וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "אנשים לומדים לחיות עם הקורונה"; ביידן: "הם לומדים למות ממנה"

עודכן לאחרונה: 23.10.2020 / 13:09

העימות האחרון בין המועמדים לנשיאות התנהל עם השתקת מיקרופונים. ביידן טען כי "מי שהביא לכל כך הרבה מתים לא צריך להיבחר", ומתח ביקורת על הקשר עם קים ג'ונג און: "כמו היטלר לפני שפלש לאירופה". טראמפ לעג לביידן ש"מסתגר במרתף", והצהיר: "אני הכי פחות גזען בחדר"

בווידאו: העימות האחרון לפני הבחירות בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

העימות הטלוויזיוני השני בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגן הנשיא לשעבר והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן התקיים הלילה (שישי) בנאשוויל שבטנסי. במהלך העימות, האחרון במרוץ לנשיאות לפני הבחירות ב-3 בנובמבר, הושתקו המיקרופונים של כל מועמד בזמן שהיריב דיבר. בעקבות כך, הוא היה רגוע ביחס לעימות הקודם בין השניים בחודש שעבר. ביידן נכנס לאולם כשהוא עוטה מסיכה על פניו, בניגוד ליריבו טראמפ.

הנושא הראשון בעימות היה המאבק בהתפשטות מגיפת הקורונה. המנחה, קריסטן ווקר, שאלה את הנשיא כיצד יתמודד עם הקורונה אם ייבחר לכהונה נוספת. טראמפ השיב כי "אנחנו נלחמים בזה בעוצמה. המגיפה לא תסתיים בקרוב, אך אנשים לומדים לחיות איתה. אין ברירה".

בתגובה, ביידן תקף את הנשיא הרפובליקני. "הוא אומר ש'לומדים לחיות עם זה' - אנשים לומדים למות עם זה", חרץ, תוך שהוא ציין את מספר המתים הגבוה במדינה - יותר מ-220 אלף בני אדם. "מי שאחראי לכל כך הרבה מקרי מוות - לא צריך להיות נשיא", אמר.

ביידן אף האשים את טראמפ בכך שהוא נמנע מלקחת אחריות על משבר הקורונה. "אני לוקח אחריות מלאה", השיב הנשיא הרפובליקני, אך הבהיר כי "זו לא אשמתי שזה הגיע לכאן - אלא אשמת סין".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
לקראת סיום המרוץ. טראמפ ובדיין בעימות בנאשוויל, הלילה/רויטרס

טראמפ אף אמר שחיסון נגד הנגיף יהיה מוכן "בתוך שבועות", אך כשהמנחה שאלה אם אם מדובר בהתחייבות, הוא ענה: "לא, אני לא יכול להבטיח זאת, אך אני חושב שזה יהיה מוכן עד סוף השנה". ביידן הביע ספקנות בנוגע לתאריכי היעד שהציב הנשיא, וכן ביחס להבטחות נוספות שפיזר.

"זה אותו אדם שאמר שהמגיפה תסתיים בחג הפסחא", תקף ביידן, וטען שלטראמפ עדיין אין תכנית ברורה לטיפול במשבר. "אנחנו עומדים להיכנס לחורף אפל, לא יהיה חיסון זמין לרוב הציבור האמריקני לפני אמצע השנה הבאה".

סגן הנשיא לשעבר הוסיף כי אם ייבחר לנשיאות הוא יעודד את הציבור לעטות מסיכות ויפעל לפתיחת עסקים באופן בטוח. "אני אטפל בזה, ואוודא שיש לנו תכנית", אמר. "צריך לקבוע סטנדרטים לאומיים בנוגע לפתיחת בתי ספר ועסקים באופן בטוח. אנו ניתן להם את המיקום והמשאבים הכספיים כדי לעשות זאת".

טראמפ השיב במתקפה כלפי ביידן, ולעג לו על כך שהוא נשאר בביתו בתקופה האחרונה כדי להימנע מהידבקות בנגיף. "אנחנו לא יכולים לסגור את האומה שלנו, אנחנו לא יכולים להסתגר במרתף כמו שג'ו עושה", אמר. "יש לו קטע כזה עם לחיות במרתף. אנשים לא יכולים לעשות את זה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
האשים את סין במשבר הקורונה. טראמפ בעימות, הלילה/רויטרס

העימות עסק גם בנושא הביטחון הלאומי של ארצות הברית. בחלק זה נשאלו המועמדים כיצד יתמודדו עם התערבות זרה בבחירות, בין היתר בשל החשיפה לפיה רוסיה ואיראן ביצעו מתקפת סייבר נגד בוחרים אמריקנים. ביידן ענה כי מדינות שיתערבו בבחירות בארצות הברית ישלמו מחיר.

"כל מדינה, לא משנה איזו, שתפריע לבחירות בארצות הברית - תשלם מחיר אם אבחר", אמר. הוא ציין כי ישנה התערבות מצד סין, רוסיה ואיראן, והוסיף כי "הן פוגעות בריבונות האמריקנית".

המועמד הדמוקרטי אף התייחס גם לדיווחיים לפיהם עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, מקבל מידע שקרי על מנת למנוע ממנו להיבחר לנשיאות. "מה שקורה כאן הוא שרוסיה רוצה לוודא שלא אהיה הנשיא הבא של ארצות הברית, כי הם יודעים שאני מכיר אותם", אמר ביידן. "אני לא מבין למה הנשיא לא מוכן להתעמת עם פוטין, שלמעשה משלם כסף כדי להרוג חיילים אמריקנים באפגניסטן".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"מי שאחראי לכ"כ הרבה מתים לא יכול להיות נשיא". ביידן, בעימות הלילה/רויטרס

לעומת זאת, כשטראמפ נשאל כיצד יטפל בהתערבות בבחירות בכהונתו השנייה, הוא סטה לנושא אחר - עסקיו של בנו של ביידן באוקריאנה. הנשיא הרפובליקני טען כי על ביידן לספק הסברים לציבור על מעורבותו בעסקי בנו, לכאורה, בזמן שהיה סגן הנשיא.

ביידן השיב שלא קיבל אף לא אגורה מחו"ל. "שחרר את החזרי המס שלך או הפסק לדבר על שחיתות", הוסיף. הנשיא השיב: "אני לא עושה כסף מסין - אתה עושה. אני לא עושה כסף מאוקראינה - אתה עושה".

טראמפ ציין לטובה את יחסיו הטובים עם מנהיגים בעולם, בין היתר עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. "יש לי קשר טוב מאוד איתו, זו מערכת יחסים טובה", אמר. ביידן מתח על כך ביקורת וטען כי טראמפ נותן לגיטימציה לדיקטטור. "חברו הטוב של הטראמפ הוא בריון, יש להם טילים שיכולים להגיע לשטח ארצות הברית בקלות רבה יותר מבעבר", אמר. סגן הנשיא לשעבר הוסיף כי ייפגש עם קים רק בתנאי שיסכים לסגת מיכולתו הגרעינית.

טראמפ השיב לדבריו, וטען כי "לקיים יחסים טובים עם מנהיגי מדינות אחרות זה דבר טוב". ביידן נרתע לאחור. "זה כמו להגיד שהייתה לנו מערכת יחסים טובה עם היטלר לפני שהוא פלש לאירופה, בחייך", אמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
ביידן וטראמפ בעימות, הלילה/רויטרס

בעימות עלתה גם סוגיית הגזענות בארצות הברית. טראמפ אמר כי "איש לא עשה יותר ממני למען השחורים, אולי חוץ מאברהם לינקולן. אף אחד לא עשה את מה שעשיתי". הוא נשאל אם הוא מבין מדוע שחורים חוששים שילדיהם ייתקלו בכוחות המשטרה, והשיב בחיוב, אך לא הרחיב בנוגע לתכניותיו לפתור את הבעיה.

המנחה עימתה את טראמפ עם התבטאויותיו הבעייתיות בכל הנוגע לשחורים, בין היתר על רקע מחאת "חיי שחורים חשובים", שצברה תאוצה בתקופה האחרונה ברחבי ארצות הברית. "בפעם הראשונה ששמעתי על 'חיי שחורים חשובים' הם קראו לשוטרים 'חזירים', וחשבתי שזה דבר נורא", ענה. "באשר לקשרים שלי עם כל האנשים - יש לי יחסים נהדרים איתם. אני האדם הכי פחות גזען בחדר הזה". הנשיא הוסיף כי הוא לא יודע מה להגיד לאמריקנים שדואגים שהרטוריקה שלו גזענית. "הם יכולים להגיד כל דבר, זה מעציב אותי".

לעומתו, ביידן טען כי ישנה "גזענות ממסדית בארצות הברית", ואמר כי על המדינה לספק לאוכלוסיות מיעוט חינוך טוב יותר ולפתוח בפניהם הזדמנויות. "מעולם לא הייתי צריך לומר לבת שלי שאם שוטרים עוצרים אותה בכביש שתשים את הידיים שלה על ההגה ולא תשלח אותן לתא הכפפות - כדי שלא יירו בה", הוסיף ביידן. "הורים שחורים צריכים להגיד את זה לילדיהם".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"אני האדם הכי פחות גזען בחדר". טראמפ בעימות, היום/רויטרס

נושא נוסף שעלה בעימות הנשיאותי הוא סוגיית ההגירה. טראמפ שיבח את החומה שהחל לבנות לאורך הגבול עם מקסיקו. "הובאו לכאן ילדים על ידי אנשים רעים, זאבי ערבות, השתמשו בהם כדי להיכנס לארצות הברית", אמר. "עכשיו יש לנו גבול חזק, אתם רואים את המספרים. אנשים צריכים להיכנס באופן חוקי".

באשר לחשיפה לפיה הרשויות בארצות הברית לא מוצאות את הוריהם של יותר מ-500 ילדי מהגרים שהופרדו מהם בגבול, אמר טראמפ כי יש לו תכנית. "אנחנו עובדים על זה", ניסה להרגיע.

ביידן תקף את הנשיא בתגובה. "יותר מ-500 ילדים הגיעו הם הוריהם לגבול, והפרידו ביניהם על מנת ליצור הרתעה", אמר. "נחש מה - לא זאבי ערבות הביאו אותם לכאן, הוריהם היו איתם. זה מציב אותנו ללעג ושובר כל מוסכמה של ארצות הברית כאומה". הוא הוסיף כי "ילדיהם נקרעו מזרועותיהם ונפרדו. זה פלילי".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"הפרידו בין הורים לילדיהם כדי ליצור הרתעה". ביידן/רויטרס

בעימות בין השניים עלה גם נושא רפורמת הבריאות "אובמה קר", שאותה ביקש ממשל טראמפ לבטל בעתירתו לבית המשפט העליון. "'אובמה קר' זה דבר לא טוב, וצריך להחליף זאת במשהו טוב הרבה יותר", אמר טראמפ.

ביידן מתח ביקורת על מאמציו של טראמפ לשכנע את בית המשפט העליון לפסול את הרפורמה המעניקה טיפול רפואי בר-השגה. "אנשים ראויים לקבל טיפול רפואי במחיר סביר - נקודה", אמר סגן הנשיא לשעבר. ביידן ציין כי יוסיף לרפורמה אפשרות לביטוח בריאות ציבורי.

בעיצומו של העימות בין המועמדים, טראמפ טען כי סגן הנשיא לשעבר ביידן, והנשיא לשעבר ברק אובמה "עשו עבודה גרועה" במהלך שתי הכהונות שלהם בבית הלבן. "ג'ו, רצתי לנשיאות בגללך, בגלל אובמה. אם הייתי חושב שעשיתם עבודה טובה - לא הייתי מתמודד", אמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעימות האחרון לפני הבחירות לנשיאות, בנאשוויל, טנסי, ארה"ב. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
העימות בין טראמפ לביידן, הלילה/רויטרס

בהתבטאות שעשויה לסייע לטראמפ בכמה מדינות מתנדנדות, אמר ביידן בסוף העימות כי הוא רוצה "לעבור" מתעשיית הנפט לטובת אנרגיות מתחדשות. הנשיא אמר כי מדובר ב"הצהרה גדולה" ופנה למצביעים בכמה מדינות חשובות עם תעשיות נפט גדולות, כמו פנסילבניה, טקסס ואוהיו.

שיא בהצבעה המוקדמת

סקרי דעת קהל מראים שיש מעט יחסית מצביעים שעדיין לא החליטו למי יצביעו. טרם העימות כבר נרשם מספר שיא של 42 מיליון אמריקנים ששלחו את המעטפה בהצבעה המוקדמת, ולטראמפ לא נותר זמן רב לתמרון.

לפני העימות, קמפיין טראמפ, שכלל מתקפות חריפות על ביידן, הצביע על כך שהנשיא תכנן לנגח בעימות את המועמד הדמוקרטי על כך שלאורך שנותיו הרבות בשירות הציבורי הוא לא הביא למספיק הישגים, ובדומה לעימות הקודם - לחזור על טענותיו לשחיתות מצד ביידן ובניו.

לעומתם, יועציו של ביידן, בן ה-77, אמרו כי עליו להופיע בעימות באופן מאופק, בניסיון לפנות לבוחרים המתלבטים ולא לאפשר לטראמפ להסיט את קו המחשב שלו באמצעות תקיפות על בני משפחות, ובמיוחד על בנו האנטר.

אחד מיועציו של ביידן אמר כי עוזריו מטעם המפלגה היו מעוניינים שהוא יתמודד עם המזג של טראמפ מבלי שייתפס בעימות ככזה שנוהג באופן לא נשיאותי. כצפוי, ביידן עסק גם הפעם באופן ניהולו של הנשיא את המאבק בקורונה, בזמן שבכמה מדינות בארצות הברית גוברים מקרי ההדבקה.

עוד בוואלה!

270 אלקטורים לניצחון: כך בוחרים נשיא בארה"ב

לכתבה המלאה
עימות טלוויזיוני ראשון השנה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לג'ו ביידן המתמודד מולו. רויטרס
הפער בסקרים מצטמצם. ביידן וטראמפ בעימות הקודם, ספטמבר/רויטרס

העימות הראשון והשנוי במחלוקת שנערך בספטמבר נצפה על ידי לפחות 73 מיליון צופים. מאז, טראמפ, בן 74, הספיק לוותר על עוד עימות שתוכנן לשבוע שעבר והיה אמור להתקיים במתכונת וירטואלית בעקבות העובדה כי חלה בקורונה ונדרש לבידוד.

הסקר האחרון של רויטרס/איפסוס הראה כי ביידן מוביל בתשע נקודות ברמה הארצית, לעומת 12 נקודות בשבוע הראשון של אוקטובר. הוא שמר על יתרון משמעותי במדינות מישיגן ובוויסקונסין.

דובר קמפיין טראמפ, טים מרטאו, אמר ברמיזה צינית כי טראמפ יעלה בעימות את הרקורד הארוך של ביידן בשנותיו בפוליטיקה כמו גם את ההתנהלות העסקית של משפחתו. "המסר הברור הוא שהנשיא טראמפ השיג ב-47 חודשים יותר ממה שג'ו ביידן עשה במשך 47 שנים. הנשיא בנה את הכלכלה הטובה בעולם פעם אחת, וכבר עושה זאת בפעם השנייה. טראמפ הוא עדיין ה'אווטסיידר' הפוליטי, ואילו ביידן הוא מקורב אולטימטיבי", אמר.

בעימות שקדם לאחרון, טראמפ קטע שוב ושוב את ביידן, תקף אותו באופן אישי ולא נתן כבוד למנחה הדיבייט. לפי סקרים, בוחרים הנחשבים לקולות מתנדנדים, במיוחד נשים, לא היו מרוצים מהתנהלותו של הנשיא בעימות.

מייקל סטיל, רפובליקני ששימש כעוזר בכיר ליו"ר בית הנבחרים לשעבר ג'ון ביינר, אמר כי טראמפ צריך לקחת צעד אחורה ולתת מקום לביידן לטעות. "כנראה שאין שום דבר שהנשיא טראמפ יכול לעשות מבחינת תקיפת ביידן שהוא כבר לא ניסה בעימות הראשון", אמר סטיל. "עכשיו הוא צריך להתאפק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully