וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקבל SMS מקלינטון, ב"מדינת הפרס" שתכתיר את נשיא ארה"ב הבא

7.11.2016 / 18:51

לימור מתגוררת בפלורידה המתנדנדת כבר שנים, ולא זוכרת מערכת שבה המלחמה הייתה "על כל אחד מאיתנו", כמו הפעם. המסרונים ממטה המועמדת הם רק קצה הקרחון, ודומה שהבחירות הן "נושא השיחה היחיד". הישראלים נוטים לטראמפ, היהודים לקלינטון – והאמריקנים עדיין חצויים

עריכת וידאו: ניר חן, אריזה גרפית: אביחי ברוך, ויזואליה: רויטרס

אחד הרגעים הזכורים ביותר מהבחירות הדרמטיות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2000 היה הרגע שבו שני המועמדים לנשיאות, סגן הנשיא דאז אל גור ומושל טקסס דאז ג'ורג' בוש הבן, קיבלו בתדהמה את התוצאות ממדינת פלורידה. מהספירה הידנית עלה כי בוש ניצח את אל גור ב-537 קולות בלבד, גרף את 25 האלקטורים בפלורידה ולמעשה ניצח בבחירות. ואולם, אל גור לא ויתר והחליט לערער לבית המשפט. במשך חודש ימים נמשך תהליך הספירה החוזרת של מדינה זו עד שבית המשפט הורה לעצור את הספירה והכריע כי הקולות מפלורידה ילכו לבוש, מה שהפך אותו למנצח של הבחירות.

אף שאל גור קיבל מאות אלפי קולות יותר מבוש, הוא הפסיד. זו למעשה הפעם הרביעית בהיסטוריה של ארצות הברית שבה המועמד המנצח זכה בפחות קולות מהמפסיד. מערכת הבחירות הזו נחשבת, בצדק, לאחת המערכות השנויות במחלוקת עד היום והכול בגלל מדינה אחת שהיוותה את לשון המאזניים: פלורידה. מדינה עצומה זו, השלישית בגודל אוכלוסייתה בארצות הברית כולה (20 מיליון תושבים), נחשבת מזה שנים למדינת מפתח בכל מערכת בחירות. בניגוד למדינות מובהקות כמו ניו יורק או קליפורניה, פלורידה תמיד נחשבה ל"מתנדנדת" – ובשל כמות האלקטורים הרבה שהיא מעניקה (29, שלישית רק לקליפורניה ולטקסס עם 55 ו-38 אלקטורים בהתאמה) היא נחשבת ל"פרס הגדול" של המועמדים בבחירות.

הילרי קלינטון בביקור בקלפי להצבעה מוקדמת במיאמי, פלורידה, 5 בנובמבר 2016. רויטרס
מדינת המפתח. קלינטון בעצרת בחירות בפלורידה/רויטרס

בתחילת המרוץ לבחירת מועמד למפלגה הרפובליקנית הצליח טראמפ לעשות את הבלתי ייאמן כאשר הביס אז את המועמדים מרקו רוביו וג'ב בוש בפריימריז, והפך למועמד המפלגה לנשיאות ארצות הברית. התבוסה הייתה קשה וצורבת משום שפלורידה היא מדינת הבית הן של רוביו והן של בוש, כשהראשון הוא סנאטור מטעם פלורידה והשני הוא המושל לשעבר. ההפסד של רוביו היה כה צורב עד כדי כך שהוא הכריז שלא יתמודד שוב על מישהו בסנאט. עם זאת, הוא חזר בו מההצהרה הזו והודיע כי יתמודד על כהונה נוספת.

אין פלא, אם כך, ששני המועמדים – הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – משקיעים בפלורידה מאמצים אדירים בשבועות ובימים שלפני הבחירות. הם מבינים היטב שכל קול יכול לשנות את התמונה ולהעניק להם את הניצחון המיוחל, בדיוק כפי שקרה בקרב הצמוד בין אל גור לבוש הבן. "בעוד החוף המערבי מזוהה עם הדמוקרטים והמערב התיכון מזוהה עם הרפובליקנים, פלורידה מצביעה פעם ככה ופעם אחרת", הסביר פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארצות הברית מאוניברסיטת בר אילן. "בשתי מערכות הבחירות האחרונות פלורידה הלכה עם אובמה, ובשתיים לפני כן – הלכה עם בוש".

לימור ספיר, ישראלית לשעבר המתגוררת מזה 15 שנה בפלורידה, יכולה להעיד מקרוב על המלחמה שמנהלים טראמפ וקלינטון על כל קול במדינה. "לפני שעה קיבלתי הודעת טקסט מהמטה של הילרי קלינטון, שבה נשאלתי אם אני מתכוונת להצביע עבורה. אין לי מושג איך הם הגיעו אליי, אבל זה מה שקורה כרגע בשטח. הם מנסים לשכנע כל אדם להצביע עבורו, למשוך קולות. הבחירות הפעם שונות מהבחירות בפעמים שעברו, כי יש תחושה שמדברים רק על זה. זה נושא השיחה היחיד פה. בעבודה, בבתי הספר, אחר הצהריים, עם חברים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
: דונלד טרמאפ אוחז תינוק בעצרת בחירות בטמפה פלורידה ארצות הברית 05 נובמבר 2016. AP
"מנסים לשכנע כל אדם להצביע, למשוך קולות". טארמפ בעצרת בחירות בפלורידה/AP

מניתוח הסקרים העדכניים עולה כי המועמדת הדמוקרטית מובילה בקרב היספנים, שחורים ויהודים. עם זאת, 60% מאוכלוסיית פלורידה הם לבנים ורובם – בעיקר המבוגרים שבהם - נוטים לתמוך בטראמפ. "אמריקה החדשה זה היספנים, צעירים, מהגרים ונשים", אמר פרופ' גלבוע. "אלו נותנים את קולם לקלינטון. בפלורידה, עם זאת, יש גם אותם, אך יש גם הרבה שמרנות. נכון לעכשיו, הסקרים מראים על תיקו. אם טראמפ לוקח את פלורידה, זה לא מבטיח לו את הנשיאות אבל הוא מקבל זריקת מרץ די רצינית. מצד שני, אם קלינטון לוקחת את פלורידה, ייתכן שהיא לא רק תנצח - אלא תנצח בענק ותביס את טראמפ שוק על ירך. טראמפ בכל מקרה לא יוכל להנחיל תבוסה, בגלל המדינות שהולכות מסורתית עם הדמוקרטים".

2.2% מאוכלוסיית ארצות הברית כולה הם יהודים, ואילו בפלורידה מספרם יותר מפי שניים מאשר באחוז האוכלוסייה הכללי: 5.5%. בבחירות האחרונות ב-2012 קיבל אובמה בפלורידה תמיכה מ-68% מהיהודים. ב-2008 הוא קיבל 11% יותר – 79%. "להערכתי, קלינטון תזכה לתמיכה נמוכה יותר, בטח סביב 60-62 אחוז מקולות היהודים, וטראמפ יקבל סביב 40 אחוזי תמיכה מהם. יש פה מסה די רצינית של יהודים ולרוב הם מצביעים לטובת הדמוקרטים. עם זאת, צריך לזכור שבפלורידה חיים גם 150 אלף ישראלים בערך, ובניגוד לקול היהודי שהולך באופן מסורתי עם הדמוקרטים, דווקא הישראלים תומכים ברפובליקנים. בסך הכול, יש איזון בין הדמוקרטים לרפובליקנים במדינה".

מועמדת לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון בעצרת בחירות בפלורידה, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
"מהתחושה שלי קלינטון חזקה יותר כאן, אבל מי יודע?"/רויטרס

"אני לא זוכרת מערכת בחירות סוערת כמו זו", הוסיפה ספיר. "מי שיצא לי לדבר איתו על זה אמר לי שהוא מצביע הצבעת-נגד ולא הצבעת תמיכה. כלומר, אלו שמצביעים לטראמפ מפחדים מקלינטון, ואלו שמצביעים לקלינטון מפחדים מטראמפ. כולם משמיצים את כולם ומכפישים את כולם. רוב האנשים הקרובים לי מפחדים מטראמפ, מהעבר המפוקפק שלו, מההתנהלות שלו, מההטרדות המיניות שלו. מהתחושה שלי, קלינטון יותר חזקה פה מאשר טראמפ. אבל מי יודע? זה לא מדעי.

"אני עצמי עדיין מתלבטת, אם כי נראה לי שבסופו של דבר אצביע עבור קלינטון. לדעתי שילוב בין האופי של שניהם יכול היה לעבוד הכי טוב. היא פוליטיקאית מנוסה והוא איש עסקים שיודע להסתכל על הדברים ולראות איך הם עובדים. בכל מקרה, אי אפשר לפתוח טלוויזיה או רדיו בלי לשמוע תשדיר תעמולה לקלינטון או לטראמפ. אני מרגישה שנלחמים על כל קול פה, נלחמים עלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully