וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב חוששים מאלימות ביום הבחירות, והיהודים עלולים להיות על הכוונת

JTA

עודכן לאחרונה: 12.10.2020 / 23:15

קבוצות ימין קיצוני רואות בבחירות "רגע אפוקליפטי" והן רוצות להבטיח כהונה נוספת של טראמפ. בין המטרות שעלולות להיות מסומנות הן גם הקהילות היהודיות, שכבר נקשרו בתיאוריות קונספירציה של תומכי עליונות הגזע הלבן. "חשש שרבות מהן יופנו נגד היהודים"

בווידאו: עדכון על סיכול ניסיון החטיפה של מושלת מישיגן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ריאן גריר נהג לבלות את ימיו בניסיון למנוע מאנשים להיגרר לקיצוניות ולהצטרף לדאעש.

כעת, גריר ואחדים מעמיתיו לשעבר, שנאבקו לצדו בטרור, מודאגים מאיום קרוב יותר לזירה הביתית: אלימות של תומכי עליונות הגזע הלבן בארצות הברית. ככל שמתקרב יום הבחירות, מאמין גריר, האיום נעשה ממשי יותר.

גריר אמר כי קבוצות ימין קיצוני רואות בבחירות ב-3 בנובמבר "רגע אפוקליפטי" שבו גורל ארצם מונח על כפות המאזניים, והוא מודאג שבין המטרות שיסמנו לעצמן קבוצות, המוכנות לאחוז בנשק כדי להבטיח את ניצחונו של דונלד טראמפ, יהיו גם חברי הקהילה היהודית.

"אנחנו לאו דווקא חוזים שתהיה מלחמת אזרחים, אבל אנחנו מאוד חוששים שיהיו כמה מעשי אלימות", אמר גריר, שמשמש כיום מנהל התוכנית להערכה ואסטרטגיה של הליגה נגד השמצה. "ככל שתיאוריות הקשר צוברות תאוצה, יש חשש שרבות מהן יופנו כלפי יהודים".

מפגיני ימין למען הזכות לשאת נשק, בראשות חבר תנועת בוגאלו בויז, צועדים בריצ'מונד, וירג'יניה, 18 באוגוסט 2020. GettyImages
מפגיני ימין קיצוני בעצרת בריצ'מונד, אוגוסט/GettyImages

גורמים רשמיים העוסקים בביטחון הקהילה היהודית מאמינים שהבחירות האלה, והתקופה שאחריהן, יהיו מסוכנות במיוחד ליהודים, בשל שילוב התנאים הנפיץ שהולך ומבשיל בחודשים האחרונים: הבחירות מתקיימות אחרי חודשים של מחאות רחוב שהתאפיינו מדי פעם באלימות ואפילו רצח; המגיפה המתמשכת הובילה לעלייה בהצבעות בדואר, ומשום כך ייתכן שהתוצאות הסופיות של הבחירות לא ייוודעו במשך ימים או אף שבועות; והנשיא הטיל ספק שוב ושוב ביושרת התהליך האלקטורלי, סירב להתחייב להעברת שלטון שקטה ובחר שלא לגנות ארגונים הדוגלים בעליונות הגזע הלבן שתומכים בו.

לאחר שנמנע מגינוי במהלך העימות מול ג'ו ביידן, טראמפ כן גינה מפורשות גזענים לבנים בראיון לרשת פוקס ניוז בהמשך השבוע.

"אנחנו מודאגים מהכול, החל מטקטיקות פגיעה פשוטות, דרך ניסיונות דריסה, כפי שראינו ברחבי המדינה במחאות ובהתכנסויות אזרחיות, ועד לאירועי איום יזומים", אמר מייקל מאסטרס, מנכ"ל "רשת קהילות בטוחות", שמתאמת את האבטחה למוסדות יהודיים ברחבי ארצות הברית. "מבין כל ארגוני הקיצוניים האלימים מבית, אלה שהמניע שלהם גזעי ואתני, במיוחד קיצוני העליונות הלבנה, הם עדיין האיום הקטלני העיקש ביותר בארצות הברית".

דיווחים שהתקבלו בזמן האחרון מגורמי אכיפת חוק מאשרים זאת.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בכנס ראשון בבית הלבן  מאז שחלה בקורונה 10 באוקטובר 2020. רויטרס
סירב לגנות את תומכי עליונות הגזע הלבן בעימות מול ביידן. טראמפ/רויטרס

המשרד לביטחון המולדת דיווח בשבוע שעבר שאנשי עליונות הגזע הלבן מהווים את האיום הממשי ביותר בארצות הברית וציין בדוח שקבוצות שכאלה מתאפיינות בשנאת יהודים.

בהערכת איומים שפורסמה בחודש שעבר, שרטט המשרד לביטחון המולדת ולמוכנות של מדינת ניו ג'רזי כמה תרחישים שבהם בחירות שנויות במחלוקת עלולות להוביל "קיצונים המונעים מגזענות, להפוך מיעוטים ופקידי ממשלה לשעירים לעזאזל", מה שיוביל לאלימות ולאובדן חיים.

דוח מן העת האחרונה של "המכון לחקר ההתפשטות ברשת", העוקב אחר הפצת שנאה באינטרנט, תיעד כיצד קבוצות אלימות ב"חוגי המיליציות", כלשונו, משתמשות ברטוריקה אלימה יותר ויותר - ומשפיעות על מעגל גדול יותר של תומכים.

ביום חמישי הודיע ה-FBI על חשיפת קבוצת קיצונים אנטי ממשלתיים החשודים שזממו לחטוף את מושלת מישיגן גרֶטשֶן ויטמֶר הדמוקרטית.

מצבת זיכרון לזכר 11 נספים בטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
הטראומה עדיין קיימת. זירת הפיגוע בבית הכנסת בפיטסבורג/רויטרס

הארגון של מאסטרס מתמקד כעת באבטחת מוסדות יהודיים שבהם יוצבו קלפיות או כאלה שישמשו אתרים לספירת קולות. הוא מעריך שיהיו מאות נקודות הצבעה בתוך או ליד מוסדות יהודיים, וחושש שאלה יהפכו למוקדים של אלימות מצד קיצוניים.

מאסטרס עוסק כבר שנים באבטחת בתי כנסת, במיוחד מאז פיגוע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג ב-2018. אך אבטחת בתי כנסת ביום הבחירות תהיה משימה סבוכה במיוחד. מספר גדול של אנשים לא מוכרים ייכנסו למבנה, הדלתות יישארו פתוחות, וייתכן שמדובר בבניין שלא היה כלל בשימוש מאז פרצה מגיפת הקורונה בחודש מרץ.

"ייתכן שהם יפתחו בפעם הראשונה (מאז תחילת המגיפה), או אולי יפתחו את דלתותיהם בדרך המנוגדת לנהלי האבטחה הקבועים ולפרוטוקולים שגובשו במשך השנים", אמר מאסטרס. "יכול להיות איום משולב הן בגלל החשש מן הפוטנציאל לאלימות סביב אתרים הקשורים לבחירות, יחד עם העובדה שהם גם מוסדות וארגונים יהודיים, מה שעלול להגביר את המשיכה שלהם כיעד בעיני דמויות מסוימות".

עוד בוואלה!

ה-FBI סיכל תכנית לחטוף את מושלת מישיגן הדמוקרטית לפני הבחירות

לכתבה המלאה

קייסי מילר, מנתחת מידע בכירה בעמותת "המרכז המשפטי לדרום העני", אמרה שייתכן כי קבוצות קיצוניות מרגישות מועצמות יותר לפעול אחרי שצפו בעימות של טראמפ וביידן בשבוע שעבר, שבו אמר טראמפ ל"נערים הגאים", קבוצת ימין קיצוני, "לקחת צעד אחורה ולהמתין".

הרבה קבוצות מסוג זה לא יסכימו לקבל תוצאה אחרת בחירות מלבד ניצחון של טראמפ, אמרה מילר, והן מוכנות להשתמש באלימות כדי להבטיח שכך יקרה.

"בתוך הימין הקיצוני, יש התכנסות גוברת סביב הרעיון שאנחנו הולכים לקראת מלחמת אזרחים או שאנחנו על שפת התהום של איזה מרי אזרחי רחב היקף", אמרה מילר. "נוצר מצב נפיץ שבו יש אנשים עם רובים, שמרגישים כאילו הם פועלים מטעם הנשיא ומרגישים כאילו כוחות אכיפת החוק מקבלים בברכה את מה שהם עושים".

מילר הוסיפה שבזמן שהיהודים אולי נמצאים בסיכון, היא גם חוששת שקהילות שאינן לבנות עלולות להיות בסכנה, במיוחד במדינות מתנדנדות שבהן קבוצות ימין קיצוני עלולות לנסות להגביל את הצבעתם.
"הרבה פעמים הם חושדים באנשים שהם מהגרים שמצביעים, אז את מי הם יחפשו? מן הסתם אנשים שאינם לבנים", אמרה. "אני חושבת שאנחנו צריכים להיות מודעים במיוחד לסכנות הקיימות בנקודות הצבעה שבהם יש אוכלוסיה לא-לבנה גדולה".

חשש מכדור שלג

גריר דואג שהאלימות ביום הבחירות עלולה לייצר אפקט כדור שלג, כשקיצונים משמאל ומימין יתעמתו, והדבר יוביל לעימות אלים, כפי שקרה במקרה הירי הקטלני הקיץ בקנושה, וויסקונסין, ובפורטלנד, אורגון. אירועים שכאלה עלולים בעצמם להוביל לעימותים נוספים ולירי נוסף.

כדי לנסות למנוע תרחישים אלה, ביקשה הליגה נגד השמצה מגורמים מקומיים להבטיח למצביעים כי הבחירות יהיו הוגנות ולקרוא שלא להגיב באלימות לתוצאות הבחירות. ברור שפניות שכאלה לא ישפיעו על הגרעין הקשה של חברי קבוצות קיצוניות, אך גריר מקווה שאנשים הנמצאים בשוליים יאזינו להן.

בינתיים, רשת הקהילות הבטוחות מפצירה במוסדות יהודיים להשגיח על נקודות הכניסה והיציאה במבני הקהילה, ואפילו לשקול הקמת מחסומים כדי להגן על הממתינים בתור להצבעה מפני פיגועי דריסה אפשריים.

"קשה להאמין שזה מה שצריך לקחת בחשבון כדי לאפשר לאנשים לממש את זכותם הבסיסית להצביע בארץ הזאת בשנת 2020", אמר מאסטרס.

"קשה להאמין שזה מה שצריך לקחת בחשבון כדי לאפשר לאנשים לממש את זכותם הבסיסית להצביע בארץ הזאת בשנת 2020"

גריר מקפיד אמנם לציין כי הקיצוניות קיימת בשני צדי המפה, אך הוא אומר שקונספירציות פוליטיות מן הימין הקיצוני כבר הביאו לרצח יהודים בפיטסבורג, דינמיקה שעלולה בהחלט להתרחש שנית השנה.

"האדם שביצע זאת האמין בתיאוריות על קונספירציה יהודית דתית הקשורה למדיניות ההגירה", אמר גריר על היורה בפיטסבורג. "זה חשש פוליטי שהוביל לתיאוריית קשר אנטישמית שגרמה למתקפה הגדולה ביותר על יהודים בהיסטוריה האמריקנית. אפשר בהחלט להעלות על הדעת, כשיש משבר פוליטי, מערך דומה של תיאוריות קשר שהיעד הספציפי שלהן הוא יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully