וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוב שיבח את פוטין: "הרבה יותר מנהיג מאובמה"

8.9.2016 / 8:10

המועמד הרפובליקני הופיע לראשונה על אותה במה עם יריבתו הדמוקרטית, אם כי אחד אחרי השני. הוא התלהב מנשיא רוסיה כששעות לפני כן הזהיר שר ההגנה את מוסקבה מהתערבות בבחירות. קלינטון: "יש לי ניסיון בטיפול בחומרים מסווגים"

צילום: רויטרס וAP, עריכת וידאו: ניר חן.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה שני המועמדים הופיעו באותו ערב על אותה במה בקמפיין הנוכחי. דונלד טראמפ והילרי קלינטון התייצבו הלילה (חמישי) במוזיאון האוויר הים והחלל אינטרפיד בניו יורק, לערב שהתמקד כולו בנושאי ביטחון, ובתפקידו של הנשיא כמפקד העליון של הצבא.

את הערב יזם ארגון ותיקי המלחמות בעיראק ואפגניסטן, ועלו בו שאלות בנוגע לרווחתם של הלוחמים המשוחררים לצד נושאי מדיניות. עם זאת, השניים לא הופיעו על הבמה יחדיו, ולכל אחד מהם הוקצבו 26 דקות לשאלות ותשובות, חלקן מהמנחים של רשת NBC וחלקן מהקהל שהורכב ברובו המכריע מחיילים וחיילות לשעבר.

גולת הכותרת מהלילה היו התשבוחות שהרעיף המועמד הרפובליקני על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעות אחדות בלבד לאחר ששר ההגנה אשטון קרטר תקף בחריפות את מוסקבה והזהיר אותה מפני התערבות במערכות בחירות במדינות המערב. אתמול אף הוזנקו מטוסי קרב רוסיים לעבר מטוס ריגול אמריקני בים השחור, ואחד מהם התקרב בצורה מסוכנת לעבר מטוס הריגול.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון באירוע בחירות בניו יורק של רשת NBC, ספטמבר 2016. רויטרס
הצטערה שוב על פרשת המיילים. קלינטון, הלילה/רויטרס

בהטלת מטבע נקבע כי הראשונה לעלות לבמה תהיה המועמדת הדמוקרטית, והנושא הראשון שעליו נשאלה הוא כיצד תטפל בחומרים מסווגים אם תיבחר לתפקיד. זאת לאחר שבפרשת המיילים נקבע כי התנהלה ב"רשלנות קיצונית" כאשר התכתבה משרת פרטי, מידע שחלקו אף היה מסווג.

"כפי שאמרתי, זו הייתה טעות להחזיק חשבון מייל פרטי", השיבה קלינטון. "זה לא היה צריך לקרות, אבל השאלה היא לגבי הטיפול בחומרים מסווגים. יש לי ניסיון רב בטיפול בחומרים מסווגים. לחומרים מסווגים יש כותרת סודי, מסווג, סודי ביותר, וכו'. לשום מייל שנשלח או התקבל על ידי הייתה כותרת כזו, ובמשרד המשפטים אישרו זאת", הוסיפה שרת החוץ לשעבר. לשאלה נוספת שנשאלה מהקהל השיבה: "התעסקתי בחומרים מסווגים במערכת נפרדת. אני לוקחת את זה מאוד ברצינות".

אחת הנשים בקהל, שהגדירה עצמה "דמוקרטית פרוגרסיבית", שאלה את קלינטון לגבי האופן שבו תפעיל את צבא ארצות הברית והגדירה את מדיניותה "נצית". קלינטון השיבה לה: "אני מסתכלת על שימוש כוח כמוצא אחרון. אהיה זהירה ככל שאוכל בקבלת החלטות על שליחת כוחות לפעולה". בנוגע לעמדתה על מלחמת עיראק השנייה, שבה תמכה תחילה ולאחר מכן שינתה את עמדתה, אמרה המועמדת הדמוקרטית: "ההחלטה לצאת למלחמה בעיראק הייתה טעות. ההצבעה שלי בעניין הייתה הטעות שלי. אני גם מאמינה שכדאי שנלמד מטעויות, ולכן עלינו ללמוד מה הוביל אותנו במסלול הזה כדי שזה לא יקרה שוב. אני בעמדה הטובה ביותר כדי להבין זאת ולמנוע את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
כוחות סורים מתאמים לצד חיילים אמריקנים בצפון סוריה, מאי 2016. AP
התחייבה לא לשלוח כוחות לסוריה ולעיראק. חיילים אמריקנים מתאמנים עם מורדים בסוריה/AP

לדבריה, "אני מבקשת שישפטו אותי על כל הרקורד שלי. על מה שעשיתי למען לוחמים, למען משפחות שכולות, אז כן זו הייתה טעות. גם היריב שלי תמך במלחמה בעיראק. הוא תמך בזה לפני, תוך כדי ואחרי. אני מקבלת אחריות על ההחלטות שלי, הוא מסרב לקבל אחריות על ההחלטות שלו".

קלינטון נשאלה מה תעשה אם איראן תנסה לרמות ולפתח נשק גרעיני: אם תורה על פעולה צבאית, תכפה סנקציות חדשות או תנהל שוב משא ומתן. היא התחמקה מתשובה ישירה, ובמקום זאת התייחסה לעצם ההסכם: "כשהתמניתי לשרת חוץ, איראן הייתה במסלול המהיר בדרך להשגת נשק גרעיני. ההחלטה שלנו הייתה לנסות לבנות קואליציה בינלאומית כולל רוסיה וסין כדי להפעיל לחץ באמצעות סנקציות שארצות הברית לא הייתה יכולה להפעיל לבדה. הטלנו סנקציות, הושבנו אותם לשולחן המשא ומתן, עשינו הסכם ששם מכסה על תכנית הגרעין, ואמרתי שנאכוף אותו עד האות האחרונה".

היא נשאלה האם לדעתה איראן מרמה ומנסה בכל זאת לבנות כרגע נשק גרעיני וענתה כי "בעניין הגרעיני לא. יש לנו מספיק מידע על מה שהם עושים, כדי שלמרות חוסר האמון נוכל לוודא זאת. אני אתמקד בפעילות המיליציות של איראן, בטילים הבליסטיים, בתמיכה בטרור בסוריה ותימן, בתמיכה בחיזבאללה וחמאס. אבל אני כנשיאה אתמודד עם איראן בכל הנושאים האלה מבלי לדאוג מהמירוץ שלהם אחר נשק גרעיני. עשינו את העולם בטוח יותר, צריך לוודא שההסכם נאכף".

הנושא האחרון שאליו נדרשה המועמדת הדמוקרטית היא המלחמה בדאעש והתחייבה כי אם תיבחר, ארצות הברית לא תשלח כוחות קרקעיים לא לעיראק ולא לסוריה. "אנחנו רודפים את בגדאדי כפי שרדפנו את אוסמה בין לאדן", אמרה על מנהיג "המדינה האסלאמית", אבו בכר אל-בגדאדי.

מה גילה טראמפ מהתדרוכים המודיעיניים

ארבע דקות לאחר שקלינטון עזבה את הבמה, היה זה תורו של טראמפ להשיב לשאלות. הדבר הראשון שעליו נשאל הוא "מה עשית שמכין אותך לתפקיד המפקד העליון של הצבא". המועמד הרפובליקני השיב: "בניתי חברה, הייתי בכל העולם, התמודדתי עם מדינות זרות, עם סין ועם מדינות אחרות שמנצלות אותנו. יש לי ניסיון בינלאומי. יש לי שיקול דעת טוב". המנחה, מאט לאוור, הפנה את טראמפ לאמירה שלו מהחודש שעבר ולפיה לעתים אמר דברים שפגעו באנשים ועליהם הוא מתחרט, ואמר לו כי "כשאתה המפקד העליון של הצבא יכולות להיות לכך השלכות". המיליארדר השיב לו כי "אני אולי מתחרט, אבל בינתיים הבסתי 16 איש. הייתי מעדיף לעשות את זה בצורה יותר מנומסת, אבל השגתי הכי הרבה קולות בהיסטוריה".

לאוור הקשה על טראמפ: "אבל כשאתה אומר דברים בפריימריז, זה שונה מאשר כשאתה המפקד העליון. זה יכול להתחיל עימות, זה יכול לעורר חוסר יציבות באזור מסוים וזה יכול להעמיד חיים אמריקניים בסיכון. האם אנחנו יכולים לקחת את הסיכון הזה איתך?". על כך השיב טראמפ: "בהחלט. אם ראית מה קרה במקסיקו, הגעתי לשם, היו לי עמם קשרים נהדרים, הודעתי להם מה עמדתה של ארצות הברית. נפגענו מהם קשות גם בגבול וגם מבחינת לקיחת מקומות עבודה. ותראה מה קרה - האנשים שארגנו את המפגש במקסיקו נאלצו לעזוב את תפקידם, זה מראה עד כמה הצלחנו".

אמירה מעניינת נוספת של טראמפ עסקה בתדרוכי המודיעין שקיבל מתוקף היותו מועמד לנשיאות. כשנשאל אם גילה באותם תדרוכים משהו שהפתיע אותו, השיב: "למדתי שההנהגה שלנו, ברק אובמה, לא עוקב אחרי מה שמומחי המודיעין שלנו אומרים שצריך לעשות, ומזה הייתי מופתע. אני מבין שפת גוף, ואני יכול לומר שהם לא מרוצים מכך שהמנהיגים שלנו לא מבצעים את מה שהם ממליצים עליו".

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע בחירות בניו יורק של רשת NBC, ספטמבר 2016. רויטרס
יחליף כמה גנרלים אם ייבחר. טראמפ, הלילה/רויטרס

הוא נשאל גם אם הוא עומד מאחורי אמירתו מהחודש שעבר שלפיה "אני יודע על דאעש יותר מאשר הגנרלים שלנו", וענה: "הגנרלים שלנו תחת אובמה וקלינטון לא נחלו הצלחה". כשנשאל אם איבד אמון במפקד הצבא, אמר טראמפ: "יש אמון גדול בצבא, ובחלק מהמפקדים, אבל לא בהילרי קלינטון ובהנהגה. היא אומרת 'אני אעשה כך או כך', והיא שם כבר 30 שנה". מאוחר יותר הוסיף, בהתייחס לשאלה על מדיניותו לגבי המלחמה בדאעש אם ייבחר: "סביר להניח שיהיו גנרלים אחרים, אם להיות כן".

טראמפ הביע ביטחון כי אם ייבחר ישפר את יחסי ארצות הברית עם מדינות רבות בעולם: "אני חושב שיהיו לי יחסים טובים מאוד עם מנהיגים זרים רבים. זה עצוב מאוד כשאתה מסתכל על אובמה נוחת בסין, והם לא שולחים לו גרם מדרגות לרדת מהמטוס. או כשהוא מגיע לערב הסעודית וקובה, ולא שולחים בכירים שיקבלו את פניו. יהיו לי יחסים טובים עם רוסיה ועם פוטין. תראה מה קרה היום, מטוס קרב טס קרוב במרחק של כמה מטרים ממטוס שלנו. זו עוינות. ראיתי את אובמה ופוטין, זה לא נראה שהם מסתדרים". המועמד הרפובליקני אמר כי שיפור ביחסי מנהיגי ארצות הברית ורוסיה יכול לתרום למאבק בדאעש: "רוסיה רוצה להביס את דאעש כמונו. זה לא יהיה נהדר אם נעבוד יחד ונביס את דאעש?".

המנחה, לאוור, שאל את טראמפ על המחמאות שהנשיא הרוסי הרעיף עליו, וטראמפ ענה: "יש לו 82% שביעות רצון לפי סקרי דעת קהל ממכונים, שחלקם ממוקמים כאן". לאוור הקשה על טראמפ: "זה אדם שסיפח את חצי האי קרים, פלש לאוקראינה, תומך באסד, תומך באיראן, מנסה להפחית את ההשפעה שלנו באזורי מפתח בעולם ולפי קהיליית המודיעין שלנו, עומד מאחורי הפריצות למחשבי הוועידה הדמוקרטית".

המועמד הרפובליקני השיב: "אף אחד לא יודע זאת כעובדה. אבל אתה רוצה שאציין כמה מהדברים שאובמה עושה?", לאוור התעקש: "אבל אתה רוצה לקבל מחמאות ממנו, סוכן הק.ג.ב לשעבר?". טראמפ ענה: "כשהוא קורא לי מבריק אני אקח את המחמאה. לעובדה שהוא קורא לי מבריק לא תהיה שום השפעה". הוא ציין כי פוטין "הרבה יותר מנהיג" מאשר אובמה.

מפת האלקטורים

טרם האירוע פרסמה רשת NBC סקר ענק שהקיף 32 אלף נשאלים, מתוכם כ-3,300 חיילים לשעבר. מהסקר עולה כי בקרב החיילים המשוחררים, טראמפ מחזיק ביתרון של 19% - 55% לעומת 36%. שאלה אחרת, שנגעה למידת האמון שרוחשים כלל 32 אלף הנשאלים כלפי הכשירות של שני המועמדים לשמש בתפקיד המפקד העליון של הצבא העלתה תמונה לא מחמיאה עבור השניים: 59% מכלל הנשאלים השיבו כי לא יחושו ביטחון אם טראמפ יהיה המפקד העליון של הצבא, לעומת 39%, שהשיבו כי יסמכו עליו. קלינטון קיבלה גם היא ציון שלילי מלמעלה ממחצית הנשאלים, אם כי בפער קטן יותר: 52% השיבו כי לא יחושו בטוחים אם תהיה המפקדת העליונה של הצבא לעומת 46% שהשיבו כי יסמכו עליה.

פילוח של תשובותיהם של 3,300 החיילים המשוחררים לשאלה הזו העלה תמונה חיובית יותר עבור טראמפ, כאשר 53%, מתוכם השיבו כי יחושו ביטחון עם טראמפ כמפקד העליון של הצבא לעומת 47% שלא. מנגד, קלינטון זכתה בקרב הנשאלים ששירתו בצבא ארצות הברית לציונים שליליים, כאשר רק 35% השיבו שיחושו בטוחים אם היא תהיה המפקדת העליונה של הצבא, לעומת 64% שהשיבו כי לא יחושו בטוחים.

לקראת המאורע, פרסמו השניים רשימות, עם שורה ארוכה של קצינים לשעבר שתומכים בהם. קלינטון הודיעה כי 95 קצינים בכירים בדימוס תומכים בה, יממה אחרי שטראמפ שחרר הצהרת תמיכה שעליה חתמו 88 קצינים אמריקאים בכירים לשעבר. התגובות להופעה של השניים לא איחרו לבוא. יו"ר הוועידה הרפובליקנית הארצית, ריינס פריבוס, צייץ בעמוד הטוויטר שלו כי "הילרי קלינטון הייתה כעוסה ובמגננה במשך כל הזמן, ללא חיוך. היא חשה שלא בנוח כשנתפסה חולקת את הסודות שלנו". קלינטון שיתפה את הציוץ של פריבוס וכתבה: "למען האמת, כך בדיוק זה נראה כשלוקחים את הנשיאות ברצינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully