וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ יחפש נוקאאוט בעימותים. ביידן רק צריך לעמוד על הרגליים

26.9.2020 / 12:30

אחרי קמפיין ישנוני בשל הקורונה, השניים ייפגשו לראשונה בלילה של רביעי. טראמפ בנה על המעמד כדי להציג את ביידן "הדמנטי" כבלתי כשיר ולהרחיק ממנו את המתלבטים. מנגד, בשל הרף הנמוך שהציב לו הנשיא הרפובליקני, המועמד הדמוקרטי זקוק רק להופעה סולידית

בווידאו: טראמפ מסרב להתחייב להעברת שלטון מסודרת/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מגיפת הקורונה הפכה את מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית לשונה מכל מה שהכרנו, אבל היא לא הצליחה לקחת מרכיב אחד חשובה ממנה - העימותים בין המועמדים. אלו יבשרו על תחילת השלב האחרון בקמפיין, שהיה מצומצם וישנוני מהרגיל ווירטואלי בחלקו בשל מגיפת הקורונה, ויפגישו לראשונה במרוץ את היריבים המרים.

דונלד טראמפ ותומכיו בונים על המאבק הטלוויזיוני בג'ו ביידן בתור נקודת מפנה פוטנציאלית במרוץ, שעודנו צמוד למרות היתרון המבוסס של המועמד הדמוקרטי בסקרים הארציים. הפער וההובלה שלו עקביים יותר מאלו של הילרי קלינטון ב-2016, אך הסיפור האמיתי חבוי בסקרים במדינות המפתח, שבהן טראמפ וביידן צמודים והיתרון של סגן הנשיא לשעבר על הנשיא הרפובליקני המכהן הוא בטווח טעות הדגימה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בווירג'יניה, 25 בספטמבר 2020. AP
לפי המשוואה שיצר, הוא לא יכול להפסיד בדרך לגיטימית. טראמפ/AP

בחודשים שקדמו לעימות הראשון, שיתקיים בלילה שבין שלישי לרביעי, קידמו במחנה טראמפ את דמותו של ביידן בן ה-78, הנוטה להתבלבל, כאדם סנילי ודמנטי שאינו כשיר להנהיג את ארצות הברית. גילו המתקדם של הנשיא עצמו - בן 74 - עם לא מעט פליטות פה ובלבולים והרבה שקרים, אינם משנים. בוחריו של טראמפ הם נאמנים, יודעים מה הם מקבלים וכל דבר שהוא אמר, אומר או יאמר לא מאוד ישנה להם.

אבל אם ביידן ימעד בלשונו ויספק הצהרות מביכות, אחוז המתלבטים שאינו מחבב את טראמפ אך לא מתלהב מביידן עשוי פשוט להישאר בבית, כפי שקרה לפני ארבע שנים. וזה יכול להיות דרמטי עבור הנשיא המכהן, שלא בוחל בשום דרך כדי להישאר בבית הלבן.

כאן גם טמונה המלכודת לטראמפ. מרוב הציפיות הנמוכות, לביידן תספיק הופעה סולידית ושקולה. אחת השאלות תתמקד כצפוי במגיפת הקורונה ובמחדלים המרובים של הנשיא. זאת נקודת החולשה שלו, וביידן מרבה לעסוק בסוגיה הזו. בימים האחרונים טראמפ החליף מעט את הדיסקט, ומעריך שיריבו ייתן הופעה טובה בזכות "זריקות" שלכאורה הוא מקבל, בניסיון להפעיל עליו לחץ.

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באירוע בחירות בקרוליינה הצפונית, 23 בספטמבר 2020. AP
ממעט להופיע באירועים פוליטיים. ביידן/AP

מאז התפרצות הקורונה בארצות הברית, ביידן מיעט להופיע בציבור והקמפיין שלו נותר מנומנם אפילו אחרי המועמדות ההיסטורית של הסנאטורית קמלה האריס לסגנית הנשיא. לאחרונה הוא ביקר בכמה מדינות חשובות כמו פנסילבניה, ויסקונסין ומישיגן - שהביאו לטראמפ את הניצחון ב-2016 - אך האירועים שלו קטנים ומצומצים.

בקמפיין שלו מסבירים שהוא נשמע להוראות מומחי הבריאות המזהירים מפני התקהלויות גדולות, אך בצד השני טראמפ חזר לקיים את העצרות המסורתיות שלו כמעט כרגיל. לעיתים המשתתפים נטולי מסיכות, לפעמים כן, ורבים מהם בכל אופן משוכנעים שהנגיף הוא הונאה. כך אמר להם נשיאם, אף שידע שהוא מסוכן כבר בתחילה והמעיט במכוון באיום הנשקף ממנו.

עוד בוואלה!

אחרי הוועידות החיוורות, טראמפ וביידן נערכים לקרב האמיתי

לכתבה המלאה

בשלושת העימותים עד הבחירות, טראמפ יחפש נוקאאוט מול ביידן שינסה להישאר עומד על רגליו. יש ויכוח ממושך על מידת ההשפעה של העימותים על הבוחרים, אפילו של העימות הראשון אי-פעם בין ג'ון קנדי לריצ'רד ניקסון ב-1960. לא כולם מסכימים שהופעתו המיוזעת של המועמד הרפובליקני היא זו שהובילה להפסדו. לפני ארבע שנים, קלינטון הייתה מוכנה היטב לעימותים וניפקה תצוגות רהוטות, אך זה לא שינה את התוצאה הסופית.

העימותים של 2016 זכורים כיום בעיקר בשל הליכתו המאיימת של טראמפ מאחורי קלינטון, השקרים המרובים שלו ודבריו הבלתי נתפסים (בשעתו) שהוא עשוי לכלוא את יריבתו אם ייבחר לתפקיד. כנראה ששום דבר שהנשיא יוציא מפיו לא יפתיע אף אחד אחרי כמעט ארבע שנים מוטרפות בבית הלבן.

טראמפ עשוי להידרש שוב לשאלה אם יסכים לקבל את תוצאות הבחירות ואם יעביר את השלטון בצורה מוסדרת, אם יפסיד. בימים האחרונים העלה הנשיא את מפלס החרדה בוושינגטון כשסירב להתחייב על הדבר שאמור להיות מובן מאליו בכל דמוקרטיה. בכירי הקונגרס הרפובליקנים מיהרו להבהיר כי העברת שלטון חלקה תהיה גם תהיה אם טראמפ אכן יפסיד, אך הם גם הצהירו לפני ארבע שנים שאין למנות שופט לבית המשפט העליון בשנת הבחירות. כשהפעם מדובר בנשיא רפובליקני, התיאבון שלהם לעצב את הרכב המוסד העוצמתי לעשרות השנים הקרובות גובר על כל שיקול או נורמה אחרים.

טראמפ עובד על תכנית המגירה הזו במשך חודשים, שלפיה יש שתי רק אפשרויות - או ניצחון שלו או זיופים נרחבים שיובילו לגניבת הבחירות. כלומר, הפסד לגיטמי שלו לא ייתכן. טראמפ כבר טען שביידן מופעל על ידי "כוחות אפלים" ו"לא יודע שהוא בחיים", וההתקפות האישיות והמשפחתיות שהוא מכין נגדו צפויות להיות מכוערות במיוחד.

מפת האלקטורים לפי הסקרים

איש לא יודע, אולי פרט לטראמפ, מה יקרה בתרחיש ההגיוני שבו הקרבות במדינות המפתח יוכרעו על חודם של כמה אלפי קולות, או לא יהיו ידועים בליל הבחירות. הדמוקרטים הכינו צבא של עורכי דין בהכנה לקרבות משפטיים אפשריים, ולכן טראמפ הולך בכל הכוח על מינוי מחליפה לשופטת רות ביידר גינסבורג.

עם רוב של שישה שמרנים מול שלושה ליברלים בלבד, גדל הסיכוי שבית המשפט העליון יהיה לצדו במקרה שההכרעה תגיע לפתחם של השופטים. הפעם הקודמת שבה הוכרעו הבחירות על ידי בית המשפט העליון הייתה בשנת 2000, אחרי הקרב הצמוד בין ג'ורג' וו בוש לאל גור בפלורידה.

שאלה אחת ברורה

ביידן והדמוקרטים יודעים שהדרך הטובה ביותר למנוע טריקים ושטיקים של טראמפ היא ניצחון סוחף באלקטורים. זאת משימה לא פשוטה בכלל, ורבים מסכימים שהשנה, העימותים יהיו מכריעים. גם ב-2000 הייתה לעימותים השפעה רבה, כשאל גור נתפס כמתנשא על בוש הידידותי. ביידן יעדיף לשחזר את ההצלחה של רונלד רייגן מהעימות מול הנשיא המכהן ג'ימי קרטר ב-1980.

גם את רייגן, שהיה בשעתו המועמד המבוגר ביותר בגיל 69, כינו סנילי, אבל הוא מיקד את הבחירות לשאלה אחת ברורה: "האם מצבכם טוב יותר כיום מאשר היה לפני ארבע שנים?". התשובה של הבוחרים הייתה מוחצת אז, ורייגן הביס את הנשיא הדמוקרטי אחרי כהונה אחת בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully