וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 6 שנים של שליטה רפובליקנית, הדמוקרטים מקווים למהפך גם בסנאט

עודכן לאחרונה: 3.11.2020 / 23:23

הדמוקרטים צריכים 4 מושבים - או 3 אם ביידן מנצח - מתוך 35 העומדים לבחירה כדי לקחת את הרוב הרפובליקני של 53 מול 47. הסיכוי קיים, אך המרוץ צמוד בצפון קרוליינה, מישיגן וג'ורג'יה. גם כל בית הנבחרים עומד לבחירה, והדמוקרטים צפויים לשמור על הרוב שם

בווידאו: דונלד טראמפ וג'ו ביידן ביממה האחרונה לפני הבחירות בארה"ב/צילום: רויטרס

שש שנים אחרי שאיבדו את השליטה בסנאט, הדמוקרטים מקווים להחזיר לידיהם את הרוב במהלך הבחירות. בנוסף לנשיא, יוכרע גם גורל הבית העליון של הקונגרס, שבידיו הסמכות, בין היתר, לאשר מועמדים לבית המשפט וחברי ממשל.

הרפובליקנים מחזיקים כעת ברוב של 53 מול 47, והדמוקרטים יצטרכו להרוויח ארבעה מושבים או שלושה, במקרה שג'ו ביידן יגבור על הנשיא דונלד טראמפ. זאת משום שבמקרה כזה סגנית הנשיאה קמלה האריס תוכל לשבור את השוויון.

35 מושבים מתוך מאה עומדים היום (שלישי) לבחירה, ומתוכם כמה מרוצים צפויים להיות צמודים. הסקרים חוזים כי לדמוקרטים יש סיכוי למהפך, אך זה לא יהיה קל.

מפת הסנאט

בנוסף לכך, יתקיימו בחירות על כל 435 המושבים של בית הנבחרים, שחבריו עומדים לבחירה בכל שנתיים. הדמוקרטים צפויים לשמור על הרוב, והבחירות הבאות ב-2022 יתבססו כבר על מפקד האוכלוסין החדש שנערך השנה.

בניגוד לסנאט, שבו כל מדינה מקבלת שני מושבים ללא קשר לגודלה, בבית הנבחרים מספר המושבים תלוי במספר התושבים במדינה.

בחירות יתקיימו גם על כמה תפקידי מושלים, תובעים כלליים ובעלי משרות פדרליות ומדינתיות אחרים. כמה מדינות עורכות משאלי עם על סוגיות שונות.

המרוצים המובילים לסנאט

באריזונה, האסטרונאוט לשעבר מארק קלי הדמוקרטי מוביל בסקרים בפער מבוסס על הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת מרת'ה מקסאלי, אחרי שגייס כספים רבים יותר במהלך הקמפיין. קלי, המתמודד על מושבו הפנוי של הסנאטור המנוח ג'ון מקיין, נשוי לגבי גיפורדס, חברת הקונגרס הדמוקרטית לשעבר שנפצעה קשה במתקפת ירי ב-2011. מאז הוא הפך לתומך בפיקוח הדוק יותר על כלי נשק.

המועמד הדמוקרטי מארק קלי והסנאטורית מרת'ה מקסאלי בעימות לקראת הבחירות לסנאט מטעם מדינת אריזונה, 6 באוקטובר 2020. AP
קולונלית מול אסטרונאוט. הסנאטורית הרפובליקנית מקסאלי מול יריבה מארק קלי/AP

קרוליינה הצפונית

המרוץ במדינה צפוי להיות היקר ביותר בהיסטוריית הבחירות לסנאט, כשתום טיליס הרפובליקני המכהן צמוד ליריבו הדמוקרטי קאל קאנינגהאם. האחרון, שהיה חבר בסנאט של המדינה ולחם במלחמת עיראק, הסתבך בפרשת מין אך נותר במשחק אחרי שיריבו אובחן כחיובי לנגיף הקורונה.

הוא נדבק לאחר שהשתתף באירוע ההדבקה ההמוני של הבית הלבן שבו נחשפה מועמדותה של השופטת איימי קוני בארט לעליון. הסקרים האחרונים מראים כי ביידן וקאנינגהאם מובילים בפער קטן במדינה.

הדמוקרטי קאל קנינגהם והסנאטור האמריקני תום טיליס לאחר עימות טלוויזיוני לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב, 1 באוקטובר 2020. Gerry Broome, AP
הסנאטור הרפובליקני מצפון קרוליינה תום טיליס ויריבו הדמוקרטי קאל קאנינגהאם/AP, Gerry Broome

קולורדו

המושב שתפוס על ידי קורי גרדנר הרפובליקני צפוי לשוב לידי הדמוקרטים, לאור היעדר הפופולריות של הנשיא טראמפ במדינה, שלא בחרה במועמד רפובליקני לנשיאות מאז 2004. מול גרדנר ניצב מושל המדינה לשעבר ג'ון היקנלופר, שהתמודד בקצרה בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות בתחילת השנה.

אלבמה

ב-2017 הצליח דאג ג'ונס הדמוקרטי לזכות במושב לסנאט מטעם המדינה השמרנית, הראשון זה רבע מאה. עם זאת, שלוש שנים מאז ניצחונו המפתיע, הוא מפגר בסקרים בפער דו-ספרתי מהמועמד הרפובליקני טומי טוברוויל, שהיה בעבר מאמן פוטבול.

המועמדים באלבמה במרוץ לסנאט: טומי טוברוויל הרפובליקני (משמאל) ודאג ג'ונס הדמוקרטי. רויטרס
הסנאטור הדמוקרטי מאלבמה דאג ג'ונס/רויטרס

מיין

הסנאטורית הרפובליקנית הוותיקה סוזן קולינס, שאמרה ב-2016 שלא תצביע בעד טראמפ, עומדת בפני הפסד אפשרי. יו"ר בית הנבחרים של מיין, שרה גדעון הדמוקרטית, מובילה בפער קטן בסקרים. היא הייתה הסנאטורית הרפובליקנית היחידה שהצביעה נגד המינוי של השופטת קוני בארט בחודש שעבר.

הסנאטוריות האמריקניות סוזן קולינס ושרה גדעון, המתמודדות בבחירות בארה"ב. ללא, AP
יו"ר בית הנבחרים של מיין שרה גדעון מול הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס/AP, ללא

ג'ורג'יה

במדינה שעד לא מכבר נחשבה למעוז רפובליקני, יש קרב צמוד בין הסנאטור המכהן דייוויד פרדו ליריבו הדמוקרטי ג'ון אוסוף, עיתונאי לשעבר. בשל התמודדותו של מועמד שלישי במרוץ, השניים עשויים להידרש לסיבוב שני אם אף אחד מהם לא יגיע ל-50% ומעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully