וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט אחד של ביידן על תעשיית הנפט עשוי להיות הנשק האחרון של טראמפ

23.10.2020 / 13:40

הנשיא הרפובליקני הצליח לחלץ מיריבו הדמוקרטי כי הוא מתכנן "לעבור" לאנרגיה מתחדשת, ועתה ינסה לשכנע את הבוחרים בכמה מדינות הנשענות עליהן. ביידן ניסה להרגיע והדגיש כי זה תהליך ארוך, אך טראמפ מכוון לעבר המתלבטים בפנסילבניה וטקסס. "האם תזכרו את זה?"

בווידאו: העימות השני בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

דבריו של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן כי הוא "יעבור" מתעשיית הנפט בארצות הברית לטובת אנרגיה מתחדשת זכו הלילה (שישי) לתשומת לב מהירה של הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ, שראה בהם חיזוק לסיכוייו בכמה מדינות מפתח.

"אני אעבור מתעשיית הנפט, כן", אמר ביידן בדקות הסיום של העימות, אחרי שאלה מטראמפ בנושא. "תעשיית הנפט מזהמת, בצורה משמעותית. יש להחליף אותה באנרגיה מתחדשת לאורך זמן".

התכנית הסביבתית במצע של ביידן קורא לארצות הברית להגיע לאפס פליטות גזי חממה עד 2050, והוא חזר על הבטחתו להפסיק את הסבסוד הפדרלי לתעשיות הנפט והגז. התכנית של ביידן לא קוראת לאסור על דלקי מאובנים המזיקים לסביבה, אלא מתמקדמת בטכנולוגיות שיכולות לקלוט זיהום הנגרם מנפט ומקורות אחרים.

עם זאת, טראמפ נראה מופתע ומרוצה מדבריו של ביידן, והכריז שזאת "הצהרה גדולה". הוא ציין כי יהיו לכך השלכות פוליטיות במדינות המייצרות נפט שעשויות לאבד מקומות עבודה.

"למעשה, מה שהוא אומר זה שהוא הולך להרוס את תעשיית הנפט", אמר טראמפ. "האם תזכרו את זה, טקסס? פנסילבניה? אוקלהומה? אוהיו?".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
פליטת פה שתעלה לו בנשיאות? ביידן בעימות, הלילה/רויטרס

טראמפ ניצח בכל ארבע המדינות ב-2016, אבל פנסילבניה היא מדינה חשובה במיוחד השנה, ושני המועמדים משקיעים בה מאמצים רבים. אוהיו גם נמצאת על הפרק, והדמוקרטים מפנטזים אפילו על טקסס, שתשנה את מפת האלקטורים לחלוטין.

אחרי העימות, ביידן אמר לכתבים שהוא לא "יאסור" שימוש בדלקים מאובנים או ינטוש אותם "למשך זמן רב".

מומחים אומרים כי על מנת להתמודד עם שינויי האקלים, יש צורך לקצץ משמעותית בשימוש בנפט, גז ופחם - כמעט כל הדלקים המאובנים שבהם נעשה שימוש בתעשיות האנרגיה כיום. ביידן מדבר על תכנית בת 30 שנה שבסיומן תהיה הכלכלה נקייה מאנרגיה מזהמת, תוך עידוד להגברת השימוש ברוח ואנרגיה סולארית לצד יעילות אנרגטית.

הדברים נאמרו לקראת סוף העימות, בחלק שעסק בדרכי ההתמודדות של השניים במשבר האקלים. ביידן אמר כי לארצות הברית יש חובה מוסרית לכך, בעוד שטראמפ פקפק בעצם קיומו של המשבר. לפי הסקרים, שלושה מכל ארבעה אמריקנים חושש מהתחממות מסוכנת של המדינה ושל כדור הארץ.

ואולם, מבחינה פוליטית, הרפובליקנים רואים בהתבטאות של ביידן כפוטנציאל לנזק עבור הדמוקרטים במדינות המתבססות על תעשיות הנפט והגז. טראמפ מנסה למשוך את הבוחרים בפנסילבניה באמצעות טענות שווא ולפיהן ביידן יאסור על סדיקה הידראולית (פראקינג), שבמהלכה מוציאים נפט וגז טבעי מבטן האדמה.

ביידן אמר כי הוא יאסור על מתן אישורים רק על אדמות פדרליות, אך בשיטה נעשה שימוש בעיקר באדמות פרטיות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
קיבל קלף אחרון. טראמפ, הלילה/רויטרס

פנסילבניה היא גם אחת המדינות המרכזיות במרוץ הזה וגם מובילה את תעשיית הפראקינג המשגשגת. במהלך עצרות הקמפיין הרבות שלו במדינה, טראמפ היה נחוש להיבדל מביידן בנושא. הוא מרבה להזכיר את תמיכתו במגזר שלדבריו מביא רווחים כלכליים לאזורים הכפריים ומקומות עבודה לענף הבניה. כ-26 אלף איש עובדים בתעשיות הנפט והגז בפנסילבניה.

ואולם, לא ברור עד כמה המסר של טראמפ מחלחל, אפילו בפנסילבניה. בפרברים, שמחזיקים במפתח הנשיא לזכיה בכהונה השנייה, המצביעים הביעו התנגדות לקידוחים ולצינורות המאסיביים להעברת הנפט והגז ברחבי המדינה. בסקרים הארציים יש מגמה גוברת להתנגדות להליך.

ועדיין, דבריו של ביידן עשויים לגרום לכאב ראש לדמוקרטים במדינות המייצרות נפט. קנדרה הורן, דמוקרטית מאוקלהומה שהדיחה חבר רפובליקני בבחירות לבית הנבחרים ב-2018, אמרה כי היא לא מסכימה עם מועמד מפלגתה.

"עלינו לעמוד למען תעשיות הנפט והגז שלנו. אנחנו זקוקים לגישה אנרגטית כוללת שהיא ידידותית לצרכן, מעריכה עצמאות אנרגטית ומגנה על מקומות העבודה", היא צייצה.

דליפת הנפט בחוף רפוגיו שבסנטה ברברה, קליפורניה. רויטרס
בארה"ב ממשיכים להשקיע בתעשיות המזהמות. דליפת נפט בקליפורניה/רויטרס

מכון הדלקים האמריקני, איגוד סחר המייצג את תעשיות הנפט והגז, אמר כי הגבלת היצור "תסכן את השיקום הכלכלי של אמריקה", תגדיל את עלויות האנרגיה, תחסל מקומות עבודה ותעביר את אמצעי יצור האנרגיה מעבר לים.

הצהרה מטעמו של סקוט פרקר, מנהל התוכן והתגובה המהירה של הארגון, לא מתחה ביקורת ספציפית על ביידן ואמרה כי אף אחד מהמועמדים לא הציג פתרונות ריאליים לאיום של שינויי האקלים.

חברות הנפט האירופיות, כמו Royal Dutch Shell ו-BP, משקיעות באנרגיה סולארית ורוח וכן הן מקטינות את הסיכונים הכלכליים שלהן אם הגורל של אסדות הנפט במדינות המערב יהיה דומה לזה של תחנות כוח המופעלות בפחם. עם זאת, ארגונים להגנה על הסביבה אומרים כי חברות נפט אמריקניות גדולות עדיין משקיעות כספים רבים בתעשיית הדלקים המאובנים בזמן שהן מדברות על מאמציהן, שעדיין מועטים, להיאבק במשבר האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully