וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנערים הגאים": הקבוצה הימנית קיצונית שזכתה להכרה מטראמפ בעימות

עודכן לאחרונה: 1.10.2020 / 1:42

הנשיא סירב לגנות את הארגון הגזעני, שונא הנשים והאנטישמי, ואף שלח מסר לחבריו לעיני הציבור האמריקני: "התרחקו, ותהיו מוכנים". פעילי הקבוצה, שהיו מעורבים באלימות נגד פעילי שמאל חגגו: "כן המפקד". ביידן והדמוקרטים גינו: "מסרב להתער מתומכי עליונות הגזע הלבן"

בווידאו: העימות הנשיאותי הראשון בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סירב לגנות במהלך העימות הנשיאותי הראשון מול ג'ו ביידן את הקבוצה הימנית קיצונית "הנערים הגאים" וקשריה לאידיאולוגיה גזענית.

הקבוצה הוקמה על ידי פעיל הימין גאווין מקאינס הבריטי-קנדי, אחד ממייסדי רשת התקשורת VICE, ב-2016, לפני הבחירות לנשיאות. היא מקבלת רק גברים לשורותיה, והוגדרה על ידי ה-FBI ב-2018 בתור "קבוצה קיצונית". המרכז המשפטי לדרום העני רואה בה ארגון שנאה, והליגה נגד השמצה מתארת את "הנערים הגאים" בתור שונאי נשים, אסלאמופובים, טרנסופובים ומתנגדי מהגרים.

כדי להצטרף לקבוצה, חבריה חייבים להישבע: "אני גאה להיות שובניסט מערבי, אני מסרב להתנצל על שיצרתי את העולם המודרני". בעוד היא מתעקשת שאינה גזענית ורק רוצה לחזור לערכי "המערב המסורתיים", השקפת עולמה של הקבוצה כוללת חלקים מתיאוריית הקונספירציה על "השמדת הגזע הלבן". תומכיה תומכים בזכויות הנשק, מתנגדים לפמיניזם ולשוויון מגדרי ומחזיקים בעמדות ליברטריאניות כלפי סוגיות כמו רווחה.

עצרת של קבוצת הימין הקיצוני "הנערים הגאים" בעיר פורטלנד, ארה"ב, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
ה-FBI מגדיר אותם קבוצה קיצונית. חברי "הנערים הגאים" בפורטלנד/רויטרס

במהלך העימות, טראמפ נשאל שוב ושוב על ידי המנחה כריס וואלאס אם הוא מגנה את ארגוני עליונות הגזע הלבן והימין הקיצוני. הנשיא הרפובליקני פנה ל"נערים הגאים", ואמר: "נערים גאים, התרחקו ותהיו מוכנים. אבל אני אגיד לך, מישהו צריך לעשות משהו נגד אנטיפה והשמאל".

הקבוצה קפצה מיד על דבריו של טראמפ בפוסטים שפרסמה בטלגרם. באחת הקבוצות צורפו דבריו של טראמפ לסמל שלה, ובפוסט אחר היה מסר לנשיא: "מתרחקים ומוכנים, המפקד".

לקבוצה יש היסטוריה של אלימות נגד פעילי שמאל ותנועות מחאה. בחודשים האחרונים, הם התייצבו שוב ושוב מול הפגנות של Black Lives Matter ואנטיפה, ובין הצדדים פרצו לעתים עימותים אלימים. בשנה שעברה, שני חברי הקבוצה נכלאו לארבע שנים אחרי שתקפו פעילי שמאל בניו יורק.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעימות הראשון במהלך הבחירות לנשיאות. 30 בספטמבר 2020. אי-פי, AP
ממעיט בסכנת הימין הקיצוני. טראמפ בעימות, הלילה/AP, אי-פי

חברי "הנערים הגאים" מזוהים באמצעות מדיהם הכוללים כובעים עם סיסמתו של טראמפ, "להחזיר את אמריקה לגדולתה", וחולצות פולו בצבע שחור וצהוב של חברת "פרד פרי", שלאחרונה הסירה את העיצוב כדי לא להיות מזוהה עם הקבוצה.

מייסד הקבוצה מקאינס התנער ממנה מאז שהייתה מעורבת בעצרת הימין הקיצוני בשארלוטסוויל ב-2017, אז נהרגה מפגינה על ידי תומך עליונות הגזע הלבן בפיגוע דריסה. טראמפ אמר אז כי "יש אנשים טובים בשני הצדדים". באותה שנה הקליט מקאינס סרטון ששמו "עשרה דברים שאני שונא אצל יהודים".

רוב הרשתות החברתיות הגדולות כמו פייסבוק, טוויטר אינסטגרם ויוטיוב אוסרות על הצגת תכנים של הקבוצה.

עצרת של קבוצת הימין הקיצוני "הנערים הגאים" בעיר פורטלנד, ארה"ב, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
רוצים לשמור על ערכי המערב "המסורתיים". תומכי הארגון בפורטלנד/רויטרס

דבריו של טראמפ זכו לגינויים חריפים של יריביו הדמוקרטיים ושל ארגונים הנאבקים בגזענות. "אין דרך אחרת לומר זאת: הנשיא של ארצות הברית סירב להתנער מתומכי עליונות הגזע הלבן על בימת העימות בלילה האחרון", צייץ היום ביידן.

הסגנית שלו, הסנאטורית השחורה קמאלה האריס, אמרה ל-CNN כי "שמעתי את מה שכולם שמעו. נשיא ארצות הברית, בשנת 2020, מסרב לגנות תומכי עליונות הגזע הלבן".

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, אמר כי הוא "נדהם" למשמע דבריו של טראמפ, וריטה כץ, מאתר המעקב אחרי קבוצות קיצוניות SITE, אמרה כי הנשיא "קרץ פעם נוספת לתומכי עליונות הגזע הלבן".

עוד בוואלה!

טראמפ היה במיטבו בעימות נגד ביידן, אבל זה לא בהכרח טוב לו

לכתבה המלאה

לאור התגובות, ניסה טראמפ להקרין עמדה של "נשיא החוק וסדר" ותקף את יריבו: "ביידן סירב להשתמש במונח 'חוק וסדר'. הנה הלכו הפרברים", כשהוא מתייחס למקרים בהם כוחות משטרה לא הצליחו להשתלט על הפגנות של שחורים.

דובר הקמפיין של טראמפ, הוגאן גידלי, אמר ל-CNN כי הנשיא אמר "בטח", כשנשאל בדיבייט אם יגנה קבוצות קיצוניות, והוסיף כי טראמפ עשה זאת "פעמים רבות - רק לא אתמול". בנוסף, בנו של הנשיא, דונלד ג'וניור, אמר ל-CBS כי אביו "שמח" לגנות קבוצות כאלה. "אני לא יודע אם זה היה פספוס בדיבור, אבל הוא דיבר על כך שהם צריכים לסגת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully