וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ במקסיקו: "לכל מדינה יש את הזכות לבנות בגבולה חומה"

1.9.2016 / 2:25

בתום פגישה קצרה בין המועמד הרפובליקני ונשיא המדינה, ערכו השניים מסיבת עיתונאים במקסיקו סיטי ולחצו ידיים. "היחסים צריכים להתבסס על כבוד הדדי", אמר הנשיא פניה נייטו. טראמפ הדגיש כי השניים "לא דנו במימון הגדר בין המדינות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ נחת אמש (רביעי) במקסיקו סיטי ונועד עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. ביקורו של טראמפ במדינה, שאותה האשים ב"הבאת אנסים ועבריינים" לארצות הברית, נערך שעות ספורות לפני שיחשוף את תכנית ההגירה שלו בנאום באריזונה. בתום הפגישה נערכה מסיבת עיתונאים של השניים, שבה לא הוצב דגל ארצות הברית לצד דגל מקסיקו.

פניה נייטו אמר במסיבת העיתונאים כי "היחסים בין שתי המדינות צריכים להיות מבוססים על כבוד הדדי". הוא ציין כי ממשלתו תכבד את הליך הבחירה בארצות הברית. טראמפ מצדו אמר כי "לכל מדינה יש את הזכות לבנות חומה בגבולה". לדבריו, הוא קיים "שיחה מהותית, ישירה ובונה עם הנשיא, שבה הוחלפו כמה רעיונות".

דונלד טראמפ ונשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו במסיבת עיתונאים במקסיקו סיטי, 31 באוגוסט 2016. רויטרס
טראמפ ונשיא מקסיקו/רויטרס

"כמו שאתה יודע, אני אוהב את ארצות הברית מאוד ואני רוצה להבטיח שהאנשים בארצות הברית יהיו מוגנים", אמר טראמפ לנשיא מקסיקו במהלך הביקור. "אנחנו מאוחדים בדמוקרטיה ובתרומה של מיליוני מקסיקנים לארצות הברית. ולי יש רגשות נהדרים כלפי מקסיקנים-אמריקנים, אני מעסיק אותם בחברות שלי, הם אנשים מדהימים".

"המקסיקנים שגרים כאן דור שני ושלישי הם עובדים חרוצים. יש לי כבוד גדול אליהם, ואל ערכי המשפחה והקהילה שהם מאמינים בהם", אמר טראמפ, והוסיף: "לשנינו יש רצון לשמור על ביטחון, שגשוג וחופש. אף אחד לא ינצח באף מדינה כשמבריחים פוגעים בחפים מפשע. כשנשק וכסף מוברח מארצות הברית למקסיקו".

המועמד הרפובליקני הדגיש את הצורך לגדוע את ההגירה הבלתי חוקית לארצות הברית, לא רק ממקסיקו אלא גם משאר מדינות דרום אמריקה. "זה אסון הומניטרי. אנשים מנוצלים על ידי הקרטלים, חייבים לפתור את זה", הסביר. "צריך לאבטח את הגבול. אנחנו מכבדים את הזכות של כל אחת מהמדינות לבנות מכשול פיזי או חומה למנוע הגירה, זליגה של כסף וסמים".

אחרי הפגישה, אמר טראמפ כי לא דן עם פניה נייטו בעניין "מי ישלם על החומה" בין המדינות, זאת לאחר שבעבר הצהיר כי יכריח את מקסיקו לשלם עליה. מנגד, אחרי הפגישה סתר פניה נייטו את דבריו של טראמפ וצייץ בעמוד הטוויטר שלו כי הבהיר לאחרון שאין בכוונת מקסיקו לשלם על בנית החומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דונלד טראמפ באירוע בחירות בסנרייז, פלורידה, 10 באוגוסט 2016. רויטרס
לחץ ידיים עם פניה נייטו בסיום פגישתם. טראמפ/רויטרס

פניה נייטו אמר לאחר הפגישה כי הנשיא הנבחר של ארצות הברית ימצא במקסיקו שכנה שרוצה לעבוד יחד בצורה בונה ולחזק את היחסים בין העמים. "נפגשתי היום עם טראמפ ואני מצפה להיפגש גם עם קלינטון, אנחנו אולי לא מסכימים על דברים מסוימים אבל הנוכחות שלו כאן משמעותית", אמר פניה נייטו. "ארצות הברית חשובה למקסיקו, ומקסיקו חשובה לארצות הברית. המטרה שלי הייתה להכיר אותו ולדון על נושאים בילטרליים".

"בנוגע לגבול יש לי חזון ברור. יש התקדמות בשנים האחרונות תחת ממשל אובמה. מספר האנשים שחוצים באופן לא חוקי ומבריחים סמים נמצא בירידה עקבית בעשור האחרון", הסביר נשיא מקסיקו. "למקסיקו מגיע כבוד. בואו נמשיך את היחסים ביננו על בסיס כבוד משותף ואמון".

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. GettyImages
"למקסיקו מגיע כבוד". פניה נייטו/GettyImages

הופעתו של טראמפ זכתה לביקורות חיוביות, אפילו בקרב מתנגדיו החריפים ביותר במפלגה הרפובליקנית. כך למשל, העיתונאי היהודי-רפובליקני ביל קריסטול, שנחשב לאחד ממתנגדיו הבולטים של איל הנדל"ן וניסה לשכנע כמה וכמה מועמדים שיתמודדו מולו כעצמאיים, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "טראמפ, עם כמה שזה נשמע מוזר, נראה נשיאותי. זה יום טוב לטראמפ".

פניה נייטו הזמין בשבוע שעבר את טראמפ וכן את המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון לבקר במדינתו. קלינטון תקפה את טראמפ על ביקורו "החפוז" במקסיקו ואמרה כי כינון יחסים דיפלומטיים דורש יותר מהזדמנות צילום. "אי אפשר לבנות קואליציה על ידי העלבת חברינו. עושים את זה על ידי בנייה איטית וקשה של היחסים", אמרה שרת החוץ לשעבר.

מדובר בפגישה מפתיעה במיוחד על רקע התבטאויות העבר של טראמפ בנוגע למהגרים ממקסיקו, וכן על רקע הבטחת הבחירות שלו לבנות גדר בגבול בין שתי המדינות, שאותה לדבריו תממן מקסיקו בעצמה. עם פתיחת הקמפיין שלו, ביוני 2015, אמר איל הנדל"ן הניו יורקי: "כשמקסיקו שולחת הנה את אנשיה, היא לא שולחת את המיטב שבהם. היא שולחת הנה אנשים עם הרבה בעיות. הם מביאים לכאן פשע, סמים, אונס. וחלק, אני מניח, הם אנשים טובים".

פניה נייטו תקף גם הוא בחריפות את טראמפ, ואמר בחודש מרץ האחרון בריאיון לעיתון הרואה אור במקסיקו סיטי כי "זו הדרך שבה היטלר עלה לשלטון". בהקשר להצעותיו של טראמפ אמר הנשיא המקסיקני בריאיון אחר כי "נראה שהן פוגעות ביחסים שאנחנו מעוניינים בהם עם ארצות הברית".

(עדכון ראשון: 23:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully