וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן רוצה לשוב לדיפלומטיה, אך יש באיראן מי שמעדיף את טראמפ

28.10.2020 / 22:45

המועמד הדמוקרטי אמר כי אם ינצח הוא יחזור להסכם הגרעין בתנאי שבטהראן יחזרו לציית לו. ואולם, יש באיראן מי שמאמין שהסכם טוב יותר יושג מול טראמפ: "הוא איש עסקים, הוא לא רוצה צרות". תאריך היעד - הבחירות לנשיאות איראן במאי, שבהן המחנה הרדיקלי צפוי לנצח

בווידאו: העימות האחרון לפני הבחירות בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ג'ו ביידן מתכנן לבטל את מדיניות הלחץ המקסימלית על איראן, שאותה כינה "כישלון מסוכן", אם ינצח את הנשיא דונלד טראמפ. אך אחרי שנים של מתיחות, גישתו הדיפלומטית לאויבת ההיסטורית של ארצות הברית עשויה להיות אתגר קשה במיוחד.

המועמד הדמוקרטי, שהיה סגנו של ברק אובמה כשהסכם הגרעין הבינלאומי עם איראן נחתם ב-2015, הבטיח כי אם טהראן תשוב לקיים את התחייבויותיה, הוא ישוב להסכם, שממנו פרש טראמפ ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות.

במקביל לקריסה הכלכלית של איראן מאז, יחסיה עם וושינגטון בנקודת רתיחה והקונצנזוס הבינלאומי ביחס לפעילות הגרעין שלה - שבמערב חושדים שנועדה לפתח פצצה גרעינית - התערער.

הלחץ על הנהגת איראן להסיר את עול הסנקציות הוא אדיר. בסיס התמיכה של המשטר נובע מהמעמד הנמוך, המתקשה לשרוד את העלייה במחירי הלחם, שמן הבישול ומוצרי יסוד אחרים. המחירים זינקו בשל צניחת הריאל, ומגיפת הקורונה רק הגבירה את הלחץ . התקשורת האיראנית מדווחת בשגרה על פיטורים של עובדים ושביתות של מי שלא קיבלו משכורות במשך חודשים.

ג'ו ביידן בביקור במטה בצ'סטר, פנסילבניה, 26 באוקטובר 2020. רויטרס
ההסכם נחתם בזמן שהיה סגנו של אובמה. ביידן/רויטרס

בין המכשולים שעומדים בפני ביידן הוא חוסר האמון של איראן בארצות הברית, שהעמיק משמעותית אחרי שטראמפ פרש מההסכם. רק ביום שני הטיל משרד האוצר סנקציות חדשות על גורמים משמעותיים במגזר הנפט של איראן בשל תמיכתם בכוח קודס של משמרות המהפכה.

"למה שנסמוך על ביידן? הוא כמו אובמה. אתה לא יכול לסמוך על הדמוקרטים", אמר גורם מהמחנה הנצי במשטר, המקורב למנהיג העליון עלי חמינאי. הוא הוסיף כי טראמפ עשוי להציע בסופו של דבר הסכם טוב יותר מזה של 2015.

טראמפ וביידן טרם פירטו כיצד הם מתכננים לשכנע את איראן להסכים לגישות השונות שלהם.
הנשיא הרפובליקני אמר כי הוא רוצה שההסכם החדש יכלול גם את תכנית הטילים של איראן ותמיכתה במיליציות בעיראק, סוריה, לבנון ותימן.

ביידן, מצדו, נראה שמעוניין לשוב להסכם מ-2015 כבסיס לשיחות רחבות יותר על תכנית הגרעין, הטילים ופעילותה האזורית של טהראן.

עלי חמינאי מצביע בבחירות לפרלמנט באיראן, 21 פברואר 2020. רויטרס
הלחץ של האזרחים בשל המצב הכלכלי גדל. חמינאי מצביע לפרלמנט, פברואר/רויטרס

אך חזרה להסכם המקורי איננה עניין פשוט. בין המכשולים - הדרישות של איראן לפיצויים על הנזקים מהסנקציות של טראמפ הקשורות לתכנית הגרעין; דרישה צפויה של טהראן להסרת הסנקציות הנוספות שהוטלו מאז מאי 2018; ואת הזמן והכסף שיידרש לפרק ולאחסן את הצנטריפוגות שהיא התקינה מחדש, כולל במתחם פורדו, שבו נאסר עליה להעשיר אורניום כחלק מהסכם הגרעין.

"פרט מחזרה להסכם, הממשל האמריקני הבא צריך לפצות את טהראן על הנזק מהנסיגה וכמובן להבטיח שהפרות כאלו לא ישובו על עצמן", אמר ביום שלישי דובר ממשלת איראן, עלי רביע, בשיחה עם כתבים.

מנהיגי איראן דחו את האפשרות שהם יקפיאו את תכנית הטילים או ישנו את המדיניות האזורית של הרפובליקה האסלאמית, אף שהם אמרו כי אין להם כוונה בשלב זה להגדיל את טווח הטילים. טהראן אומרת כי היא מוכנה למשא ומתן רק בתנאי שהסנקציות יוסרו.

"זה יהיה קל יותר עם טראמפ"

חרף הסבל הכלכלי והלחץ הפנימי להתחיל במשא ומתן, כל הסכם פונטציאלי לא צפוי להתגבש בטרם הבחירות לנשיאות באמצע השנה הבאה, שבהן המחנה הנצי צפוי לנצח.

"אם ביידן ינצח, השיחות יתחילו אחרי הבחירות לנשיאות. זה יתן לגורמים הנציים מרווח מסוים להבטיח את ניצחונם בבחירות", אמר גורם בממשלת איראן.

גורם ביטחוני איראני אמר כי "אין לצפות לפשרה רבה מצד איראן". לדבריו, "אם ביידן ינצח, אל תצפו למרחב תמרון גדול מדי (מצד חמינאי)".

עוד בוואלה!

ראשי המודיעין בארה"ב: רוסיה ואיראן ניסו להתערב בבחירות

לכתבה המלאה

בעוד שמנהיגי איראן נמנעים מלתמוך באחד המועמדים בפומבי, כמה גורמי ממשל רמזו שהמחנה הרדיקלי המקורב לחמינאי מעדיף את טראמפ על פני ביידן. לא רק משום שהם חושבים שאיראן יכולה להתמודד עם הגישה העסקית של טראמפ לדיפלומטיה, אלא כי העוינות שהוא מעורר בקרב האיראנים יכולה לשמש אותם בבחירות לצורך הצגתם כמגניה של האומה.

"אפשר לדון בכל הסוגיות האלו ולפתור אותן. טהראן צריכה את הסרת הסנקציות והאמריקנים רוצים מזרח תיכון רגוע. אפשר להגיע לפתרון של ווין-ווין. כשיש רצון, יש דרך", אמר הגורם הביטחוני האיראני. "אבל זה יהיה קל יותר עם טראמפ. הוא איש עסקים והוא לא רוצה בעיות בכהונה השנייה שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully