וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשקיסינג'ר הכריז על שלום: "הפתעות אוקטובר" שזעזעו את הבחירות

30.10.2016 / 13:00

הבחירות לנשיאות בעשורים האחרונים לא מסתיימות בלי הטלת פצצה שמאיימת לטרוף את הקלפים בחודש שלפני הבחירות. משערוריית המין בוושינגטון, הסרטון של בן לאדן, ההקלטה שהשאירה את אובמה בבית הלבן - ועד לחידוש חקירת המיילים של קלינטון

צילום: רויטרס, עריכה: שני דבוש

בשבועות האחרונים היה נראה כי שום דבר לא יכול לעצור את המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בדרך לכיסא הנוח בחדר הסגלגל. שערוריות חדשות של יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ צצו כפטריות אחרי הגשם, וההובלה שלה בסקרים הייתה עובדה מוגמרת. אלא ששלשום בערב, 11 יום בלבד לפני שאזרחי ארצות הברית יצאו בהמוניהם לקלפיות, הטיל ראש ה-FBI פצצה: חקירת פרשת המיילים שבה מעורבת קלינטון נפתחה מחדש.

הכותרות בכלי התקשורת בארצות הברית היו זהות אחת לשנייה: "הפתעת אוקטובר" - מונח מוכר בז'רגון הפוליטי האמריקני, שמתייחס לאירוע חדשותי גדול הנחשף ימים ספורים לפני הבחירות, ועשוי להשפיע על תוצאותיהן. בעשורים האחרונים נראה כי אין מערכת בחירות שלא מסתיימת באירוע גדול המאיים לטרוף את הקלפים ולפגוע בסיכוייו של המועמד שנראה עד אז כמנצח הוודאי.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על פתיחת חקירת המיילים מחדש, איווה. 28 באוקטובר 2016. AP
לא פטורה מ"הפתעת אוקטובר". קלינטון/AP

באוקטובר 1964, עוזרו הבכיר של הנשיא המכהן לינדון ג'ונסון הדמוקרטי, וולטר ג'נקינס, נעצר והואשם בקיום יחסי מין עם גבר בשירותי סניף YMCA בוושינגטון הבירה – דבר שהיה אז מנוגד לחוק. שערוריית המין עוררה סערה וערערה את מערכת הבחירות. עם זאת, למזלו הרב של ג'ונסון, שני אירועים משמעותיים שהתרחשו בעולם, בשיאה של המלחמה הקרה, הובילו להסטת תשומת הלב הציבורית מהאירוע – הדחת חרושצ'וב בברית המועצות והניסוי הגרעיני הראשון של סין. האירועים גרמו לציבור האמריקני להעדיף שלא להיכנס להרפתקאות חדשות, ולהעניק לג'ונסון 486 אלקטורים.

ב-1972 החלה התקשורת האמריקנית להשתמש לראשונה במונח "הפתעת אוקטובר", אחרי אירוע משמעותי במיוחד במהלך המרוץ בין הנשיא המכהן, הרפובליקני ריצ'רד ניקסון, והמועמד הדמוקרטי ג'ורג' מקגוורן. הייתה זו תקופה של משא ומתן ארוך ומייגע לסיום המלחמה הארוכה והמייגעת עוד יותר בוייטנאם. 12 יום בלבד לפני הבחירות, ראש המשלחת האמריקנית למו"מ והיועץ לביטחון לאומי דאז, הנרי קיסינג'ר, ערך מסיבת עיתונאים מיוחדת בבית הלבן והכריז: "אנו מאמינים שהשלום נמצא בהישג יד".

למרות שניקסון הוביל עוד לפני ההכרזה על מקגוורן בפער משמעותי, ההצהרה של קיסינג'ר ככל הנראה הגדילה עוד יותר את אחוז התמיכה בו. ב-7 בנובמבר כל ארצות הברית נצבעה באדום, מלבד מסצ'וסטס ומחוז קולומביה. ניקסון זכה במספר עצום של אלקטורים – 520, בעוד מקגוורן זכה ל-17 בלבד. למרות הדברים מעוררי התקווה של קיסינג'ר, המלחמה הסתיימה רק שלוש שנים לאחר מכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הנאום המכריע של קיסינג'ר

שמונה שנים מאוחר יותר, הנשיא המכהן ג'ימי קרטר הדמוקרטי התמודד מחדש על תפקידו מול רונלד רייגן הרפובליקני. באותה התקופה התרחש משבר בני הערובה באיראן, שבמסגרתו הוחזקו 52 אזרחים אמריקניים בטהראן לאחר ההפיכה האסלאמיסטית. התוצאות בסקרים היו צמודות, ורייגן חשש כי הסכם של הרגע האחרון לשחרור השבויים יובילו לניצחון יריבו.

ימים ספורים בלבד לפני מועד הבחירות, הודיע המשטר בטהראן כי לא ישחרר את האזרחים האמריקניים עד שזהותו של הנשיא הבא תתברר. ההודעה מנעה זינוק באחוזי התמיכה בקרטר, וייתכן שאף הביאה לירידה באהדה כלפיו, שכן רייגן זכה במרוץ עם 51% - הרבה מעבר לתוצאה שחזו הסקרים.

אותה "הפתעת אוקטובר" הציתה מיד תיאוריות קונספירציה שונות. היו שטענו כי רייגן קיים עסקה חשאית עם האיראנים כדי שידחו את השחרור. כמו כן, הוושינגטון פוסט דיווח אז כי קרטר תכנן מבצע צבאי לשחרור בני הערובה כדי להציל את הבחירות. בסופו של דבר שוחררו השבויים 20 דקות לאחר שרייגן הושבע לנשיאות, ב-20 בינואר 1981.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיים עסקה חשאית עם האיראנים? הקונספירציות חגגו סביב רייגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-1992 התמודד הנשיא הרפובליקני המכהן ג'ורג' בוש מול מושל ארקנסו ביל קלינטון. שני גורמי מפתח מהפתעת אוקטובר של 1980 קשורים גם בפצצה שהוטלה הפעם באותה תקופה גורלית – איראן ורונלד רייגן. ארבעה ימים לפני ההצבעה, הורשע שר ההגנה לשעבר בממשלו של רייגן, קספר ויינברגר, במתן עדות שקר בנוגע למעורבותו בפרשת איראן-קונטראס, שבמסגרתה מכרה ארצות הברית נשק למשטר האייתולות באיראן בשנות ה-80, בתיווך של ישראל, בתמורה לשחרור בני ערובה אמריקנים המוחזקים בידי חיזבאללה בלבנון. הכספים שהתקבלו בעסקה לא תועדו ושימשו את הממשל למימון המורדים בניקרגואה ללא ידיעת הקונגרס, שהתנגד למהלך.

הרפובליקנים זעמו אז על ההחלטה להרשיע את ויינברגר ימים ספורים לפני הבחירות, וטענו כי מדובר במזימה שנועדה למנוע את היבחרותו מחדש של בוש. קלינטון, שכבר הוביל אז בסקרים אך לא בפער משמעותי, ניצח במרוץ וזכה לכהן במשך שתי קדנציות.

העימות השני בין המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, אוקטובר 2016. רויטרס
ההרשעה שזיכתה את קלינטון בשתי קדנציות/רויטרס

בתום כהונת קלינטון, בשנת 2000, האמריקנים היו צריכים להכריע בין ג'ורג' בוש הבן לסגנו של קלינטון, אל גור. הסקרים היו צמודים ביותר באוקטובר של אותה השנה, אך כמעט בכולם בוש הוביל בעקביות על גור באחוזי תמיכה בודדים. ימים לפני הבחירות חשפה רשת "פוקס" שערורייה שזעזעה את הקמפיין של בוש: 24 שנים לפני כן נעצר המועמד הרפובליקני בגין נהיגה בשכרות.

בסופו של דבר ניצח בוש בבחירות, אך רק בשל שיטת הבחירות האמריקנית: אל גור זכה בתמיכת רוב הציבור, אבל יריבו זכה במספר אלקטורים רב יותר. בנוסף, בשנת 2010 אמר היועץ הפוליטי קארל רוב, שניהל את מערכת הקמפיין של בוש, כי הוא מאמין שהשערורייה עלתה לבוש בתמיכתן של חמש מדינות.

אל גור. BERNADETTE TUAZON, AP
קיבל את מרבית קולות הבוחרים - אבל לא את החדר הסגלגל. אל גור/AP, BERNADETTE TUAZON

ארבע שנים לאחר מכן שוב התמודד בוש על הנשיאות, הפעם מול המועמד הדמקורטי ג'ון קרי, לימים שר החוץ האמריקני. הסקרים היו אז צמודים מאוד, וכמה מהם אף חזו שוויון באחוזי התמיכה. ב-29 באוקטובר אוסמה בן לאדן, שאחריו רדף בוש מאז פיגועי 11 בספטמבר, פרסם סרטון שבו קיבל אחריות על המתקפה, וכינה את בוש "דיקטטור הפוגע בחופש באמצעות קידום 'חוק הפטריוט'" – אותו חוק שבין היתר צמצם את ההגבלה על האיסוף המודיעיני של רשויות החוק בתחומי ארצות הברית.

הסרטון העלה את הנושא הביטחוני לראש השיח הציבורי והגביר את רצון העם ביישום שאיפתו של הנשיא המכהן – לתפוס את בן לאדן בכל מחיר. העובדה שבן לאדן נקב בשמו של בוש בסרטון והציג אותו כאויב סייעה לו לצבור פופולריות בקרב העם, בעוד העובדה שביקר את "חוק הפטריוט", כפי שעשו יריביו הפוליטיים של בוש, פגעו ככל הנראה בקרי. בסופו של דבר שיפר בוש את התוצאה שהשיג בבחירות של שנת 2000 – 271 אלקטורים, וזכה ב-51% תמיכה ו-286 אלקטורים.

בן לאדן מסמן את בוש כאויב - ומכתיר אותו לנשיאות

במערכת הבחירות של 2008 התמודד הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין מול הסנאטור הדמוקרטי ברק אובמה. באותה השנה היה המשבר הכלכלי העולמי בשיאו, ורוב האשמה הוטלה על הממשל הרפובליקני. רוב הסקרים הצביעו על יתרון לאובמה, אך ישנם הטוענים כי העובדה שבאוקטובר הגיע אחוז האבטלה לשיא של 14 שנים, כמו גם הירידות החדות שנרשמו בחודש זה בשווקי המניות, גרמו לרבים מהציבור האמריקני לדחות את הגישה הכלכלית הרפובליקנית, ולהתחבר לרפורמות שהציע המועמד הדמוקרטי. אובמה ניצח את מקיין בפער משמעותי, וזכה ב-365 אלקטורים.

במערכת הבחירות האחרונה, ישנם שני מועמדים לתואר "הפתעת אוקטובר". יש הטוענים כי הייתה זו הוריקן "סנדי" שזעזעה את המרוץ בין הנשיא המכהן אובמה למועמד הרפובליקני מיט רומני. מושל ניו ג'רזי הרפובליקני כריס כריסטי שיבח אז את תפקוד ממשל אובמה בהתנהלות מול נזקי הסופה, והואשם על ידי חבריו למפלגה בהבקעת גול עצמי.

מנגד, רבים טוענים כי הפצצה שהוטלה באותו החודש הייתה פרסום הקלטה קולית של המועמד הרפובליקני מאירוע לגיוס תרומות, שבה נשמע יוצא נגד מחצית מאזרחי ארצות הברית. "ישנם 47% מהאנשים שיצביעו לנשיא לא משנה מה יקרה", אמר רומני. "ישנם 47% שתלויים בממשלה וסבורים שהממשלה צריכה לטפל בהם". ההקלטה אמנם פורסמה בספטמבר, אך במהלך אוקטובר היא הושמעה שוב ושוב בתשדירי הבחירות של אובמה ששודרו במדינות המתנדנדות. בסופו של דבר גרף אובמה 332 אלקטורים, ונשאר בבית הלבן ארבע שנים נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully