וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגנו של טראמפ עיוות למענו את המציאות - ושלח לו מסר לעימות הבא

7.10.2016 / 17:30

מייק פנס הכחיש כל התבטאות שנויה במחלוקת שיוחסה למועמד הרפובליקני בעימות מול טים קיין, והשליך את הבוץ בחזרה לקלינטון. טראמפ ניסה לרכוב על הצלחתו של סגנו, ואימץ את ביקורתו נגד פוטין, בתקווה להופעה טובה יותר במפגש הקרוב מול יריבתו הדמוקרטית

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

כפי שהבטיח, עימות סגני המועמדים לנשיאות ארצות הברית היה שלו ורגוע - כלומר משעמם - בהשוואה להתכתשות בין דונלד טראמפ והילרי קלינטון בעימות ביניהם בשבוע שעבר. מייק פנס הרפובליקני וטים קיין הדמוקרטי דנו בשלל נושאים שהוציאו מהכלים את חבריהם למרוץ ולהם גרמו רק להפריע אחד לשני במשך שעה וחצי של דיון מנומנם לפרקים, בעודם יושבים זה לצד זה.

מושל אינדיאנה השמרן, שדוגל באיסור על הפלות, נראה מוכן היטב כשהומטרו עליו שלל שאלות, בניגוד מוחלט להופעתו של טראמפ המבולבל והמפוזר בעימות. מטבע העובדה שלסגני נשיאים יש מעט מאוד השפעה בתפקידם או חשיבות בעיני הבוחרים, הם התמקדו בהגנה על המועמדים מטעם מפלגתם – ובהתקפה ממוקדת על יריביהם.

הטקטיקה של פנס הייתה די פשוטה. להכחיש כמעט כל התבטאות שנויה במחלוקת שאמר המועמד הרפובליקני, וגם הוא עצמו. העובדה שכל אמרה שערורייתית וכל ציוץ בוטה מתועדים שחור על גבי לבן לא הטרידה את פנס, שהדף באלגנטיות כל ניסיון של קיין להכפיש את שותפו למרוץ. האמת אינה חשובה יותר, אלא מידת ההכחשה. מי שמסוגל להתנער בביטחון מוחלט ולהתעקש שמה שתועד שאמר לא נאמר, ולהיפך, זוכה בנקודות רבות. וכך עשה מושל אינדיאנה.

"מפחיד לחשוב על טראמפ כמפקד הצבא": המועמדים לסגנות נפגשו לעימות ראשון. רויטרס
גם הציבור מאמין שפנס זכה. עימות הסגנים, השבוע/רויטרס

קיין שלף את השבחים שהרעיף טראמפ בחודשים האחרונים על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, את תמיכתו בהפצת נשק גרעיני בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית, את דבריו הקשים נגד נשים ונגד היספנים. יתר "מחמאותיו" של המועמד הרפובליקני נחסכו מהקהל, אך מה זה משנה. פנס "לא שמע עליהן" וסיכם: "סנאטור, הוא מעולם לא אמר זאת".

במקום זאת, סגנו של טראמפ הזכיר את ההתבטאות האומללה של קלינטון מהחודש שעבר, אז אמרה כי מחצית מתומכיו של המיליארדר הם גזענים, הומופובים, סקסיסטים, שונאי זרים ואסלאמופוביםמ שאותם הגדירה "סל של נתעבים". מתקפתו של קיין כשלה וחזרה אל מחנהו כבומרנג. אותו מונח שטבעה לצערה קלינטון הזיק לה בסקרים, ועל אף שהתאוששה מאז, הוא עדיין משמש את הרפובליקנים נגדה.

אבל פנס לא רק הגן על טראמפ, אלא העביר לו מסרים להמשך. הוא כמובן לא ביקר את המועמד הרפובליקני ישירות, אך מושל אינדיאנה תקף בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הערצתו של טראמפ את פוטין גרמה למערכת הבחירות הזאת להיות הזויה יותר מתמיד. המועמד הרפובליקני כונה על ידי לא מעט בכירים במערכת הביטחון "סוכן של הקרמלין", במיוחד אחרי שהזמין אותה להדליף מיילים של קלינטון.

דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בדרך לעצרת בחירות באוהיו, ארצות הברית, ספטמבר 2016. רויטרס
יצטרך להתאושש לעימות הבא. טראמפ ופנס, בחודש שעבר/רויטרס

פנס בעצמו אמר לאחרונה כי פוטין מנהיג חזק יותר מנשיא ארצות הברית, אולם בעימות, איך לא, הוא דחה זאת וגינה את פוטין בחריפות. "המנהיג הקטן והבריון", כונה נשיא רוסיה על ידי מושל אינדיאנה ולטענתו הוא מכתיב עתה תנאים לארצות הברית. האשמה מוטלת על כתפי ממשל אובמה ועל מי שהייתה שרת החוץ שלו ושלפי הרפובליקנים תמשיך ב"מדיניותו ההרסנית". קיין הבטיח כי קלינטון תדע להתמודד עם מוסקבה, אך פנס הצליח להוציא את העוקץ בעימות מאחת החולשות העיקריות של המועמד הרפובליקני.

טראמפ יצא מגדרו אחרי העימות בין הסגנים והכריז כי פנס רשם את ההופעה הטובה ביותר אי-פעם. גם אם ללא ספק הגזים, הסקרים - שאותם דחה בנחרצות המיליארדר כשהיו לרעתו אחרי העימות שלו עם קלינטון - הצביעו על כך שרוב הציבור אכן הסכים שהסגן הרפובליקני יצא וידו על העליונה.

טראמפ יהיה חייב להפגין ביצועים משופרים בעימות השני

בממסד הרפובליקני התרצו מהקו שנקט פנס, ויש מי שראו בהופעה של המושל הכנה לקראת אפשרות שיתמודד בעצמו על הנשיאות ב-2020. עד אז, נראה שטראמפ אימץ מעט מהרטוריקה של סגנו נגד רוסיה ואמר לאחר העימות כי הוא אינו יודע מה יהיו טיב היחסים שלו אם פוטין, אם ייכנס לבית הלבן.

כמו פנס, גם טראמפ אמר - ויותר מפעם אחת - כי נשיא רוסיה מנהיג טוב יותר מאשר נשיא ארצות הברית. על אף הסלידה כלפי אובמה בקרב הממסד הרפובליקני השמרני, חיבוק כה גדול למי שמוגדרת על ידי ראשי הפנטגון, הצבא וסוכנויות הביון איום לביטחון הלאומי של ארצות הברית, גרם גם לתומכיו של טראמפ לנוע באי-נוחות למשמע אהדתו לפוטין. ייתכן שאיל הנדל"ן הבין את הרמז והחליט להתייצב לימין סגנו בסוגיה זו, לפחות עד ל-8 בנובמבר.

בלילה שבין ראשון לשני יתקיים בסנט לואיס העימות הנשיאותי השני, שבו יהיה חייב טראמפ להפגין ביצועים משופרים. מאז העימות הראשון הוא שב להשתלח בקלינטון ובתומכיה, אחרי שהפגין איפוק יחסי בשבועות שקדמו לו. המועמד הרפובליקני נמנע מלגעת בנקודות הרגישות של קלינטון, ואם לשפוט לפי דבריו האחרונים על הרומנים שניהל ביל קלינטון, הוא הולך "לפצות" על כך בגדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully