וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהגרים, פוטין – והתחמקות מסעירה אחת: הרגעים הגדולים של העימות

טענות טראמפ נגד הליך הבחירות, ובראשם סירובו להתחייב לקבל את תוצאותיו, כבשו את הכותרות. אולם מהעימות האחרון לא נעדר גם נשיא רוסיה והקשר המסתורי לטראמפ והתחמקות קלינטון מחשיפות ויקיליקס. טראמפ העניק ציונים בלייב למנחה – ובסיום השניים סירבו ללחוץ ידיים

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן.

העימות הנשיאותי השלישי – והאחרון – שנערך הלילה (חמישי) בלאס וגאס, נבאדה, היה העימות שעסק, באופן יחסי, הכי הרבה בענייני מדיניות. גם ממנו לא נעדרו, כמובן, חילופי עקיצות הדדיים ובלתי-פוסקים, אבל המנחה, כריס וואלאס מרשת "פוקס", ניהל אותו ביד רמה והקפיד כי שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון ודונלד טראמפ ייצמדו לנושאי השיחה. ברוב הזמן, זה עבד.

השליש הראשון הוקדש לחלוטין לתכניות של השניים בנושאי בית המשפט העליון, הפלות והתיקון השני לחוקה, המאפשר לכל אמריקאי לשאת נשק. ככל שהעימות התקדם, השניים החלו לסטות ממסגרת הזמנים, להיכנס זה לדברי זו, וגם לא פעם להתחמק מהנושא עליו נשאלו.

עוד בוואלה! NEWS:
52% מהצופים בעימות: קלינטון ניצחה; 60% מהם: טראמפ היה במתקפה
טראמפ: לא מתחייב לקבל את התוצאות; קלינטון: "פוגע בדמוקרטיה"
אובמה תקף את טראמפ: "שיפסיק ליילל וינסה לצבור קולות"

העימות השלישי והאחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, לאס וגאס, אוקטובר 2016. רויטרס
קלינטון היא "אישה נבזית". טראמפ, הלילה/רויטרס

העימות התחיל – וגם הסתיים – ללא לחיצת יד. אחרי שבעימות הראשון לחצו השניים ידיים גם בהתחלה וגם בסיום, ובעימות השני הסתפקו בלחיצת יד רק בסוף, הפעם נמנעו טראמפ וקלינטון מלברך האחד את השנייה לחלוטין, מה שמעיד היטב על הטינה העזה בין השניים. עם הצגת המנחה, הם נכנסו לאולם, וכל אחד מהם ניגש מיד לפודיום שלו.

הנושא השלישי בעימות היה הגירה. טראמפ היה הראשון להשיב, ואמר כי "קלינטון רוצה גבולות פתוחים". לדבריו, "אין לנו מדינה אם אין לנו גבולות". הוא ציין כי סמים נכנסים לארצות הברית דרך גבולה הדרומי, והבטיח: "נבנה חומה, נעצור את הסמים, ונאבטח את הגבולות. ברגע שהגבולות בטוחים, במועד מאוחר יותר, נקבע לגבי השאר. היא רוצה שאנשים יבואו הנה מסוריה, בשיעור של 150% יותר מאשר בממשל אובמה, אנשים שאין לנו מושג מאיפה הם. אנחנו נעצור את הטרור האסלאמי – היא אפילו לא תגיד את המילים האלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בעימות הנשיאותי האחרון בלאס וגאס. 20 באוקטובר 2016. AP
"לא אוהבת את פוטין כי הוא היה חכם יותר ממנה". קלינטון/AP

לכך השיבה קלינטון: "אני לא רוצה לראות כוחות גירוש בפעולה בארצנו. יש לנו 11 מיליון אנשים בלי מסמכים, ולהם ארבעה מיליון ילדים, אזרחים". לדבריה, "הוא אמר שכל אחד בלי מסמכים יהיה חייב לעזוב. זה אומר שצריך כוחות מסיביים, במדים, שילכו מבית ספר לבית ספר, יחפשו אנשים בלי מסמכים, ואנחנו נצטרך להעלות אותם על רכבות ועל אוטובוסים. זה רעיון שלא מייצג את מי שאנחנו כאומה, הוא יקרע את האומה שלנו". לגבי הצעתו של טראמפ להקים חומה בגבול, היא טענה כי "כשהוא נפגש עם נשיא מקסיקו, הוא אפילו לא העלה את זה". היא סיכמה את תשובתה בכך שארצות הברית "היא אומה של מהגרים".

"חתיכת שינוי נושא"

המנחה וואלאס עימת את קלינטון עם הטענה של טראמפ על תמיכתה בעבר במדיניות של גבולות פתוחים, משפט שהופיע בין היתר בנאום שלה בפני בכירים בוול סטריט, שנחשף בהדלפה שפורסמה באתר ויקיליקס. קלינטון התעלמה מהשאלה, והגיבה: "השאלה היא האם הוא סופסוף הוא יגנה את פוטין ואת הרוסים שפורצים לנו למחשבים, זו השאלה". טראמפ השיב לכך: "זה היה חתיכת שינוי נושא. מזה שהיא רוצה גבולות פתוחים, איך הגענו לפוטין?".

חילופי דברים קצביים מאוד ובווליום גבוה נרשמו בעקבות העלאת הסוגיה של מעורבות פוטין ורוסיה בבחירות בארצות הברית. "איני מכיר את פוטין, הוא אמר עלי דברים נחמדים", הבהיר טראמפ. "אם נסתדר היטב, זה יהיה טוב. אם ארצות הברית ורוסיה ישתפו פעולה נגד דאעש, זה דבר טוב. אין לו כבוד לנשיא שלנו ואין לו כבוד אליה. הוא לא מכבד אותה".

העימות השלישי והאחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, לאס וגאס, אוקטובר 2016. רויטרס
ישאיר את האמריקנים במתח. טראמפ/רויטרס

"טוב, זה בגלל שהוא מעדיף בובה בתור הנשיא של ארצות הברית", החזירה קלינטון, ולכך השיב טראמפ: "לא בובה, לא בובה". קלינטון טענה שוב כי "זה די ברור", ואילו טראמפ הטיח: "את הבובה!". וואלאס ניסה להשתלט על השיחה, אולם טראמפ הצליח להשחיל משפט נוסף: "היא לא אוהבת את פוטין כי הוא היה חכם יותר ממנה ומאובמה לאורך כל הדרך".

קלינטון שולפת ציטוטים

אחד הקטעים בדיון עסק בתפוצת נשק גרעיני ברחבי העולם, כאשר קלינטון אמרה שטראמפ עודד מדינות נוספות להשיג נשק גרעיני אם ירצו בכך. טראמפ טען כי מדובר ב"שקר". לדבריו, "תראו, זה הוכח בעבר שהיא שיקרה בכל כך הרבה דברים, זה רק עוד שקר". קלינטון הציעה: "אני רק אצטט אותך...", אולם טראמפ מיהר להכריז: "שום ציטוט, את לא תמצאי שום ציטוט שלי".

החלק הבולט וככל הנראה הזכור ביותר מהעימות היה כאשר המנחה שאל את טראמפ, בעקבות טענותיו לכך שהליך הבחירות מתנהל בצורה מושחתת וכי קיים לדבריו חשש להונאת בחירות, אם הוא מתחייב לכבד את התוצאות, יהיו אשר יהיו. טראמפ סירב להתחייב, והשיב: "אני אבחן את זה בבוא העת, אני לא עוסק בזה עכשיו. אבחן את זה בבוא הזמן". לדבריו, "ישנם מיליוני אנשים שרשומים להצביע ולא היו צריכים להיות רשומים".

העימות השלישי והאחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, לאס וגאס, אוקטובר 2016. AP
"הוא לא מצליח להבין איך לצאת מזה". קלינטון וטראמפ/AP

וואלאס התעקש: "אבל אדוני, יש מסורת במדינה, למעשה זו אחת מגאוותיה של המדינה, וזו העברה שלווה של השלטון, לא משנה כמה קשה היה הקמפיין. אני לא אומר אם תנצח או תפסיד, אבל העיקרון אומר שהמפסיד מודה בהפסדו. אתה אומר שלא תתחייב על העיקרון הזה?". טראמפ המשיך להתחמק, ואמר: "נראה בבוא העת. אשאיר אותך במתח, בסדר?"

קלינטון, מצדה, התייחסה גם היא לטענות של טראמפ בנוגע להונאת בחירות ואמרה: "ה-FBI ניהלה חקירה על המיילים שלי והגיעה למסקנה שאין עילה לתביעה - הוא אמר שזה היה מושחת. הוא הפסיד בפריימריז באיווה ובוויסקונסין - הוא אמר שהפריימריז הרפובליקנים מכורים. אפילו כשהוא הפסיד את פרס האמי על 'המתמחה' שלוש שנים ברצף, הוא צייץ בטוויטר שפרסי האמי מכורים". טראמפ לא פספס את ההזדמנות, והבהיר: "הייתי צריך לזכות בזה".

טראמפ: "צודק"; המנחה: "תודה לך, אדוני"

רגע משעשע נרשם כאשר המנחה פנה לקלינטון ואמר כי תכנית המסים שלה דומה מאוד לזו של אובמה ב-2009, שהביאה לגידול האיטי ביותר בתל"ג מאז שנת 1949. טראמפ קטע את וואלאס באמצע השאלה ואמר: "צודק", והמנחה השיב: "תודה לך, אדוני".

מיד לאחר מכן, לאחר שהשאלה הושלמה, קלינטון עקצה את טראמפ. "יש לי רקורד שמעיד שאני בעד הגדלת הביטוח הלאומי, זו הסיבה שאני רוצה להטיל יותר מס על עשירים", אמרה. "בתכנית שלי הבטחת ההכנסה תעלה, בזמן שדונלד, אני מניחה שהוא לא מצליח להבין איך לצאת מזה". טראמפ לא נותר אדיש וסינן: "אישה נבזית שכזו".

ברבע השעה האחרונה של העימות החלו חילופי הדברים להידרדר. טראמפ התייחס להדלפות ויקיליקס ואמר כי ניתן היה ללמוד מהן כי אפילו יו"ר הקמפיין של קלינטון, ג'ון פודסטה, "אמר עלייך דברים רעים". הוא הוסיף כי גם יריבה של קלינטון בפריימריז, ברני סנדרס, אמר שיש לה "שיקול דעת רע". לכך הגיבה קלינטון: "כדאי תשאל את סנדרס למי הוא מצביע". טראמפ לא נותר חייב, ואמר: "וזו טעות גדולה".

טראמפ, לבסוף, תקף את קלינטון על כך שלדבריו היא רק מדברת, ולא עושה. "30 שנים היית בעמדות השפעה, הבעיה שלך היא שאת מדברת אבל לא עושה שום דבר", אמר. "אם את תהיי נשיאה, המדינה שלנו תהיה בבלגן". קלינטון השיבה כי תשמח להשוות בין מה שהשניים עשו בעשורים האחרונים, ואמרה: "כשאני הלכתי לבייג'ינג, אמרתי שלנשים צריכות להיות זכויות אדם. הוא העליב את מתמודדת מיס יוניברס לשעבר אליסיה מצ'אדו וכינה אותה מכונת אכילה". טראמפ קטע אותה, וסינן: "עשי לי טובה". קלינטון המשיכה: "כשאני הייתי בחדר המצב, עוקבת אחר לכידת בן לאדן, הוא הנחה תכנית של 'המתמחה'. אשמח להשוות שלושים שנות ניסיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully