וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מחכים לנובמבר: הליך הבחירה בארה"ב יוצא לדרך - והוא מכריע

16.9.2016 / 12:00

53 יום לפני המועד הרשמי, בקרוליינה הצפונית יכולים כבר לבקש פתקי הצבעה בדואר ובשבוע הבא כמה מדינות יאפשרו לתושביהן לבחור. כשליש מהאזרחים - רבים מהם במדינות מפתח - יכריעו בסוגייה עד 8 בנובמבר. ההצבעה המוקדמת הפכה לגורם קריטי"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: הילרי קלינטון חידשה את קמפיין הבחירות לאחר שחלתה בדלקת ריאות)

הבחירות לנשיאות ארצות הברית ייערכו אמנם ב-8 בנובמבר, אבל יותר משליש מאזרחי ארצות הברית צפויים להצביע כבר קודם לכן. למעשה, כבר היום (שישי), 53 ימים לפני המועד הרשמי, יתחיל תהליך ראשוני ביותר של הצבעה. בקרולינה הצפונית תיפתח האפשרות לאזרחי המדינה לבקש כי יישלחו אליהם פתקי הצבעה בדואר. בשבוע הבא, ב-23 בספטמבר, כבר תיפתח ההצבעה בקלפיות בכמה מדינות, בהן מינסוטה, דקוטה הדרומית, איידהו וורמונט. בסך הכל, לא פחות מ-37 אזורי בחירה - 36 מדינות בתוספת וושינגטוןן הבירה - נותנות לתושביהן את האפשרות להצביע מוקדם יותר ממועד הבחירות הקבוע בחוק.

לפי נתוני סוכנות הידיעות אי-פי, מספר האנשים שמצביעים מוקדם יותר מתאריך הבחירות הרשמי עולה בהתמדה. בשנת 2000, 16% מכלל הקולות הגיעו מההצבעה המוקדמת. בשנת 2004 מספר זה כבר עלה ל-22%, ובבחירות האחרונות, בשנת 2012, לא פחות מ-35% מכלל המצביעים הגיעו לקלפיות או שלחו את קולם בדואר לפני יום הבחירות.

ההערכות בארצות הברית הן שבמערכת הבחירות הנוכחית המספר יטפס ויגיע לכ-40% מן הקולות. ב"ניו יורק מגזין" הגדירו את השינוי בדפוסי ההצבעה של הבוחרים האמריקנים בכך ש"למעשה, הבחירות כבר מתחילות, הן פשוט אורכות הרבה יותר זמן מאשר בעבר".

עוד בוואלה! NEWS:
מה הילרי קלינטון ודונלד טראמפ יכולים ללמוד מעימותי העבר בארצות הברית?
אחרי שהתמוטטה, קלינטון שבה למרוץ: "הזמן בבית היה מתנה"
צפו: כשטראמפ הרשה לפזר את שערו כדי להוכיח שהוא לא חובש פאה

המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ, ניו יורק. ספטמבר 2016. AP
צמצם כמעט לחלוטין את הפער מול קלינטון. טראמפ/AP

למגמה זו ישנה השפעה מהותית גם על תוצאות הבחירות. זאת מאחר שבאופן טבעי, אדם שמצביע 50 יום לפני הבחירות לא יכול מאוחר יותר לשנות את דעתו בהתאם להתפתחויות שעוד יהיו במרוץ. בכתבה שעסקה בנושא ב"בלומברג" הסבירו כי "העליה בשיעור המשתתפים בהצבעה המוקדמת יצרה מצב שבו המועמדים נתונים ללחץ הולך וגובר מכך שלא יהיה להם יום רע אפילו שבועות לפני יום הבחירות".

לכן, במידה מסוימת, יש ביכולתה של ההצבעה המוקדמת אפילו להכריע את הבחירות. במאמר ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי "ההצבעה המוקדמת הפכה לגורם קריטי ואולי אף מכריע בבחירות". כדוגמה לכך, ציינו בעיתון כי בשנת 2012, "הנשיא אובמה הוביל בביטחה בהצבעה המוקדמת באיווה ונבאדה, דבר שאפשר לקמפיין שלו להעביר משאבים ממדינות אלה למדינות אחרות". ברשת CBS הזכירו כי ביום הבחירות עצמו מיט רומני דווקא ניצח בקלפיות את אובמה באיווה, אבל היתרון העצום שהנשיא המכהן פתח במהלך ההצבעה המוקדמת הספיק לו כדי לנצח במדינה.

דבר משמעותי נוסף הוא שתשע מדינות מתוך אלה המתירות הצבעה מוקדמת מוגדרות כמדינות מתנדנדות. הן אלו שיקבעו את זהות הנשיא הבא, בהינתן שרוב המדינות מזוהות עם אחד המועמדים. בשבועיים האחרונים הפער בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ כמעט שנמחק לחלוטין. כיום, המועמד הרפובליקני מוביל בכמה ממדינות המפתח המתנדנדות דוגמת פלורידה ואוהיו, בעוד שרת החוץ לשעבר מובילה בפנסילבניה ובמישיגן.

מועמדת לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון בעצרת במהלך מסע הבחירות, קרוליינה הצפונית. ספטמבר 2016. AP
בנבאדה, שבה מובילה המועמדת הדמוקרטית, כ-70% הצביעו בהצבעה מוקדמת. קלינטון/AP

ולמה זה כל כך משמעותי? פלורידה, לדוגמה, שבה מוביל טראמפ, היא לא רק מדינה ענקית המקנה 29 אלקטורים למנצח, אלא גם מדינה שב-2012 מחצית מתושביה הצביעו בהצבעה מוקדמת. בנבאדה, מדינה שבה לפי אתר הסקרים "ריל קליר פוליטיקס" מובילה קלינטון בפער זעום של 0.2%, 69% מהבוחרים הצביעו בהצבעה מוקדמת ב-2012. לפיכך, ליכולות הארגון, שינוע המצביעים לקלפיות, ופריסת המתנדבים שתפקידם להמריץ את האזרחים ולעודד אותם להצביע, יהיה משקל גדול בשאלה מי ינצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully