וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הכריז על זכייה בבחירות: "התוצאות הן הונאה"; ביידן: "בדרך לניצחון"

עודכן לאחרונה: 4.11.2020 / 11:16

עוד בטרם פורסמו התוצאות הסופיות ובזמן שספירת הקולות מתעכבת ועשויה להסתיים בתוך כמה ימים בחלק ממדינות המפתח, הנשיא אמר כי הוא מתכונן ל"חגיגה גדולה", והצהיר שיערער לביהמ"ש העליון. גם ביידן טען ליתרון והבהיר: נקים צוות משפטי שיתנגד למהלך של טראמפ

בווידאו: טרם ספירת הקולות טראמפ הכריז על ניצחון, ביידן אומר שהוא ניצח/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז היום (רביעי) כי ניצח בבחירות לנשיאות. זאת, על אף שטרם פורסמו התוצאות הסופיות, ובשעה שספירת הקולות מתעכבת ועשויה להסתיים רק בעוד כמה ימים בחלק ממדינות המפתח. גם יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן הביע אופטימיות והבהיר בהצהרה מביתו בדלאוור כי "אנחנו בדרך לניצחון, ומרגישים טוב לגבי איפה שאנחנו נמצאים".

טראמפ נשא הצהרה מהבית הלבן, במהלכה אמר כי "התכוננו לנצח בבחירות האלה, ובכנות, אכן ניצחנו. התוצאות הן הונאה של הציבור האמריקני, זו מבוכה למדינה שלנו". לדבריו, "התכוננו לחגיגה גדולה, ופתאום זה נפסק". הוא אף אמר כי בכוונתו לפנות לבית המשפט העליון בארצות הברית כדי "לעצור את כל ההצבעות".

בתגובה, קמפיין ביידן הבהיר שייאבק בכל מאמץ משפטי של הנשיא לערער על התוצאות. "אם הנשיא יממש את איומו ללכת לבית המשפט כדי לנסות למנוע את הספירה ההוגנת של הקולות, יש לנו צוותים משפטיים שמוכנים להתנגד לכך", אמר מנהל הקמפיין ג'ון אומאלי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהצהרה לתקשורת, הבית הלבן וושינגטון, 4 בנובמבר 2020. AP
"ניצחנו בבחירות האלה". טראמפ בהצהרה, היום (צילום: אי-פי)/AP

למרות הקרב הצמוד בינו לבין ביידן בקרוליינה הצפונית וג'ורג'יה, וטרם פרסום המועמד הזוכה במדינות אלו, טראמפ טען לניצחון בשתיהן.

מנגד, ביידן אמר כי "אנחנו מאמינים שזכינו באריזונה, ואנחנו עדיין במשחק בג'ורג'יה. אנחנו גם מרגישים ממש טוב לגבי ויסקונסין ומישיגן. ייקח זמן לספור את הקולות אבל אנחנו ננצח בפנסילבניה".

במקביל להצהרה של ביידן, טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "אנחנו מובילים בגדול, אבל הם מנסים לגנוב את הבחירות. לעולם לא ניתן להם לעשות זאת. לא ניתן להצביע לאחר סגירת הקלפיות". טוויטר סימנה את הציוץ של הנשיא, ולצדו נכתב כי "התוכן עשוי להיות לא מדויק בהקשר לתוצאות הבחירות".

בחירות לנשיאות ארה"ב | המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן בעצרה לתקשורת בוילמינגטון, דלאוור 4 בנובמר 2020. רויטרס
"אנחנו בדרך לניצחון, ומרגישים טוב לגבי איפה שאנחנו נמצאים". ביידן בהצהרה, היום (צילום: רויטרס)/רויטרס

הקלפיות ברוב המדינות כבר נסגרו, וביידן מוביל עם 238 מתוך 270 האלקטורים הדרושים לניצחון. טראמפ מחזיק ב-213 אלקטורים, אך גם ביתרון בשורת מדינות מפתח. עם זאת, חלק מהמדינות עשויות שלא לסיים את ההצבעה היום, בהן פנסילבניה, מישיגן וויסקונסין שיכריעו את המרוץ.

במהלך חודשי הקמפיין האחרונים הטיל ספק טראמפ בטוהר הבחירות והעלה טענות לא מבוססות לזיופים נרחבים בהצבעה בדואר, שהשימוש בה התרחב השנה בשל מגיפת הקורונה. מומחים אומרים כי שיעור הזיופים בשיטה זו, שאינה חדשה, אפסי.

הציוץ של טראמפ שנחסם

ביידן, בן 77, בנה על "החומה הכחולה" של מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה שהביאו לטראמפ בן ה-74 את הניצחון ב-2016, אך הספירה בהן צפויה להימשך במשך שעות או ימים.

היתרון של טראמפ במדינות האלו מתבסס בעיקר על ההצבעה בקלפיות ביום הבחירות, שבה יש לרפובליקנים נוכחות מאסיבית, ולא על ההצבעה בדואר. בוויסקונסין ופנסילבניה, וברוב חלקי מישיגן, מעטפות הדואר לא נסרקו עד היום.

ניצחון של ביידן בשלוש המדינות האלו יספיקו לו כדי לזכות ב-270 האלקטורים הנכספים, אחרי תחזית פוקס ניוז שלפיה הוא גורף את אריזונה - מדינה נוספת שהצביעה לטראמפ לפני ארבע שנים.

בפנסילבניה, מתוך 4.5 מיליון הקולות שנספרו עד כה, רק 750 אלף היו מהקולות בדואר - כ-17%. רוב ההצבעה המוקדמת בדואר הייתה של מצביעים הרשומים למפלגה הדמוקרטית.

אפילו ללא פנסילבניה, ניצחונות של ביידן באריזונה, מישיגן וויסקונסין, כמו גם בשניים ממחוזות הבחירה של מיין ונברקסה, שמחלקות את האלקטורים שלהן בצורה יחסית בניגוד לכל יתר המדינות - כל עוד הוא לא יאבד מדינות שבהן הפסיד טראמפ ב-2016.

מפת האלקטורים

טראמפ שידר גם הוא אופטימיות הלילה לקראת ניצחון אפשרי בבחירות לנשיאות. עם סגירת הקלפיות במדינות קנטאקי ואינדיאנה, הוא צייץ: "אנו נראים טוב מאוד בכל רחבי המדינה". זאת, רק לפי תוצאות מדגמים בשתי המדינות המעניקות יחדיו 19 אלקטורים, מתוך 270 הנדרשים לניצחון.

בנוסף, מנהלת התקשורת של הבית הלבן אליסה פארה הודיעה כי טראמפ יצפה בתוצאות הבחירות מהאגף המזרחי במשכן, שסביבו הוצבו גדרות בעקבות החשש לפריצת מהומות באזור לאחר פרסום התוצאות. לדבריה, הבית הלבן צופה עיכובים בהגעת התוצאות, "במיוחד בפנסילבניה".

עם סגירת הקלפיות הראשונות, ביידן הנחה את בוחריו לשמור על ההנחיות במעמד הבחירה. "אם אתם בתור בקלפי שלכם לפני שהוא נסגר, אתם יכול להצביע. זכרו להישאר בתור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully