וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק קלינטון או טראמפ: אזרחי ארה"ב יכריעו גם בסוגיית הלגליזציה

5.11.2016 / 13:00

ב-8 בנובמבר רבים מאזרחי ארצות הברית לא רק יבחרו את הנשיא הבא שלהם, וב-12 מדינות יצביעו גם אם לעשות צעד גדול בדרך ללגליזציה של מריחואנה. "נוציא את המריחואנה מידי הפושעים - ונשים אותה בחנויות"

גידול מריחואנה. AP
ישנם אנשים שלחוצים לקראת סגירת הקלפיות, לא בגלל הבחירות לנשיאות. גידולי מריחואנה/AP

מאות מיליונים בארצות הברית וברחבי העולם כוססים ציפורניים לקראת סגירת הקלפיות במרוץ לנשיאות ארצות הברית, שיסתיים באופן רשמי ב-8 בנובמבר. אולם, ישנם לא מעט אנשים שלחוצים גם הם לקראת סגירת הקלפיות, אבל מסיבה אחרת לחלוטין. שלושה ימים לפני הבחירות לנשיאות, התקיים אתמול (שישי) במדינת מיין שבחוף המזרחי עימות נוסף. אלא שאל הבמה ביוניטי קולג' לא עלו דונלד טראמפ והילרי קלינטון, אלא נציגי התומכים והמתנגדים ללגליזציה של מריחואנה במדינה.

בשונה מישראל, שבה כל אדם מצביע רק עבור המפלגה בה הוא תומך, הבחירות בארצות הברית הן הזדמנות לעלות לסדר היום עשרות סוגיות, למעין "משאלי עם". כך, לצד ההצבעה לנשיא, לבית הנבחרים ולסנאט, יכריעו ביום שלישי 12 מדינות אם לעשות צעד גדול בדרך ללגליזציה של מריחואנה בארצות הברית.

המצב משתנה בין המדינות השונות. בחמש מהן - נבאדה, אריזונה, קליפורניה, מיין ומסצ'וסטס - מריחואנה רפואית כבר חוקית כיום, ושם יצביעו על לגליזציה מלאה לשימוש עצמי. מדינות אחרות כמו ארקנסו, פלורידה, מונטנה וצפון דקוטה יצביעו על התרה או על הרחבה של השימוש במריחואנה רפואית, ואילו במישיגן יצביעו על אי הפללת צרכני קנאביס.

עוד בוואלה! NEWS:
קלינטון עם יתרון קל בסקרים; ביונסה במופע למענה: "חייבים להצביע"
דיווח: ארה"ב נערכת למתקפת סייבר של רוסיה ביום הבחירות
אובמה: לא מאמין שראש ה-FBI מנסה להשפיע על הבחירות לנשיאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חנות למכירת מריחואנה באופן חוקי באלסקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-1911 החלו המדינות בארצות הברית לאסור בהדרגה על שימוש בקנביס, ובשנת 1937 גם נקבע איסור פדרלי על כך. אולם בשנת 1973 החלה המטוטלת לנטות לצד השני, כאשר אורגון היתה הראשונה לקבוע בחוק מדיניות של אי הפללת צרכני קנביס. בשנת 1978 כבר היו 11 מדינות כאלה בארצות הברית. ארבע מדינות מתירות כיום שימוש חוקי במריחואנה: קולורדו, אלסקה, אורגון ומדינת וושינגטון. בוושינגטון הבירה חוקי להחזיק עד 57 גרם ולגדל עד שישה עציצים לשימוש עצמי. במדינות רבות אחרות נקבעה מדיניות של אי הפללה על שימוש עצמי, וב-25 מדינות מותר השימוש בקנביס רפואי.

בזמן שרשתות הטלויזיה הגדולות עסוקות בעיקר בסקרים ארציים על המרוץ בין קלינטון וטראמפ, במדינות השונות גועשת תעשיית הסקרים והספקולציות באשר לאחוזי התמיכה בלגלזיציה של קנאביס. במסצ'וסטס, למשל, צופים הסקרים האחרונים כי ההצבעה על לגליזציה תעבור ברוב של 61% מול 34%. סקר ארצי של מכון PRRI העלה כי 63% מתושבי ארצות הברית תומכים בלגליזציה, ואילו בנבאדה הסקרים צמודים במיוחד ומנבאים יתרון קל מאוד לתומכי הלגליזציה, 47% מול 43%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"לא יהיה יותר שוק שחור לקנביס"

נבאדה הינה מדינת מפתח בסוגיית הלגליזציה, גם בגלל היותה מדינה שבה ההימורים בה מותרים ומהווה כבר היום מוקד עלייה לרגל לתיירים מכל העולם, בעיקר לעיר לאס וגאס. שאלה מספר 2 בטופס הבחירות תהיה "האם אתה תומך בלגליזציה של שימוש עצמי של מריחואנה בכמות של אונקיה אחת (28 גרם, ע"נ) או פחות לאדם מעל גיל 21".

חנות המוכרת מריחואנה באופן חוקי בלאס וגאס, נבאדה. AP
חנות המוכרת קנאביס באופן חוקי בלאס וגאס, נבאדה/AP

לסלי בוקסקור, נשיא חברת הייעוץ העסקי אלקטרום פרטנרס, המתמחה בשוק המריחואנה לשימוש רפואי או פרטי, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי להערכתו שווי השוק החוקי של מריחאונה בנבאדה יעמוד על מיליארד דולר בשנה. "ישנם 45 מיליון תיירים שמגיעים לנבאדה בשנה", הוא אומר. "הם באים הנה לחגוג מן הסתם. עם תעשייה שמגלגלת מיליארד דולר בשנה, נבאדה תהפוך לאחת המדינות שמעסיקות הכי הרבה עובדים במדינה".

כשנשאל אם הוא אינו חושש שלגליזציה של מריחואנה תגדיל את הזמינות של הצמח בשוק, ותגרום לכך שיותר קטינים יתנסו בשימוש בו, השיב בוקסקור כי לשיטתו "זו הדרך הכי טובה להוציא אותו מידי ילדים. זה חוק עם רגולציה. אנשים יוכלו לקנות את זה כחוק. כמו שאף אחד לא קונה היום יין בשוק השחור, לא יהיה יותר שוק שחור לקנביס".

לדבריו, "דווקא במצב של שוק שחור, למי שמוכר לא איכפת מי הקונה. לכן המצב החדש יקל על הוצאת הקנביס מידי ילדים. המסים האדירים ישמשו לחיי רווחה וחינוך. תהיה לזה השלכה חיובית". בוקסקור גם העריך כי ההצעה ללגליזציה תעבור בסבירות גבוהה בקליפורניה, נבאדה ואריזונה, וכן העריך כי בפלורידה יאשרו את הרחבת השימוש במריחואנה רפואית, מה שיהפוך את המדינה הענקית לאחד השווקים הגדולים ביותר של מריחואנה רפואית.

תחרות מריחואנה באורוגוואי, 19 ביוני 2016. AP
"אנחנו נוציא את המריחואנה מהידיים של הפושעים"/AP

"אנחנו נוציא את המריחואנה מהידיים של הפושעים ונשים אותו בחנויות, באופן מפוקח", אמר לוואלה! NEWS ג'ו ברנזי, דובר הקמפיין למען לגליזציה בנבאדה. לדבריו, "ההיבט הכי חשוב של הלגליזציה, הוא שזה ישים סוף להענשת מבוגרים שמעשנים מריחואנה. מריחואנה פחות מזיקה מאלכוהול, והעובדה שמבוגרים נענשים על שימוש היא אבסורד מלכתחילה".

"השוק העברייני של מריחואנה גדל בזמן האיסור על שימוש. במקום זה, מריחואנה תימכר בחנויות מפוקחות, המוצר ייבחן, ייארז כראוי, וייבדקו תעודות זהות כדי להבטיח שאינו לא נמכר לקטינים. ההכנסות ממסים ישפרו את מערכת החינוך של נבאדה", הוסיף.

הפגנת למען לגליזציה של מריחואנה מול הבית הלבן, 2 באפריל 2016. AP
הפגנה בעד לגליזציה מול הבית הלבן, אפריל/AP

לאחר שהשיגו אנשי הקואליציה למען רגולציה על מריחואנה בדומה לאלכוהול, CRMLA, השיגו 200 אלף חתימות, הרבה יותר מ-101 אלף החתימות הדרושות, והצליחו להביא את הסוגיה להצבעה, סיפר ברנזי כי כל האנרגיות ממוקדות כעת להסברה. "יש תמיכה גדולה ביוזמה שלנו להטיל על מריחואנה את אותה רגולציה כמו אלכוהול. אנשים עייפים ממשאבי האכיפה שמושקעים על נושאים הקשורים במריחואנה, והם עייפים מכך שמריחואנה נמכרת ברחובות של הקהילות שלנו".

ברנזי הוסיף כי את הישורת האחרונה משקיעים אנשי הקמפיין בנבאדה בפרסום בטלוויזיה וברשתות החברתיות, ואכן הטלויזיה בנבאדה הוצפה בפרסומות שתומכות בלגליזציה, הן באנגלית והן בספרדית. באחת מן המודעות, לדוגמה, ניתן לראות את ג'יימס גרין, קצין משטרה לשעבר, אומר כי "המשטרה מבזבזת משאבים יקרי ערך בעבירות מריחואנה, דבר שמקשה על כוחות אכיפת החוק לעשות את עבודתם. הצבעה בעד שאלה 2 תאפשר לכוחות המשטרה לעשות את עבודתם". הוא גם הבטיח בסרטון "ענישה קשה למי שימכור לקטינים".

תשדיר פרסומת בעד לגליזציה:

מטבע הדברים, לא כולם תומכים במגמה. להתרחבות הלגליזציה ישנה התנגדות משמעותית, גם מצד אזרחים ואישי ציבור שמתנגדים לכך ערכית ועקרונית, וגם מצד תאגידים וחברות, כל אחד והאינטרס שלו. בפניקס ביזנס ז'ורנל דווח כי התאחדות המסחר והתעשייה השקיעה קרוב למיליון וחצי דולר בפרסום נגד "הצעה 205" שתעלה להצבעה באריזונה. לפי הדיווח שפורסם בעיתון, חברות בענף הבניה והתחבורה הביעו חשש כי לגליזציה של מריחואנה תגדיל את מספר תאונות העבודה והפציעות.

ב"ביזנס אינסיידר" ובכלי תקשורת נוספים צוטטו תומכים בלגליזציה, שאמרו כי אחד המתנגדים להצעה שתרם כסף לקמפיין, הוא תאגיד המזון SGA האחראי על המזון בקפיטריות במספר בתי כלא, וטענו כי בתאגיד חוששים מכך שלגליזציה תביא לירידה במספר האסירים, דבר שבעקיפין יפגע כלכלית בתאגיד המזון. במדינת קליפורניה, לפי העיתון, נכלאו בשנת 2015 למעלה מ-6,500 בני אדם בגלל עבירות הקשורות בקנביס. בתאגיד המזון דחו את הדברים על הסף.

סלייד סטיוארט, הבעלים של SGA, מסר לפניקס ביזנס ז'ורנל כי "ההתנגדות שלנו ללגליזציה של מריחואנה באריזונה היא לא נושא עסקי, אלא נושא של בטיחות ואיכות חיים. כמה מהמתנגדים ניסו לטעון טיעון שקרי כאילו אנחנו מנסים להרוויח מכך כסף. אין דבר יותר רחוק מן האמת מכך. אין לנו עסקים עם בתי כלא באריזונה, ובתי כלא באופן כללי מהווים פחות מחצי אחוז מן ההכנסה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully