" אמר מנהל ארגון האזרחים יוצאי אמריקה הלטינית, ברנט ווילקס: "ישנה אכזבה, אבל זה לא בהכרח מהבחירה הזו. זו לא הפעם הראשונה שישנם מועמדים לטינים חזקים פנויים, ונראה שאין לנו סיכוי לקבל מועמד לטיני".

קלינטון שומרת על עמימות

תמרור אזהרה נוסף לכך שיש בקרב האוכלוסייה ההיספנית מי שסבור שקלינטון לוקחת את התמיכה של הקהילה כמובן מאליו, ניתן היה למצוא באירוע שקיימה המועמדת לנשיאות אתמול בוושינגטון הבירה. בשיחה עם איגוד העיתונאים ההיספנים הלאומי ואיגוד העיתונאים השחורים הלאומי, שאלה אחת העיתונאיות את מזכירת המדינה לשעבר מה עמדתה בנוגע לרפורמת ההגירה, והוסיפה הערה: "ראינו צעדים להוציא את הקהילה הלטינית לקלפיות. רבים חושבים שהקולות שלהם נלקחו כמובן מאליו ב-2008 וב-2012. המיילים שנחשפו בוויקיליקס הוכיחו כי הם מוגדרים 'נאמני המפלגה'". קלינטון שבה על הבטחתה לערוך רפורמת הגירה, אך מההערה של העיתונאית על יחס לתמיכה של הקהילה, היא בחרה להתעלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully