וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרחיש "יום הדין": טראמפ מוביל, ביידן לוקח את היתרון. כאוס

12.9.2020 / 15:30

מאחר שההצבעה בדואר צפויה להגיע לשיאה בשל הקורונה, התוצאות הרשמיות עשויות להיוודע רק אחרי ימים. החשש הוא שהנשיא, שמסרב להבטיח שיכיר בהפסדו, יטען שהבחירות נגנבו, אם התמונה תשתנה ככל שייספרו הקולות בדואר. "דאגה מתסיסה חברתית"

בווידאו: טראמפ על ההצבעה בדואר/צילום: רויטרס

כשהקלפיות במרוץ למושב של אריזונה בסנאט ב-2018 נסגרו, התוצאות הראשוניות הצביעו על יתרון של המועמדת הרפובליקנית מרתה מקסאלי. עם זאת, היתרון שלה התפוגג בימים שלאחר מכן, בעקבות ספירת קולות הפתקים בדואר.

"שחיתות אלקטורלית - תכריזו על בחירות חדשות?", צייץ אז הנשיא דונלד טראמפ. להמלצתו לא הייתה השפעה, ומקסאלי הודתה בהפסד לקירסטן סינמה שישה ימים לאחר הבחירות.

תרחיש דומה של "שינוי כחול" עשוי לקרות ב-3 בנובמבר. הנשיא הרפובליקני עשוי להוביל לפי ספירה ראשונית של הקולות בקלפיות, ואילו יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן עשוי להיות המנצח לאחר תום הספירה כולה.

לפי סקר של רויטרס מהחודש שעבר, קרוב למחצית מהדמוקרטים מתכננים להצביע דרך הדואר, לעומת רבע מהרפובליקנים. הרצון לעשות זאת נובע בין היתר בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ עולים על מטוס האייר פורס 1, 11 בספטמבר 2020. רויטרס
מאשים את הדמוקרטים ביצירת כאוס. טראמפ/רויטרס

ספירת קולות הצבעה בדואר היא אטית יותר במקרים רבים משום שעל הגורמים האחראים לפתוח מעטפות עבות, לאמת את הפתקים ואת זהות המצביעים, בהשוואה להליך הפשוט והמהיר יותר בעת הצבעה בקלפי.

גורמים המקורבים לקמפיין ביידן אמרו כי בצוותו של המועמד הדמוקרטי נערכים לכך שטראמפ יטען שהבחירות נגנבו ממנו במקרה שהוא יאבד את היתרון שלו. הדמוקרטים מאשימים את העומד בראש שירות הדואר הפדרלי, המקורב לטראמפ, בניסיון לפגוע בסוכנות עם סדרת קיצוצים ופירוק מכונות מיון דואר. הוא מכחיש זאת.

אפילו חלק מהרפובליקנים חוששים שטראמפ עשוי לנצל את חסור הוודאות כדי לערער על התוצאות, אם הוא יפסיד בסופו של דבר.

"ככל שייקח יותר זמן לספור את המעטפות הכפולות, כך הנרטיב יקנה אחיזה בקרב תומכי טראמפ וזאת תהיה 'הוכחה' לפקפוק בתוצאות הבחירות אם אלו לא יהיו לטעמם", אמר דניס דרנוי, יועץ אסטרטגי רפובליקני ממישיגן, מדינה שבה ניצח טראמפ בפחות מאחוז אחד ב-2016.

עוד בוואלה!

בניגוד לחוק, טראמפ קרא לתושבי צפון קרוליינה להצביע בדואר וגם בקלפי

לכתבה המלאה
המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באירוע קמפיין בוורן, מישיגן, 9 בספטמבר 2020. רויטרס
בקמפיין נערכים לסירוב של טראמפ להכיר בתוצאות. ביידן/רויטרס

טראמפ חוזר שוב ושוב על הטענות חסרות הביסוס על כך שהצבעה בדואר תוביל לזיופים נרחבים, למרות שמחקרים רבים הראו כי מדובר בתופעה נדירה ביותר בארצות הברית. הנשיא אף מסרב לומר אם הוא יקבל את תוצאות הבחירות במקרה שיפסיד. עמדתו בנושא, כך נראה, ערערה על ביטחונם של המצביעים הרפובליקנים.

ביותר מ-30 מדינות, כולל מדינות מתנדנות כמו אריזונה, פלורידה וקרוליינה הצפונית שבאופן מסורתי מכריעות את בחירות, הרשויות יכולות להתחיל למיין או אפילו לספור פתקים לפני יום הבחירות. עם זאת, בשלוש ממדינות "חגורת החלודה", הנחשבות בין הצמודות ביותר - מישיגן, פנסילבניה וויסקונסין - נאסר על הגורמים הרשמיים למיין, שלא לדבר על לספור, קולות לפני יום הבחירות.

"אם הבחירות יוכרעו במדינות הללו, וכולם ימתינו לתוצאות, אני מודאג מתסיסה חברתית. זה נכון במיוחד אם טראמפ יוביל ביום הבחירות", אמר ריק האסן, מומחה לבחירות ופרופסור למשפטים באוניברסיטת קליפורניה.

תיאה מקדונלד, דוברת מטעם קמפיין טראמפ, אמרה כי הדמוקרטים יוצרים כאוס באמצעות "קידום תיאוריות קונספירציה"."הנשיא טראמפ והקמפיין שלו נלחמים למען בחירות חופשיות, הוגנות ושקופות, שבה כל הצבעה נחשבת - פעם אחת", אמרה.

סקר האלקטורים: 270 דרושים לניצחון

המנצח עדיין עשוי להיקבע במהירות אם מדינות כמו אריזונה ופלורידה, בעלות היסטוריה ארוכה של הצבעות בדואר, יפרסמו את התוצאות שעות לאחר סגירת הקלפיות.

"התרחיש הסביר ביותר הוא שנדע מי יהיה הנשיא בליל הבחירות", אמר מייקל מקדונלד, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת פלורידה. "אני לא כל כך מודאג מתרחישי יום הדין האלו.

בפלורידה, למשל, יתחילו בפתיחה ובאימות פתקי הצבעה לפחות שלושה שבועות לפני הבחירות, אם כי עובדי מערך הבחירות לא יסכמו את התוצאות לפני 3 בנובמבר.

מדינות המפתח יכריעו את הבחירות

משום שהבחירות בארצות הברית מוכרעות לפי מספר האלקטורים ולא מספר הקולות הכולל, תוצאות הבחירות במדינות מפתח כמו פלורידה, עם 29 מתוך 270 האלקטורים הנדרשים לניצחון, יכולות להכריע את התמונה הכוללת.

במישיגן, מאמץ דו-מפלגתי למיין את הקולות יום לפני יום הבחירות נבלם אחרי שחלק מהרפובליקנים טענו, ללא ביסוס, כי זה עשוי לאפשר לפקידים מקומיים להתעסק בתוצאות.

רות ג'ונסון, סנאטורית רפובליקנית בסנאט של מישיגן, שהציעה את החוק ובעבר הייתה אחראית על הבחירות במישיגן, אמרה שהיא לא יודעת מדוע מנהיג הרוב הרפובליקני במדינה, מייק שירקי, טרם פעל בנושא. "זה צריך להיות בעדיפות עליונה, ואני מאמינה שיש לנו את הקולות", אמרה ג'ונסון.

תיבת הצבעה לבחירות לנשיאות ארה"ב בלוס אנג'לס, 11 בספטמבר 2020. רויטרס
נערכים ל"שינוי הכחול". תיבת הצבעה בלוס אנג'לס/רויטרס

כשנשאלה על הליך מיון הקולות לפני יום הבחירות, אמרה הדוברת של קמפיין טראמפ כי הם "מתנגדים לכך שנציגי הבחירות ידעו - וייתכן שאף ינסו לשנות - את סך הקולות לפני יום הבחירות".

בפנסילבניה, הדמוקרטים והרפובליקנים מנסים להגיע להבנות על פתיחת המעטפות לפני יום הבחירות, כשבית הנבחרים שבשליטת הרפובליקנים במדינה מנסה להגביל בתמורה את מספר תיבות ההצבעה למעטפות. בוויסקונסין, אין מהלך מסוג זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully