וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: קמפיין טראמפ ניסה לשכנע 3.5 מיליון אזרחים שחורים לא להצביע ב-2016

תחקיר של ערוץ 4 הבריטי חושף כי אנשיו של המועמד הרפובליקני השתמשו במאגר מידע עצום, בין היתר בסיוע קיימברידג' אנליטיק, על מנת להשאיר בוחרים במדינות מפתח בבית. אחוז השחורים, שהיו קריטיים לניצחון אובמה, סומנו בפייסבוק ונחשפו לפרסומות נגד קלינטון

בווידאו: טראמפ לא שילם מס הכנסה ב-10 מ-15 השנים האחרונות/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ ב-2016 ניסה לשכנע 3.5 מיליון מצביעים שחורים במדינות מפתח שלא להצביע באמצעות פרסומות שליליות על הילרי קלינטון בפייסבוק - כך עולה מתחקיר ערוץ 4 הבריטי, על בסיס מסד נתונים נרחב שהודלף לו ולטענתו שימש את הקמפיין של המועמד הרפובליקני לפני ארבע שנים.

המאמץ הסודי התרכז ב-16 מדינות מתנדנדות, שבכמה מהן ניצח טראמפ בפער קטן בין היתר בשל שיעור השתתפות נמוך של מצביעים שחורים. מאגר הנתונים של 198 מיליון אמריקנים, שכלל מידע על מצבם המשפחתי והכלכלי, חולק לשמונה קטגוריות.

אחת מהן סומנה בתור "הרתעה". אלו שנכללו בה - בוחרים שנטו לתמוך בקלינטון או לא להצביע בכלל - היו שחורים באופן בלתי-פרופורציונלי. על פי התחקיר, הפרסומות בפייסבוק שטרגטו אותם תקפו בחריפות את קלינטון, ובכמה מקרים טענו שהיא סימפטית לאוכלוסייה השחורה.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית והמועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ בעימות השלישי, לאס וגאס, ב19 באוקטובר 2016. AP
הפסידה בפער קטן במדינות מפתח. קלינטון במהלך עימות עם טראמפ, 2016/AP

מי ששיתפה פעולה עם היוזמה הייתה חברת הייעוץ הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה, שהייתה מעורבת בכמה שערוריות בחירות ברחבי העולם וקיבלה גישה לא מורשת לעשרות מיליוני חשבונות בפייסבוק.

במישיגן, מדינה שבה טראמפ ניצח בפער של עשרת אלפים קולות בלבד, 15% מבעלי זכות הבחירה היו שחורים. עם זאת, הם היו 33% מאותה קטגוריה מיוחדת שסומנה על ידי הקמפיין של טראמפ.

בוויסקונסין, שבה ניצח המועמד הרפובליקני בהפרש של 30 אלף קולות, 5.4% מבעלי זכות הבחירה היו שחורים, אך 17% מאלו שהוכנסו לקטגוריית ההרתעה. לפי התחקיר, מדובר בכשליש מכלל קולות הבוחרים השחורים במדינה. כולם נחשפו למודעות נגד קלינטון בעת הגלישה בפייסבוק.

עוד בוואלה!

דיווח: טראמפ לא שילם מס הכנסה ב-10 מ-15 השנים האחרונות

לכתבה המלאה

בין היתר, הקמפיין של טראמפ השתמש בפרסומת שכונתה "טורפי על", שכללה הערות שנויות במחלוקת של קלינטון מ-1996, שפורשו על ידי הרפובליקנים ככאלו המכוונים נגד שחורים.

קלינטון אמרה אז כי הכרחי שיהיה "מאמץ מרוכז נגד כנופיות" וחבריהן. "לעתים אלו סוג של ילדים המכונים טורפי על - חסרי מצפון, חסרי אמפתיה. אנחנו יכולים לדבר על הסיבות לכך, אבל קודם כל עלינו להכניע אותם".

המועמדת הדמוקרטית התנצלה על המילים שלה אחרי שפעילים של תנועת Black Lives Matter התעמתו עמה על זה בפברואר 2016, אך טראמפ השתמש בכך במהלך הקמפיין והדברים שותפו בהרחבה ברשתות החברתיות.

בפרסומת אחר מוועדת פעולה פוליטית, שהורצה אף היא על ידי קיימברידג' אנליטקס, נראת צעירה שחורה שאמורה להיות תומכת של קלינטון חורגת מהתסריט ואומרת: "אני לא מאמינה למה שאני אומרת". כשנאמר לי שהיא שחקנית, היא השיבה שהיא לא שחקנית "עד כדי כך טובה".

ג'מאל ווטקינס, סגן נשיא האיגוד הלאומי לקידום מיעוטים (NAACP), אמר כי זה מזעזע ומטריד שהיה ניסיון חשאי לדכא את קולות השחורים ב-2016. "אנחנו משתמשים במידע, דומה למאגר מצביעים - אבל כדי לעודד, לשכנע ולקרוא לאנשים להשתתף. אנחנו לא משתמשים במידע כדי לומר את מי אנחנו יכולים להרתיע ולהשאיר בבית. זה נראה כמו שינוי יסודי של רעיון הדמוקרטיה", אמר ווטקינס לערוץ 4.

התחקיר של ערוץ 4

קמפיין טראמפ השקיע 44 מיליון דולר בפרסום בפייסבוק והפיק שש מיליון מודעות בסך הכול. עם זאת, רק כמה מהפרסומות נגד קלינטון תועדו ובפייסבוק לא אמרו כמה מהן שימשו בזמן הקמפיין הקודם.

בחברה טוענים כי מאז 2016, "הבחירות השתנו וכך גם פייסבוק. מה שקרה עם קיימברידג' אנליטיקה לא יכול לקרות כיום". ברשת החברתית טענו כי כיום יש "חוקים האוסרים על דיכוי הצבעה" וכי הם "מריצים את קמפיין מידע הבחירות הגדול בהיסטוריה של ארצות הברית".

קמפיין טראמפ, המפלגה הרפובליקנית והבית הלבן סירבו להגיב לתחקיר, אך בכיר בקמפיין טראמפ הכחיש בעבר את קיומם של קמפיינים ממוקדים נגד קבוצות מסוימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully