פתיח: מסע בין כוכבים 1.11.16/מערכת וואלה! NEWS

מסע בין כוכבים

צפון קרוליינה אדומה כבר 50 שנה, אבל האוכלוסייה המשתנה הפכה אותה למדינה המתנדנדת המושלמת. פגשנו את האמריקנים בדיינרים, ראינו ילדים מחופשים לטראמפ וגילינו למה זו המדינה שמחזיקה את המפתח לניצחון. מסע בין כוכבים: סיור במדינות השסועות של ארה"ב. כתבה ראשונה

אזרחי ארצות הברית התעוררו הבוקר (שלישי) לבשורה מנחמת: בעוד שבוע בדיוק, בשעות הערב המאוחרות, ייסגרו הקלפיות האחרונות ברחבי המדינה, ומערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות תגיע לסיומה. זה רגע שאזרחים רבים, מכל הקשת הפוליטית, מחכים לו בכיליון עיניים: סיומו של אחד הקמפיינים הפוליטיים המפלגים, המלוכלכים והמביכים ביותר בתולדות הדמוקרטיה האמריקנית.

את השבוע הקרוב, עד שזה יקרה, החלטנו לבלות במסע דרכים, ולהתמקד בו בכמה מהמדינות המתנדנדות והגדולות שיכריעו את הבחירות כמו צפון קרוליינה, אוהיו ופנסילבניה. סקרי דעת הקהל האחרונים מציירים תמונה מבלבלת - בחלקם קלינטון מובילה בבטחה, באחרים היא ודונלד טראמפ נמצאים במצב של תיקו. יצאנו למסע של שבוע במדינות שיכריעו את הבחירות הללו, בשאיפה לפגוש את האנשים שהבחירה נמצאת בידיים שלהם – וכך גם עתידה של ארצות הברית.

כדי לנסות ולהביא מגוון של אנשים מאוכלוסיות שונות, דעות שונות ורקעים שונים, החלטנו לראיין לא רק אנשים מעורבים פוליטית שמגיעים לעצרות המתמודדים. כבודם של אלה במקומם מונח, וכמובן שחלק משמעותי יתמקד גם בהם. אבל מלבדם, החלטנו לשוחח גם עם אנשים פחות מעורבים פוליטית, עם מצביעים מתלבטים שפגשנו בדיינר, וגם עם כאלה שנגעלים כל-כך מהקמפיין הנוכחי, שבכוונתם להישאר בבית. שמענו מה הנושאים החשובים ביותר עבורם, מה מאכזב אותם במערכת הבחירות, ואיזה דברים יכולים עוד לגרום להם לשנות את דעתם בשבעת הימים שנותרו עד לסגירת הקלפיות.

צילום: עמרי נחמיאס, עריכה: יאיר דניאל

יצאנו לדרך מוושינגטון הבירה, בנסיעה בת כשש שעות דרך וירג'יניה לצפון קרוליינה, אזור שמהווה את שער הכניסה לדרום הישן של ארצות הברית. המנצח בצפון קרוליינה יזכה ב-15 אלקטורים מתוך 270 הדרושים לניצחון, ולפיכך, ובהינתן התמונה שבה חלק גדול מן המדינות נוטות בבירור לאחד הצדדים, היא מסתמנת כחוליה קריטית עבור שני הקמפיינים בדרך לבית הלבן. המחנה של קלינטון שולח למדינה רכבת של מבקרים: בשבוע שעבר הופיעו שם הילרי קלינטון ומישל אובמה, אתמול דיבר שם שותפה למרוץ של קלינטון, טים קיין, ובהמשך השבוע גם הנשיא אובמה יערוך כאן עצרת. מנגד, גם הקמפיין של טראמפ מבין היטב כי זו מדינה שהניצחון בה הוא בגדר חובה. בשבוע שנותר עד הבחירות הוא יבקר במדינה הזו לפחות פעמיים, אחרי שהשתתף כאן בשני אירועים בשבוע שעבר.

צפון קרוליינה היא אחת מ-34 מדינות ברחבי ארצות הברית שמאפשרות לאזרחיהן להגיע לקלפיות בימים ובשבועות שקודמים ליום הבחירות. כלומר, "יום הבחירות" הרשמי הוא ב-8 בנובמבר, אבל בפועל, ההצבעה כאן כבר החלה ב-20 באוקטובר, ויותר ממיליון וחצי איש כבר הצביעו – כשליש מכלל המצביעים שצפויים להשתתף בבחירות במדינה זו השנה. עד כמה צמודה צפון קרוליינה? בשנת 2012, ניצח כאן מיט רומני את ברק אובמה ב-97 אלף קולות מתוך כחמישה מיליון מצביעים, שהם כשני אחוז. בשנת 2008 הפער היה קטן בהרבה, ועמד על 14 אלף קולות, שהם ארבע עשיריות האחוז.

צילום: עמרי נחמיאס, עריכה: יאיר דניאל

העיר דרהאם, צפון קרוליינה, תשע בבוקר. הגענו לעיר הרביעית בגודלה במדינה המתנדנדת הזו, כדי לבדוק מה מצב ההצבעה המוקדמת. אך בניגוד לערים אחרות במדינה, בה תועדו תורי ענק בכניסה לקלפיות, המצב כאן מנומנם בהרבה. חלק מזה קשור בכך שהגענו הנה ביום שני בבוקר, תחילת שבוע העבודה בארצות הברית, אבל כריס בן ה-32 שמכוון את התנועה בחניון, מסביר לנו שבסוף השבוע האחרון נפתחו עוד מספר רב של קלפיות, שפיזרו את התורים בצורה שווה פחות או יותר.

כריס הוא המצביע המתלבט האולטימטיבי, "אני חושב שזה די משוגע", הוא אומר, "אתה לא יודע למי להצביע, חשבתי על זה שוב ושוב. יש הרבה שקרים ויש הרבה אמת בשני הצדדים". כשהוא מדבר על קלינטון, הוא מציין כי בין הסיבות בגינן הוא שוקל שלא להצביע לה, היא ההתנהלות שלה בפרשת המיילים, במיוחד לאור הפרסום בסוף השבוע האחרון. הוא מדבר על החשיבות של ביטחון מידע ואומר: "יש לי אח בצבא, אנשים נהרגו בבנגאזי והיא לא לוקחת על זה אחריות, כמו גם על המיילים. כל כך הרבה דברים דלפו החוצה". כשהוא מתייחס לטראמפ, הוא אומר כי גם עליו הוא לא סומך: "אני לא חושב שיהיו השלכות טובות לבחירה שלו. איתו, אני רואה מצב של כמעט מלחמה. ואני לא חושב שהוא מספיק כן, אני נוטה יותר להילרי".

צפון קרוליינה - תעודת זהות (מותאם לגדלי אתר ומובייל). ShutterStock
צפון קרוליינה - תעודת זהות (מותאם לגדלי אתר ומובייל)/ShutterStock
"צפון קרוליינה היא 'מדינת שח-מט'. אם ננצח פה, הבחירות ייגמרו. אם בשבוע הבא בשעות הערב יודיעו שהילרי ניצחה בצפון קרוליינה, לא תצטרכו להישאר מול הטלוויזיה עד שיגיעו התוצאות מהחוף המערבי"

60 קילומטר משם, נמצאת העיירה סנפורד. זו עיירה קטנה, בת 28 אלף תושבים, שלמעלה משליש מהם הם אפרו אמריקאים. במפלגה הדמוקרטית מודאגים מאוד מאחוזי השתתפות נמוכים של תושבי המדינה השחורים, שמהווים 23% מהבוחרים בצפון קרוליינה, ובהיעדר יציאה המונית שלהם לקלפיות, סיכוייה של קלינטון לנצח יחסית נמוכים.

בסקרי דעת הקהל היא זוכה אמנם ל-90 אחוז פופולריות בקרב שחורים, אבל כעת, עם פתיחת ההצבעה המוקדמת, הם יוצאים לקלפיות בשיעורים נמוכים יותר מאלה שיצאו להצביע עבור אובמה. לפי נתוני CNN מהלילה, ישנה ירידה של שישה אחוזים בשיעורי הצבעה של שחורים בצפון קרולינה השנה לעומת 2012. זו רק דוגמה אחת להבדל בין התמונה המשתקפת בסקרים הארציים ובין המצב בשטח, והמטה של קלינטון, שמודע לכך, שולח למדינה את המועמד שלה לסגן הנשיא, טים קיין, כדי לדרבן את המצביעים.

אלא שהאווירה במקום פושרת למדי, והנוכחות באירוע, שמתקיימת כאמור ביום שני בצהריים, עומדת על כ-300 אנשים, חלק גדול מהם פנסיונרים. אחד מהם, מארק כגן, אומר כי הוא החליט להגיע "כדי לוודא שאנחנו בוחרים את קלינטון". לדבריו, "זה חשוב לכל העולם, לא רק לארצות הברית, שהיא תיבחר. כדי להיות המפקדת העליונה של הצבא, לשלוט בקודים הגרעיניים", ומוסיף כי לדעתו "לטראמפ אין את המזג הדרוש לכך". לורן, צעירה אפרו-אמריקאית שהגיעה לאירוע, מספרת כי בתחילה תמכה בברני סנדרס, אולם לאחר התלבטות קצרה החליטה שתצביע לקלינטון. "אנחנו נשים, אנחנו גם כך נמצאות במאבק, ולא רק זאת, אנחנו מיעוט, ויש כאן גבר שלא מתייחס כראוי לנשים, ויש לו דעה קיצונית לגבי מיעוטים, חייבים להילחם בזה, אין אופציה אחרת".

להקת קאנטרי מקומית משמשת בתור הופעת חימום, ובשלב מסוים מפציע על הבמה הסנאטור קיין, שותפה למרוץ של קלינטון והאיש שיכול בעוד חודשיים להפוך לסגן הנשיא - או לחלופין, להיכנס לרשימה הנשכחת של מועמדים לסגן נשיא שלא הגיעו לבית הלבן. כבר במשפט הראשון, ניכר עליו שהוא כמעט איבד את הקול מרוב אירועי בחירות שהשתתף בהם בימים האחרונים.

"אתם יודעים כמה אתם חשובים? אני מקווה שאתם יודעים כמה אתם חשובים בבחירות האלה", הוא פותח את דבריו, "זו הפעם השישית שלי פה במרוץ הזה", הוא חולק עם הקהל ומנסה להמחיש להם מדוע הוא מבקר שם בכזו תכיפות: "צפון קרוליינה היא 'מדינת שח-מט'. אם ננצח פה, הבחירות ייגמרו. אם בשבוע הבא בשעות הערב יודיעו שהילרי ניצחה בצפון קרוליינה, לא תצטרכו להישאר מול הטלוויזיה עד שיגיעו התוצאות מהחוף המערבי".

בחוץ, עומדים שלושה תומכי טראמפ עם שלטים נגד קלינטון. ג'ניפר, המתגוררת בעיירה סמוכה, סיפרה כי החליטה להגיע לאירוע אחרי ששמעה מעמיתיה לעבודה על קיומו. היא עומדת מחוץ לאולם, מחזיקה בשלט עם הכיתוב "הילרי הנוכלת" ואומרת כי באה להפגין כנגד השימוש חסר האחריות של מזכירת המדינה לשעבר בשרת המיילים הפרטי. "מדוע מחריגים אותה מהחוקים?", היא אומרת. "כל קצין בצבא כבר היה נכלא על דבר כזה, אין בזה היגיון". עם זאת, היא מדגישה כי מבחינתה הסוגיה החשובה ביותר במערכת הבחירות היא הסוגיה הכלכלית. "הכלכלה על הפנים, אין הרבה עבודות, זה לא הלך לכיוון הנכון ב-20 השנים האחרונות, למה שהילרי תשנה את זה בארבע השנים הבאות? למה לא לבחור נשיא שיודע איך לעשות כסף?".

צילום: עמרי נחמיאס, עריכה: יאיר דניאל

הערב יורד על סאנפורד, והעיירה מתקשטת לקראת ליל כל הקדושים שנחגג הלילה בארצות הברית. תנועת הרכבים ברחובות הופכת בהדרגה לאיטית יותר, כאשר הילדים והוריהם יוצאים לרחובות ועוברים מדלת לדלת כדי לבקש מהשכנים "ממתק או תעלול". בדרך כלל מוקדש החג לתחפושות של גיבורי על וזומבים, אבל השנה גם מערכת הבחירות תופסת כאן מקום מרכזי. כבר ברחוב הצדדי הראשון אליו אנחנו פונים, אנו מבחינים בשני "דונלד טראמפ": האחד צ'ייס, בן תשע, ולידו ג'וש בן ה-12. "נהפוך את אמריקה לגדולה שוב", אומר ג'וש, כשנשאל למה הוא החליט להתחפש היום לטראמפ. "נבנה את החומה", משיב צ'ייס, בחיקוי מוצלח למדי של המועמד הרפובליקני.

צילום: עמרי נחמיאס, עריכה: יאיר דניאל
"אנחנו לא אוהבים אותו, אבל הוא האופציה הפחות גרועה". ג'יין מנידה את ראשה בשלילה בעודה אומרת את הדברים, אבל נראה שתצביע עבור טראמפ ברגע המכריע. הרוב הגדול של האמריקנים שיצביעו עבורו בסופו של דבר רחוק מאוד מהתומכים המתלהמים והמגדפים שרואים בעצרות שלו בטלווי

כביש מספר 1 נוסע לכל אורכו של החוף המזרחי של ארצות הברית, מפלורידה בדרום ועד למיין בגבול הצפוני עם קנדה. זה כביש איטי ומלא רמזורים, שעובר דרך הרחובות הראשיים של מאות עיירות קטנות. אחרי העצרת של טים קיין בסאנפורד, אנחנו עוצרים במסעדת דיינר לאורך הכביש ומצטרפים לשיחה ערה על הבחירות שמתנהלת בין השולחנות. הקהל כאן, רובו הגדול לבן ומבוגר, הוא של מצביעי טראמפ. אלה שמשוחחים איתנו מסבירים שיצביעו למיליארדר הניו-יורקי לא מתוך התלהבות גדולה, אלא בלית-ברירה, כדי לחסום את הילרי קלינטון, שהם רואים בה מועמדת מסוכנת.

"הדבר החשוב עבורנו הוא המצע של המפלגה. אנחנו לא חושבים על המועמדים עצמם, כי שניהם מועמדים לא טובים", אומרת ג'יין, פנסיונרית שמתגוררת במזרח המדינה. על הילרי קלינטון היא אומרת – "היא מעולם לא הייתה כנה. היא ובעלה הם אנשים רעים. אני לא מעריכה אנשים עם ערכים כאלה. צריך מישהו שיכול לשמש דוגמא אישית". היא ובעלה מתכוונים להצביע לטראמפ, ומסבירים ש"אנחנו לא אוהבים אותו, אבל הוא האופציה הפחות גרועה". ג'יין מנידה את ראשה בשלילה, כמעט בחוסר אמון, בעודה אומרת את הדברים – אבל אין לה ספק שהיא תתייצב בקלפי ותצביע עבור טראמפ ברגע המכריע.

ערוצי הטלוויזיה בארה"ב מציגים באופן שוטף את עצרות הבחירות ההמוניות של טראמפ, בהם נראים תומכיו הנלהבים ביותר צועקים, מקללים את הילרי קלינטון וגם משמיעים הערות אלימות כלפי העיתונאים המסקרים את המועמד. אלא שהרוב הגדול של האמריקנים שיצביעו בסופו של דבר לטראמפ, רחוקים מאוד מהקריקטורה הטלוויזיונית הזו. אם טראמפ ינצח, זה יהיה בזכות אנשים כמו ג'יין, שסולדת מהרבה מהמאפיינים של טראמפ - אבל תצביע לו בכל מקרה.

הנכונות של רפובליקנים שאינם תומכים מובהקים של טראמפ, להצביע לו למרות הכל כדי לעצור את קלינטון, היא אחת הסיבות העיקריות להתחזקות היחסית שלו בסקרים בשבוע האחרון. ברוב סקרי דעת הקהל, כמות התמיכה בקלינטון לא ירדה באופן משמעותי, אבל התמיכה בטראמפ זינקה, בעיקר בגלל התאחדות המפלגה הרפובליקנית מאחוריו. כך למשל בסקר הארצי של ה"וושינגטון פוסט", בו טראמפ סגר במשך שבוע פער של 11% עד שהגיע לכדי שוויון סטטיסטי עם קלינטון.

"הנושא הכי חשוב מבחינתנו הוא בית המשפט העליון", אומרת ג'יין. "אנחנו רוצים לראות שופטים שמרנים יותר, שיכבדו את החוקה". בארצות הברית, הנשיא אחראי לבחירת המועמדים לבית המשפט העליון, כאשר המועמדים שהוא מציג זקוקים לאישור של הסנאט. טראמפ מציין ברבים מאירועי הקמפיין שלו שאם יפסיד את הבחירות, קלינטון תוכל למנות שופטים ליברלים שיחזקו את אופייה החילוני של ארה"ב. האיום הזה גורם לרפובליקנים שמרנים ודתיים רבים להבליג על נקודות החולשה של טראמפ, בתקווה שהוא ימנה שופטים שיהיו קרובים יותר לתפיסת עולמם.

תומכי טראמפ בדיינר טיפוסי בקרוליינה

דיינר בקרוליינה הצפונית. עמרי נחמיאס
דיינר בקרוליינה הצפונית/עמרי נחמיאס

שלוש המילים שעומדות במרכזו של החג האמריקני הזה, "ממתק או תעלול", נראות רלוונטיות במיוחד בשבוע הימים שעוד נותרו. קלינטון וטראמפ ישקיעו כל שעה בזריקת רפש זה על זו ולהיפך, בניסיון להזיז עוד כמה בוחרים, או סתם להוציא את היריב מריכוז. אי אפשר לדעת התעלולים של מי יהיו מוצלחים יותר, אבל דבר אחד בטוח: אפילו אחרי כל מה שכבר קרה במערכת הבחירות המטורפת הזו, בהחלט ייתכן שעוד נכונו הפתעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully