וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ חורש את פלורידה: "אנחנו מנצחים, שלא יספרו לכם אחרת"

25.10.2016 / 1:05

המועמד הרפובליקני נשא שני נאומים תוך כמה שעות במדינה המתנדנדת החשובה, שבה החלה ההצבעה המוקדמת, כמו בעוד 29 מדינות. כ-40% מהאזרחים צפויים לבחור עוד לפני 8 בנובמבר. סקר CNN: קלינטון מובילה על טראמפ ב-5%

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אמש (שני) כי "אנחנו מנצחים", חרף פיגורו הניכר בסקרים אחרי יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון. "שלא יספרו לכם אחרת", הוסיף המיליארדר, שנשא את הדברים בעצרת בעיר סנט אוגוסטין שבפלורידה. המדינה הצטרפה אתמול ל-29 מדינות נוספות שבהן מתנהלת הצבעה מוקדמת. לפי ההערכות, 40% מהאזרחים צפויים לממש את זכותם עוד לפני ה-8 בנובמבר, יום הבחירות הרשמי.

לדברי טראמפ, "ייתכן שהתקשורת מושחתת יותר מהילרי. המערכת מושחתת, מכורה ושבורה. עצם העובדה שמאפשרים לה להתמודד, היא הוכחה לכך שהבחירות מכורות". המועמד הרפובליקני הבטיח כי אם ינצח בבחירות, הוא "ייבש את הביצה בוושינגטון הבירה". לפלורידה מוקצים 29 אלקטורים ולפי הסקרים, הקרב בין שני המועמדים צמוד. ללא ניצחון במדינה, המועמד הרפובליקני יתקשה להשיג ניצחון לנוכח שיטת הבחירות בארצות הברית.

סקר חדש שערכה רשת CNN והתפרסם הלילה מראה כי קלינטון מובילה על טראמפ ב-5%. על פי נתוני הסקר, 49% מהמשיבים אמרו כי יצביעו לקלינטון, לעומת 44% בלבד שהעידו כי בכוונתם להצביע לטראמפ. המועמד הליברטריאני, גארי ג'ונסון, זכה ל-3% בלבד בסקר ואילו מועמדת המפלגה הירוקה, ג'יל סטיין, ב-2%.

עוד בוואלה! NEWS:
"הצליחה היכן שקלינטון כשלה": כך הפכה מישל אובמה לכוכבת הקמפיין
קלינטון עוקצת את טראמפ: "רוצה לתת לו הזדמנות לשלם עוד מסים"
בכירים רפובליקנים: "טראמפ בתנופה, בטוח ננצח"; מטה קלינטון: "הם נואשים"

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בסנט אוגוסטין, פלורידה, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
רוצה את פלורידה. טראמפ בעצרת בחירות, אמש/רויטרס

קלינטון הופיעה בניו המפשייר, יחד עם הסנאטורית אליזבת' וורן, מהאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. תמיכתה במועמדת המפלגה היא חשובה לנוכח מאבקה המר של שרת החוץ לשעבר בסנאטור הסוציאליסט ברני סנדרס. וורן, שאף הוזכרה כמועמדת אפשרית לסגניתה של קלינטון, הלמה בטראמפ בעקבות התלונות של 11 נשים נגדו, שטענו כי תקף אותן מינית.

"קלוט את זה דונלד, 'נשים מרושעות' הן קשוחות, הן חכמות והן מצביעות", אמרה הסנאטורית ממסצ'וסטס, כשהיא מציינת את הערה הבוטה שזרק טראמפ לעבר קלינטון במהלך העימות האחרון. "ב-8 בנובמבר, אנחנו הנשים המרושעות נצעד על רגלינו המרושעות כדי להטיל את הקולות המרושעים שלו כדי להוציא אותך מחיינו לתמיד".

קלינטון זעמה על טראמפ בשל הביקורת שהעביר על המבצע לשחרור מוסול מידי דאעש. "הוא למעשה הכריז על תבוסה עוד בטרם החל הקרב", אמרה המועמדת הדמוקרטית. "הוא הוכיח לעולם מה זה אומר מפקד עליון שאינו כשיר לתפקיד". המועמד הרפובליקני כתב בטוויטר ביום ראשון כי "המתקפה על מוסול הופכת לאסון מוחלט. נתנו להם התראה של חודשים מראש. ארצות הברית נראית כה מטופשת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הילרי קלינטון והסנאטורית אליזבת' וורן בעצרת בחירות בניו המפשיר, ארצות הברית, 24 באוקטובר 2016. רויטרס
קלינטון והסנאטורית וורן בעצרת בחירות בניו המפשייר, אתמול/רויטרס

שני המחנות מייחסים חשיבות רבה להצבעה המוקדמת. השעות אמנם מצומצמות בחלק מהמוקדים, ומספר הקלפיות נמוך יותר מזה שיהיה ב-8 בנובמבר, אבל אם בישראל יום הבחירות הוא היום שבו נפתחות הקלפיות, הרי שבארצות הברית יום הבחירות הוא רק היום בו הן ננעלות. לא פחות מ-40% מהאמריקנים צפויים להימנע מהתורים הארוכים ביום הבחירות ולהצביע כבר בימים הקרובים.

לפי נתוני רשת פוקס ניוז, 5.4 מיליון בוחרים הצביעו עד עתה. עם זאת, ה"האפינגטון פוסט" מביא נתונים גבוהים יותר - קרוב לשישה מיליון מצביעים שכבר מילאו את חובתם האזרחית. למעשה, הימים הקרובים נחשבים למכריעים. מי מהמועמדים לנשיאות שיגלה יכולת ארגון טובה יותר בדרבון תומכיו הרשומים לקלפיות כבר עתה, יוכל להישאר עם פחות עבודה ביום הבחירות עצמו ולמקד משאבים ומאמצים במצביעים מתלבטים או בניסיונות לשכנע מצביעים מהמחנה היריב.

אובמה בלאס וגאס, אוקטובר 2016. רויטרס
"הצביעו מוקדם". אובמה בלאס וגאס/רויטרס

זו הסיבה ששני הקמפיינים שולחים את התותחים הכבדים ביותר שלהם לשתי המדינות המתנדנדות בהן החלה הצבעה מוקדמת - בעוד טראמפ חורש את פלורידה ומפציר בתומכיו, "לכו להצביע, אלה יכולות להיות הבחירות החשובות ביותר של ימי חיינו", בצד הדמוקרטי, הנשיא ברק אובמה נשלח לנבאדה, שמעניקה שישה אלקטורים ושבה החלה ההצבעה שלשום.

אובמה משקיע מאמצים רבים כדי להוציא מהבית את הבוחרים ועל שלט ענק שנתלה מתקרת האולם בלאס וגאס שבו נאם אתמול נכתבו שתי מילים: "הצביעו מוקדם". הוא ניסה לדבר אל המצביעים בשפת המקום. "יש לכם את היד המנצחת", אמר לתומכים שהצטופפו בבית ספר תיכון בעיר. "הדרך לוודא שאתם זוכים ביד הזאת, היא ללכת להצביע", הבהיר. "אתם צריכים לצאת להצביע, לא צריך לחכות ל-8 בנובמבר, ההצבעה המוקדמת התחילה אתמול. יש לכם אס ביד, אבל צריך לוודא שהופכים את הקלפים. הבחירות נגמרות ב-8 בנובמבר. לכו ודאו איפה אתם מצביעים". הוא הפציר בתושבים וקרא להם לחזור אחריו שוב ושוב אחרי שם האתר שמספק נתונים לכל אמריקאי לגבי מיקום הקלפי הקרובה למקום מגוריו. "ככה ניצחנו ב-2008, ככה ניצחנו ב-2012, וככה ננצח ב-2016", סיכם הנשיא את דבריו.

קשה כמובן להסיק מסקנה חד משמעית מנתוני ההצבעה עד כה. הסיבות לכך רבות ומגוונות, ובין היתר קשורות בכך שלא כל מי שנרשם בעבר כדמוקרט יצביע בהכרח להילרי קלינטון, ולא כל מי שנרשם בעבר כרפובליקני יצביע בהכרח לדונלד טראמפ. בנוסף, במרבית המדינות מדובר בשבוע הראשון של ההצבעה המוקדמת, כך שהנתונים עדיין ראשוניים ביותר. עם זאת, ניתן ללמוד מהנתונים האלה, לדוגמה, אם ישנה חפיפה במידת ההתלהבות של שני המחנות לצאת ולהצביע בהשוואה לשנת 2012, והאם ישנם קווי דמיון בין המספרים בסקרים למצביעים בשטח.

בהצלבה של נתוני ההצבעה הנוכחיים מול המגמות ב-2012, דיווחו הן ברשת פוקס ניוז והן ברשת CNN כי באוהיו ובאיווה, שתי מדינות מתנדנדות ששוות יחד 24 אלקטורים, דפוסי ההצבעה נוטים כרגע לכיוונו של טראמפ. אחת האינדיקציות לכך היא ירידה במספר המצביעים השנה באזורים המוגדרים דמוקרטים באוהיו כמו אזור קליבלנד וקולומבוס.

הפרופסור מייקל מקדונלד מאוניברסיטת פלורידה ערך ניתוח יסודי של כל ההצבעות המוקדמות עד כה על בסיס השיוך המפלגתי הרשום של המצביעים, ודיווח במאמר בהאפינגטון פוסט כי עד כה ישנה ירידה של 17% בהצבעה המוקדמת במחוז בו נמצאת העיר קליבלנד בהשוואה ל-2012, וירידה של 10 אחוז במחוז של העיר קולומבוס בהשוואה למערכת הבחירות הקודמת, במקביל לעליה ממוצעת של 5.6% בכל 49 המחוזות האחרים במדינה. לגבי מדינת אייווה, ציין מקדונלד כי הדמוקרטים הצביעו נכון ליום שישי בקצב הנמוך ב-34 אלף איש בהשוואה ל-2012, בעוד הרפובליקנים הצביעו בשיעור גבוה יותר, של 2,600 קולות. גם מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונווי, הצביעה על שתי המדינות האלה בתור מדינות בהן ההצבעה המוקדמת מתנהלת לשביעות רצונם, ואמרה: "השקענו בכך רבות".

מדינה נוספת שבה עד כה הרפובליקנים מפגינים נוכחות מסיבית היא פלורידה. עד כה הצביעו באחת ממדינות המפתח החשובות ביותר של מערכת הבחירות לא פחות ממיליון ומאתיים אלף בוחרים באמצעות הדואר, בהשוואה לחצי מיליון בלבד שעשו זאת ב-2012. לפי הנתונים של מקדונלד, ישנו כרגע יתרון צר של 1.6% לאלה המגדירים עצמם רפובליקנים על פני אלה המסווגים עצמם כדמוקרטים. עם זאת, למרות שלמעלה ממיליון איש הצביעו באמצעות הדואר, כדי להתרשם מהמגמה במדינה יהיה צריך להמתין עוד כמה ימים, שכן רק היום תתחיל ההצבעה המוקדמת בקלפיות. לפי רשת ABC, בפלורידה הרפובליקנים נוטים להצביע בשיעורים גבוהים יותר בדואר מאשר בקלפיות עצמן בהצבעה מוקדמת.

המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בעימות הנשיאותי האחרון בלאס וגאס. 20 באוקטובר 2016. AP
וירג'יניה בוחרת במועמדת הדמוקרטית. הילרי קלינטון/AP

מנגד, מצביע מקדונלד על נוכחות מסיבית לטובת קלינטון במדינת ווירג'יניה, וכותב כי "ייתכן שווירג'יניה כבר אינה מדינה מתנדנדת יותר". גם בנבאדה, מציין הפרופסור המתמחה בניתוח פילוחי הצבעה כי מנתונים ראשונים אחרי יום אחד של הצבעה מסתמן יתרון למספר הדמוקרטים הרשומים על פני הרפובליקנים הרשומים. מדינה שלישית עליה הצביע מקדונלד כנוטה לקלינטון היא קרוליינה הצפונית, שם הצביעו 385 אלף איש כעבור שלושה ימים, כאשר מתוך הקולות הללו ישנם 80 אלף דמוקרטים רשומים יותר מאשר רפובליקנים רשומים. מקדונלד סייג את הדברים בכך שישנה עליה של 32 אלף מצביעים המגדירים עצמם לא משויכיים לאף מפלגה, בהשוואה לבחירות 2012 - פלח שלדברי מקדונלד סביר שנוטה יותר לכיוון טראמפ. לכל המדינות הללו יש לצרף את אריזונה, מדינה שמצביעה באופן מסורתי למפלגה הרפובליקנית, ולפי הוושינגטון פוסט נתוני ההצבעה המוקדמת שלה נוטים כעת לכיוון הדמוקרטי.

את דבריו סיכם מקדונלד בכך ש"למרות החולשה של קלינטון במערב התיכון, היא ממוצבת היטב במדינות שטראמפ זקוק להן כדי לזכות לרוב בחבר האלקטורים". הוא סייג את דבריו בכך שדמוקרטים נוטים להצביע בהצבעה מוקדמת בשיעורים גבוהים יותר מרפובליקנים, והדגיש כי התמונה תתבהר בשבועיים הקרובים.

(עדכון ראשון: 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully