וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונש מוות, פורנו ועבדות: הסוגיות הבוערות שיעלו להצבעה בארה"ב

במקביל לבחירת הנשיא או הנשיאה הבאים, יחליטו האזרחים ב-35 מדינות אם לקבל חוקים שונים. לצד הצבעה על העלאת מסים והגבלת חוקי הנשק, יכריעו התושבים בנושאים יוצאי דופן כמו צריכת קנאביס והתנהלות שחקני הפורנו. והיכן יצביעו אם לבטל את העבדות?

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

המרוץ לנשיאות נכנס לישורת האחרונה, והיום ייצאו אזרחי ארצות הברית להצביע למועמד שאותו הם רוצים לראות בבית הלבן בינואר הקרוב. אך לא רק שאלה גורלית זו עומדת להצבעה, ובמדינות רבות יכריעו האזרחים בסוגיות שונות, בהן לגליזציה של סמים קלים, החזקת נשק, ואפילו עבדות וכללי האתיקה בסרטי הפורנו.

בבחירות הנוכחיות יעלו להצבעת העם 156 צעדים חוקיים ב-35 מדינות ובמחוז קולומביה. בכמה מדינות יצביעו האזרחים על חוקים יוצאי דופן. בקליפורניה, למשל, יחליטו אם להתערב באחת התעשיות החזקות במדינה – הפורנו. תושבי המדינה יצביעו על חוק שייאלץ את השחקנים בתעשייה להשתמש בקונדום במהלך סצנות מין, ואת מפיקי הסרטים לשלם לשחקנים על חיסונים לכמה מחלות מין.

בנוסף, בקולורדו צפויים להצביע על נושא שרבים חשבו שכבר אינו עומד לדיון עוד מהמאה ה-19 – העבדות. החוק במדינה אוסר על עבדות, אך ישנו יוצא מן הכלל – ניתן לשעבד אדם כעונש על ביצוע פשעים מסוימים. העונש אמנם לא מיושם בפועל, אך הצבעה על התיקון לחוק תביא לאיסור מוחלט של העבדות.

בחירות לנשיאות ארצות הברית 2016, קולומבוס אוהיו, אוקטובר 2016. רויטרס
נושאים שונים יעמדו על הפרק. קלפי אלקטרוני באוהיו/רויטרס

הנושא שבו יכריעו הכי הרבה מדינות הוא הלגליזציה של קנאביס. בנבאדה, באריזונה, בקליפורניה, במיין ובמסצ'וסטס - מריחואנה רפואית כבר חוקית כיום, ושם יצביעו על לגליזציה מלאה לשימוש עצמי. מדינות אחרות כמו ארקנסו, פלורידה, מונטנה ודקוטה הצפונית יצביעו על התרה או על הרחבה של השימוש במריחואנה רפואית, ואילו במישיגן יצביעו על אי הפללת צרכני קנאביס.

האזרחים אף יכריעו באחד הנושאים הבוערים בבחירות הנוכחיות - התיקון השני לחוקה, המגן על הזכות להחזיק כלי נשק. בכמה מדינות שואפים להגביר את ההגבלה על הנשק, ובמיין, בקליפורניה ובנבאדה יחליטו אם לחייב את האנשים המבקשים לקנות נשק לעבור בדיקות רקע קפדניות. כמו כן, בקליפורניה יחליטו האזרחים אם לאסור מכירת נשק בעלי מחסניות גדולות מהרגיל.

שאלה נוספת שתעלה להצבעה במדינה היא אם למנוע מאנשים שגנבו בעברם כלי נשק לרכוש תחמושת. בוושינגטון יחליטו אם בית המשפט יוכל להוציא צו האוסר על אדם לרכוש נשק באופן זמני, אם הוא מראה סימנים של מחלה נפשית או של התנהגות אלימה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הפגנת למען לגליזציה של מריחואנה מול הבית הלבן, 2 באפריל 2016. AP
הקנאביס יהיה חוקי במדינות נוספות? הפגנה למען לגליזציה בוושינגטון/AP

גם סוגיית עונש המוות השנויה במחלוקת תעלה להצבעה בכמה מדינות. קליפורניה תצביע על ביטול עונש המוות והמרתו במאסר עולם. אם החוק יעבור, הוא יחול רטרואקטיבית על אסירים שכבר נשפטו למוות. בנברסקה, מנגד, יצביעו דווקא על השבת העונש החמור ביותר, שבוטל בשנת 2015. במקביל, בקולורדו יחליטו אם לאפשר לחולים במחלות סופניות לסיים את חייהם באמצעות תרופות מרשם.

עניינים נוספים שיעלו להצבעה הן סוגיות הקשורות לשכר ומסים. בארבע מדינות – קליפורניה, קולורדו, מיזורי ודקוטה הצפונית, יצביעו על הגדלת המס על סיגריות ומוצרי טבק נוספים. בקולורדו ובקליפורניה מציעים כי מסים אלה ילכו לטובת ביטוח הבריאות של האזרחים ומאבק בשימוש בטבק. כמו כן, באריזונה, במיין ובקולורדו יצביעו על הגדלת שכר המינימום ל-12 דולרים בשעה – כמעט חמישה דולרים יותר מהשכר הקבוע בחוק הפדרלי. בוושינגטון אף יחליטו אם להעלות את השכר המינימלי באופן משמעותי יותר, כך שהוא יעמוד על 13.5 דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully