וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו מדינות מתנדנדות ומתי ההכרזה? כל מה שצריך לדעת על יום הבחירות

יום הבוחר האמריקני הגיע בתום חודשים ארוכים של קמפיינים אגרסיביים במיוחד מצדם של המיליארדר הניו יורקי ושרת החוץ לשעבר. אז מתי ייסגרו הקלפיות? אילו מדינות יכריעו את הכף ובאיזה שלב יחל הנשיא הנבחר לעבוד? מדריך הטרמפיסט הישראלי לבחירות בארה"ב

מערכת וואלה!

אחרי חודשים של בחירות מקדימות, נאומים חוצבי להבות, הטחות, האשמות וחקירות – הגיע יום הבוחר המיוחל בארצות הברית. האזרחים בעלי זכות ההצבעה יכריעו אם איל הנדל"ן הניו יורקי, דונלד טראמפ, יהיה הנשיא הרפובליקני הבא של ארצות הברית לאחר שמונה שנות כהונה של המפלגה הדמוקרטית, או שמא זו תהיה הילרי קלינטון, שתשבור את תקרת הזכוכית ותהיה לנשיאה האישה הראשונה בארצות הברית.

קיימים לא מעט הבדלים בין שיטת הבחירות האמריקנית לזו הישראלית – ובראשן שיטת האלקטורים. מתוך 538 אלקטורים בסך הכול, שמתחלקים באופן שונה בכל אחת מבין 50 המדינות של ארצות הברית. שני המועמדים יצאו היום למעשה למרוץ אל עבר מספר הזהב, 270, וכאשר מישהו מהם יגיע אליו – הוא יוכרז כנשיא או הנשיאה ה-45 של ארצות הברית. מעבר לשיטת הספירה בדרך לנשיאות, הנה כמה תשובות לשאלות סביב היום המכריע – ואלה שצפויים להגיע אחריו.

וואלה! NEWS תדווח באופן שוטף באתר ובאולפן השקוף משעות הבוקר, לאורך הלילה - ועד להכרזה על המנצח לפנות בוקר ביום רביעי.

מועמדת לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון בכנס בחירות במנצ'סטר, ניו המפשייר, ארה"ב. נובמבר 2016. AP
תגיע למספר הזהב? קלינטון/AP

אילו מדינות הן "המתנדנדות"?

בעוד במדינות רבות יש רוב מובהק לאורך עשרות שנים – בין אם דמוקרטי או רפובליקני – כמה מדינות מספקות תמונת מצב מעורפלת ומעניקות בכל מערכת בחירות את האלקטורים שלהן למועמדים מאחד המחנות בצורה לא עקבית. המדינות הבולטות שבהן הן פלורידה (29 אלקטורים), פנסילבניה (20 אלקטורים), מישיגן (16 אלקטורים), קרוליינה הצפונית (15 אלקטורים), ג'ורג'יה (16 אלקטורים), אריזונה (11 אלקטורים), קולורדו (תשעה אלקטורים), איווה (שישה אלקטורים) ונבאדה (שישה אלקטורים).

וואלה? הבנתי

איך בוחרים נשיא בארה"ב? המדריך השלם

לכתבה המלאה
המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ באירוע בחירות באיווה. נובמבר 2016. רויטרס
יקיים אירוע לא רחוק מהמגדל שבו הוא מתגורר. טראמפ/רויטרס

מתי ייסגרו הקלפיות?

מאחר שארצות הברית משתרעת על פני שטח נרחב במיוחד, אין שעה אחת שבה כלל הקלפיות נסגרות – אלא סגירתן מתפרשת על משך של כחמש שעות. הקלפיות הראשונות, באזור החוף המזרחי, ייסגרו בשעה 01:00 (שעון ישראל) בלילה שבין יום שלישי ליום רביעי, ובהן לא מעט מהמדינות המתנדנדות – פלורידה, פנסילבניה, אוהיו וגם קרוליינה הצפונית. הקלפיות האחרונות, באזור החוף המערבי, ייסגרו עד לשעה 06:00 בבוקר יום רביעי בישראל, ובהן נמצאת קליפורניה, מדינת מפתח דמוקרטית, ונבאדה שמתנדנדת אך מספקת רק שישה אלקטורים.

חשוב לזכור כי ביותר מ-30 מדינות הבחירות לא התחילו הבוקר, אלא בהצבעה מוקדמת כבר לפני שבועות. לפי ההערכות, 40% מהמצביעים כבר מימשו את זכותם לבחור. שני המחנות מייחסים חשיבות רבה להצבעה המוקדמת. אמנם שעות ההצבעה מצומצמות בחלק מהמוקדים, ומספר הקלפיות היה נמוך בהצבעה המוקדמת מאשר היום, אבל אם בישראל יום הבחירות הוא היום שבו נפתחות הקלפיות - הרי שבארצות הברית היום הן למעשה יינעלו.

מתי יכריזו על הנשיא או הנשיאה?

כלי התקשורת יכריזו על המועמד הנבחר כאשר הוא יחצה את רף 270 האלקטורים הנדרשים. בשלב זה, כשהניצחון יהיה ודאי, אמור המועמד המפסיד להודות בתבוסה, והמנצח או המנצחת יצאו בפני הקהל הרב בעצרת התמיכה ויכריזו על עצמם. עם זאת, יש לקחת בחשבון את האפשרות שלא הכול יתנהל כשורה, כפי שקרה בבחירות בשנת 2000 בין ג'ורג' בוש הבן לאל גור. אז, דרש אל גור לקיים ספירה חוזרת בפלורידה ובכך נדחתה ההכרזה הרשמית על בוש כנשיא ארצות הברית.

היכן יהיו המועמדים בשעת ההכרזה?

אירוע התמיכה שבו ינכח טראמפ יתקיים במלון הילטון שבמרכז מנהטן, למוזמנים בלבד, רק כמה רחובות מהמגדל שבו הוא מתגורר. קלינטון צפויה גם היא לקיים את אירוע התמיכה בליל הבחירות במנהטן, ובחרה במרכז ג'ייקוב ג'ביץ, באולם שבו תקרת זכוכית גבוהה. לפי מטה הקמפיין, המקום מסמל את "תקרת הזכוכית" שתשבור קלינטון אם תהיה האישה הראשונה שנבחרת לנשיאות.

האולם במנהטן שבניו יורק בעת תקרת הזכוכית שבו ייערך אירוע התמיכה בהילרי קלינטון בליל הבחירות 2016. טוויטר, צילום מסך
אולם "תקרת הזכוכית" שבו תתקיים עצרת התמיכה של קלינטון בליל הבחירות/צילום מסך, טוויטר

מתי הנשיא או הנשיאה יתחילו לעבוד?

בימים הקרובים, מיד לאחר הבחירות – אם אכן יוכרזו מנצח או מנצחת בבוקר יום רביעי – הנשיא או הנשיאה החדשים יצטרכו למנות שרים ולהרכיב למעשה את הממשל החדש ואת התכנית המדינית שלהם. ככל הנראה, בתחילת דצמבר ולאחר שיציגו את הרכב הקבינט שלהם לנשיא המכהן – יציגו אותו המנצח או המנצחת לציבור. ברק אובמה, לדוגמה, הציג את המינויים שלו ימים אחדים לאחר הבחירות. לפי חוקת ארצות הברית, הנשיא יתמנה באופן רשמי לתפקיד ב-20 בינואר בשנה שלאחר שנת הבחירות. כלומר, בעוד כחודשיים וחצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully