וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהפכה" או "סיוט לאומי"? ארה"ב מתעוררת לבוקר של טראמפ

ניצחונו של המועמד השנוי במחלוקת הצית גל הפגנות ברחבי המדינה, שחלקן הסלימו. ממנהיגי העולם זכה המיליארדר הצבעוני לתגובות מברכות, כמו גם כאלה מודאגות - ומהדורות העיתונים האמריקניים סיפקו כותרות נדהמות לצד פרנואידיות. כך נראה היום הראשון של אמריקה של טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ארצות הברית מתעוררת היום (רביעי) לבוקר חדש, שגם בו, כפי שאמר הלילה הנשיא המכהן ברק אובמה, השמש שוב זרחה, והנשיא ה-45 שלה הוא המיליארדר מניו יורק דונלד טראמפ. איל הנדל"ן וכוכב הריאליטי לשעבר ניצח כנגד כל הסיכויים את יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון.

ניצחונו חולל דרמה של ממש בארצות הברית בפרט ובעולם כולו. הפגנות נגד הנשיא הנבחר פרצו בכמה ערים ברחבי המדינה. צעדות נערכו בערים אוקלנד, לוס אנג'לס, פורטלנד וניו יורק. מאות סטודנטים נאספו להפגנה באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס, ובאוקלנד שבצפון קליפורניה המפגינים אף הציתו אש. כמו כן, באורגון דווח על מפגינים שהציתו מוצרים ממותגים של קמפיין טראמפ. מפגינים נוספים נאספו מול הבית הלבן כבר בשעות הלילה, וקרא קריאות בגנותו.

הבוקר צפויה לערוך מסיבת עיתונאים המפסידה בבחירות, שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון. המועמדת הדמוקרטית, שלא הצליחה להשיג את 270 קולות האלקטורים הדרושים לניצחון, התקשרה הלילה לטראמפ ובירכה אותו על הישגו. "בדיוק קיבלתי שיחה משרת החוץ לשעבר קלינטון. היא בירכה אותנו על הניצחון. הילרי עבדה במשך תקופה ארוכה מאוד וקשה מאוד, ואנחנו חייבים לה תודה על שירותה למדינה", אמר הלילה טראמפ בנאום הניצחון שלו במגדל טראמפ בניו יורק.

הבחירות לארה"ב - סיקור מיוחד:
שורפים כובעים של טראמפ: הפגנות מחאה ברחבי ארה"ב
איך זה קרה, ומה יהיה עכשיו: המבחן האמיתי של הנשיא טראמפ | אורן נהרי
אוונגליסטים, לבנים ולא-עירוניים: האנשים שהביאו לטראמפ את הניצחון

דונלד טראמפ בנאום ניצחון בעצרת בחירות במנהטן, ניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
השמש שוב זרחה, וטראמפ נשיא/רויטרס

המועמד הרפובליקני, שהרבה במערכת הבחירות לתקוף ציבורים שלמים במדינה, קרא לאמריקה לאחות את פצעי הפילוג. "לכל הדמוקרטים, הרפובליקנים ברחבי המדינה – הגיע הזמן להתאחד כעם אחד. אני מתחייב בפני כל אזרחינו, שאהיה הנשיא של כולם. זה חשוב לי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"המהפכה הנרחבת שמסמלת סיוט לאומי"

עם שחר, יצאו לאור בארצות הברית עיתוני תשעה בנובמבר שבישרו על הנשיא החדש. רובם הדגישו את הניצחון הסוחף של טראמפ בתום לילה דרמטי. "טראמפ נחל הצלחה", כתב "הניו יורק טיימס" בכותרתו הראשית, כשבכותרת המשנה צוין: "איל ההון תפס את הנשיאות, והדהים את קלינטון במדינות המפתח".

"בית הזוועות" בכותרת של ה"ניו יורק דיילי ניוז"/סריקה

ה"וול סטריט ג'ורנל" בחר לכתוב "הנשיא טראמפ" בכותרת, ובכותרת המשנה: "זרם פופוליסטי הוביל את הרפובליקני למהפך". העיתון הניו יורקי "ניו יורק דיילי ניוז" בחר בכותרת מוטה יותר: "בית האימה". בכותרת המשנה הוא הסביר: "טראמפ כבש את המדינות המפולגות של אמריקה, המהפכה הנרחבת שמסמלת סיוט לאומי".

"לא הצבעה למענו, אלא נגד הממסד"

העולם לא חיכה לאמריקנים שיתעוררו ומנהיגים ופוליטיקאים רבים בירכו את ניצחונו של טראמפ, לצד כאלה שהסתייגו מעמדותיו הקיצוניות. שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק איירו אמר כי צרפת תמשיך לעבוד עם ארצות הברית, בלי קשר לזהות הנשיא הנבחר. עם זאת, איירו הביע דאגה מכך שניצחונו של טראמפ עלול לשלוח מסר של אי-ודאות לאירופה. "אנו לא רוצים עולם שבו האגו מנצח", אמר איירו לערוץ France 2, והוסיף: "חלק מציבור הבוחרים מרגיש נטוש".

הפגנה בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, סיאטל. נובמבר 2016. AP
מפגין אוחז בראשו לאחר הפסד קלינטון. סיאטל/AP
סטודנטים במחאה בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב, קליפורניה. נובמבר 2016. רויטרס
סטודנטים מפגינים בקליפורניה/רויטרס

מסר דומה נשאה שרת החוץ האוסטרלית ג'ולי בישופ שאמרה כי ממשלתה תעבוד עם כל נשיא שייבחר להנהיג את בעלת הברית הביטחונית החשובה של אוסטרליה אך הדגישה את האופי האלים והמפלג של הקמפיין. שרת ההגנה של גרמניה אורסולה פון דר ליין אמרה כי "טראמפ יודע שזאת לא הייתה הצבעה למענו, אלא נגד הממסד". עמיתה, שר המשפטים הגרמני הייקו מאאס, אמר כי העולם לא יגיע לקצו אבל יהיה "משוגע יותר" לאחר בחירתו של טראמפ.

ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים אמר כי "ייפתח דף חדש ביחסים עם ארצות הברית, אם היא תסכים להסגיר את פתהוללה גולן", בהתייחסות לאיש הדת ויריבו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שאותו האשים הממשל באנקרה באחריות לניסיון ההפיכה הכושל בחודש יולי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין העביר מברק לטראמפ, ובו כתב כי "השיח בין שתי המדינות הוא אינטרס של מוסקבה ושל וושינגטון".

תומכי נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ בכיכר טיימס סקוור, ניו יורק. נובמבר 2016. רויטרס
חגיגות ניצחון במטה טראמפ/רויטרס

באיראן ובמקסיקו, שתי מדינות שהיו לסוגיות בוערות בקמפיין טראמפ – האחת, שלגביה הצהיר כי יבטל עמה את הסכם הגרעין, והאחרת, שאותה חייב לשלם על חומה שיבנה בגבולה – עלה חשש כבד מהיבחרו. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף מיהר לומר כי לאחר שניצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית, על טראמפ לכבד את הסכם הגרעין. "ארצות הברית צריכה למלא את התחייבויותיה", ציין. מקסיקו סיטי שמרה על שתיקה בעוד ערכו של המטבע המקסיקני צלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully