וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מסרב להתחייב להעברת שלטון מסודרת: "הבחירות יגיעו לעליון"

24.9.2020 / 5:03

נשיא ארה"ב הטיל ספק באמינות הבחירות שיתקיימו בנובמבר, ואמר כי הוא חושב שזהותו של הנשיא הבא תיקבע בבית המשפט. הוא הוסיף כי "זה חשוב שיהיו לנו תשעה שופטים", לאור טענותיו הלא מבוססות לזיופים בדואר. ביידן תקף: "זה ניצול סמכות לרעה"

בווידאו: דונלד טראמפ מתייחס למינוי שופטת לעליון/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (חמישי) כי הוא סבור שזהות המועמד המנצח בבחירות לנשיאות, שיתקיימו בנובמבר, תיקבע בבית המשפט העליון. במסגרת דברים שאמר בבית הלבן, הוא הטיל ספק באמינות תוצאות הבחירות שיתקיימו בדואר במסגרת מגבלות מגיפת הקורונה.

"אני חושב שזה יסתיים בבית המשפט העליון, ואני חושב שזה חשוב מאוד שיהיו לנו תשעה שופטים", אמר טראמפ, כשנשאל אם יש צורך בהרכב מלא בכדי להתמודד עם האתגרים הפוטנציאליים שייעלו בבחירות בינו לבין הדמוקרט ג'ו ביידן. דבריו מגיעים לאחר מותה של שופטת העליון רות ביידר גינסבורג, והמחלוקת בשאלת מינוי שופטת שמרנית במקומה, שתעניק יתרון לרפובליקנים בסוגיות שמגיעות בבית המשפט. טראמפ אמור לחשוף את המועמדת שלו ביום שבת.

"ההונאה של הדמוקרטים", הוא אמר בהתייחס להצבעות בדואר, "תעמוד בפני בית המשפט העליון של ארצות הברית, ואני חושב שארבעה שופטים מול ארבעה זה מצב לא טוב", אמר. הדמוקרטים מעודדים את הבוחרים להצביע דרך הדואר בשל החששות מנגיף הקורונה. מיליוני אמריקנים, כולל אנשי צבא רבים, הצביעו במעטפות כפולות במשך שנים, ללא תקלות.

בנוסף לכך, הנשיא סירב להתחייב שיפעל לעברה מסודרת של השלטון אם יפסיד בבחירות. "נצטרך לראות מה יקרה", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן כשנשאל בנושא. הוא אמר דברים דומים ב-2016 במהלך הבחירות מול הילרי קלינטון, אך הוא ניצח בסופו של דבר, אם כי יריבתו הדמוקרטית קיבלה כשלושה מיליון קולות יותר. טראמפ הטיל ספק בכך.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 23 ספטמבר 2020. רויטרס
"בחירות בדואר זו הונאה דמוקרטית". טראמפ בבית הלבן, אתמול/רויטרס

ביידן אמר כי הרפובליקנים "פוגעים ברוח" האבות המייסדים של ארצות הברית לאור המהלך המזורז שלהם למלא את בית המשפט העליון. "זה ניצול סמכות לרעה", אמר ביידן באירוע בחירות בשארלוט, קרוליינה הצפונית. "אני חושב שעלינו להתמקד במה זה אומר לגבי מערכת הבריאות". סגן הנשיא לשעבר אמר כי רוב שמרני יפגע בזכויות להפלות וברפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה.

טראמפ כבר מינה שני שופטים שמרנים בבית המשפט, ניל גורסץ' בשנת 2017 וברט קוואנו ב-2018. מינויים לבית המשפט העליון, שהם תפקידים לכל החיים, מחייבים אישור בסנאט. לרפובליקנים יש רוב של 53 סנאטורים מתוך מאה בסך הכול, ומסתמן שיהיה בידיהם הרוב הדרוש לאשר את המינוי של טראמפ. הדמוקרטים מאשימים אותם בצביעות אחרי שהם מנעו אפילו דיון על המועמד שהציג אובמה ב-2016, בטענה שזו הייתה שנת בחירות.

מינוי שופט שמרן נוסף לפני הבחירות יעניק לשמרנים רוב של שישה מול שלושה, הצופן בעיות אפשריות בפני הדמוקרטים אם תתעורר מחלוקת משפטית סביב הבחירות. רק מערכת בחירות אחת בהיסטוריה האמריקנית הוכרעה על ידי העליון - בקרב בשנת 2000 בין ג'ורג' בוש הרפובליקני לאל גור הדמוקרטי. בוש היה המנצח.

טראמפ אישר כי השופטת הפדרלית ברברה לגואה נמצאת ברשימת המועמדים שלו לבית המשפט העליון. עם זאת, הוא ציין כי לא מתוכננת פגישה בינו לבין לגואה, אמריקנית ממוצא קובני. לדבריו, הוא יודיע בשבת בבית הלבן על בחירת שופטת מתוך חמש מועמדות "מצטיינות". ביום שני הוא נפגש בבית הלבן עם השופטת איימי קוני בארט מבית המשפט לערעורים שבשיקגו, שנחשבת למועמד מובילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully