וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד הרגע האחרון: כך תיראה היממה המכרעת של קלינטון וטראמפ

7.11.2016 / 9:56

המועמד הרפובליקני יקיים עצרות בשש מדינות, וקלינטון תנאם לצד הזוג אובמה, ושני זמרים מהשורה הראשונה. השניים יודעים כי נוכח הסקרים הצמודים, מדובר בשעות קריטיות שעשויות להטות את הכף

עריכת וידאו: ניר חן, אריזה גרפית: אביחי ברוך, ויזואליה: רויטרס

מחר זה קורה. יום בלבד לפני שייפתחו הקלפיות בכל רחבי ארצות הברית, משקיעים שני המועמדים את טיפות האנרגיה האחרונות שלהם בעשרות אירועים שייערכו לאורכה ולרוחבה של ארצות הברית. במרבית המדינות, כולל במדינות מפתח כמו פלורידה, נבאדה וקרוליינה הצפונית, תמה אתמול ההצבעה המוקדמת לצורך התארגנות לפתיחת הקלפיות. לכן, היממה הקרובה תהיה קריטית מבחינת המועמדים, שינסו לגייס כל מצביע מתלבט וכל אדם ששקל להישאר בבית.

המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, נערך לבליץ נדיר שבמסגרתו יופיע בשש מדינות שונות ביום אחד. את הלילה הוא סיים הרבה אחרי חצות בווירג'יניה - מדינה חשובה, שנוטה לכיוון קלינטון בבירור מאז שהוכרז כי שותפה למרוץ הוא טים קיין, מי שהיה מושל המדינה וראש עיריית ריצ'מונד. אחרי תנומה קלה, הוא יפתח את הבוקר במדינה המתנדנדת הגדולה ביותר מבחינת מספר האלקטורים, פלורידה. הסקר האחרון שפורסם אתמול מצביע על שוויון בין שני המועמדים במדינה, שנחשבת לקריטית מבחינתו של טראמפ.

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ במהלך עצרת בחירות בפנסילבניה, נובמבר 2016. רויטרס
ינסה לגרוף את קולות המתלבטים בפלורידה. טראמפ בעצרת בפנסילבניה, הלילה/רויטרס

את אחר הצהריים יעביר איל הנדל"ן בשתי מדינות מפתח אחרות: קרוליינה הצפונית ופנסילבניה, שבשתיהן מצביעים הסקרים על מרוץ צמוד. בפנסילבניה הובילה קלינטון בבטחה לפני כשבועיים, אולם מאז הלך הפער והצטמצם, וגם שם, הסקר האחרון שפורסם, לפני שלושה ימים, מצביע על שוויון בין השניים, עם יתרון דחוק לקלינטון של 2.4% בשקלול הסקרים האחרונים. את היום יסיים המועמד הרפובליקני בניו המפשייר ובמישיגן, שתי מדינות מתנדנדות נוספות, ולשני אירועים אלה יתלווה אליו סגנו המיועד, מייק פנס.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ושחקן הכדורסל לברון ג'יימס באירוע בחירות בקליבלנד, אוהיו, 7 בנובמבר 2016. רויטרס
תקיים ארבעה אירועים ביממה הקרובה. קלינטון ולברון ג'יימס באוהיו, אתמול/רויטרס

קלינטון, מנגד, תקיים ארבעה אירועים בשלוש מדינות שונות. היא תפתח את היום בעצרות בפנסילבניה ובמישיגן, ובערב תשוב לעיר פילדלפיה שבפנסילבניה לאירוע סיכום הקמפיין בהשתתפות בעלה ביל קלינטון, והזוג הנשיאותי ברק ומישל אובמה. באירוע יופיעו גם שני זמרים מהשורה הראשונה: ברוס ספרינגסטין וג'ון בון ג'ובי. אחרי האירוע צפויה קלינטון להמשיך לקרוליינה הצפונית ולקיים עצרת בחצות בעיר ראלי.

לרשותה של קלינטון יעמדו היום כל בכירי המפלגה הדמוקרטית: הנשיא, ברק אובמה, יקיים עבורה שתי עצרות בחירות בניו המפשייר ובפלורידה, נוסף על זו שבה הוא יעמוד לצדה בפילדלפיה. סגן הנשיא, ג'ו ביידן יקיים שתי עצרות בפלורידה ואילו סגן הנשיא והמועמד לנשיאות לשעבר, אל גור, יופיע בשתי עצרות בקולורדו. בעלה של קלינטון, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, יופיע בקרוליינה הצפונית.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת בחירות למען קלינטון, קיסימי, פלורידה, 6 בנובמבר 2016. רויטרס
יתגייס שוב לטובת קלינטון וינכח בשלוש עצרות. אובמה, אתמול/רויטרס

במקביל, ממשיך ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לעמוד בעין הסערה של מערכת הבחירות. אחרי שהודיע כי מעיון במיילים החדשים שהתגלו עולה כי אין שינוי בהחלטתו שלא להעמיד את קלינטון לדין, הגיבו במטה של המועמדת ומסרו בביטחון כי "תמיד היינו בטוחים שדבר לא יגרום לשינוי ההחלטה מיולי". טראמפ מנגד ביקר בתוקף את ההחלטה ואמר כי "קלינטון היא אשמה, היא יודעת את זה וה-FBI יודע את זה. כעת על העם האמריקני לעשות צדק ב-8 בנובמבר". מנהלת הקמפיין שלו, קליאן קונוויי, אמרה כי "קומי לא ניהל את התיק כראוי מלכתחילה".

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ באירוע בחירות בפנסילבניה, 7 בנובמבר 2016. רויטרס
"המערכת מושחתת". טראמפ במטוסו לפני עצרת בפנסילבניה, הלילה/רויטרס

בתוך כך, המצב בסקרים ממשיך להיות מתעתע. קלינטון רושמת יתרון קל בסקרי דעת הקהל הארציים, ובמדינות הצמודות נראה כי ישנו קרב צמוד. לפחות בשלוש מדינות מפתח נמצאים השניים בשוויון סטטיסטי. התחזית של הסטטיקאי הבכיר נייט סילבר צופה הסתברות של 65% לנצחונה של המועמדת הדמוקרטית לעומת 35 אחוז לניצחון יריבה, ולפי האתר שלו, "538", לטראמפ יתרון דחוק של 0.3% בפלורידה, 0.2% בקרוליינה הצפונית, ו-1.9% באוהיו, בעוד קלינטון אוחזת ביתרון במדינות מפתח כמו פנסילבניה, מישיגן, קולורדו וויסקונסין.

ובמערכת בחירות כל כך משוגעת, שנדמה שאף תסריטאי לא היה יכול לכתוב אותה טוב יותר, כדאי לשים לב תמיד גם לתרחישים שעל הנייר נראה כי אין להם סיכוי: לפי נייט סילבר, קיים סיכוי של 1.2% כי שני המועמדים לא יגיעו ל-270 האלקטורים הדרושים. הדבר קשור למועמדותו של המועמד השמרן אוון מקמלין שצובר תמיכה ביוטה, ויש לו סיכוי נמוך עד בינוני לנצח במדינה השמרנית, ש-60% מאוכלוסייתה הם מורמונים.

אם מקמלין ינצח ביוטה ויגרוף שישה אלקטורים, במצב של מרוץ צמוד במיוחד עלול להיווצר מצב של אין הכרעה, שבו הקונגרס הוא זה שיבחר את הנשיא. סילבר גם נותן סיכוי של 0.8% לשוויון מוחלט באלקטורים, 269-269, מצב שיוביל גם הוא את השניים לקונגרס. מדובר כמובן בתרחישי קיצון שהיתכנותם קלושה, אולם במערכת בחירות כל כך לא צפויה, כדאי לזכור שגם הם קיימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully