וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא ה-46: אחרי חצי מאה בוושינגטון, ביידן הגיע לפסגת חייו

עודכן לאחרונה: 8.11.2020 / 11:55

עם סיפור חיים המלווה בטרגדיות מרובות וניסיון בכל תפקידי הממשל הבכירים, למועמד הדמוקרטי נותרה משימה אחת - הבית הלבן. הוא יהיה הנשיא המבוגר ביותר אי-פעם, אך הוא רואה לנגד עיניו שליחות לסלק את טראמפ בקרב על "נשמתה של האומה". פרופיל

בווידאו: ביידן נואם בדלאוור לקראת ההכרז על ניצחונו/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ג'ו ביידן הוא חלק מהנוף הפוליטי בארצות הברית בחצי המאה האחרונה, כשכיהן בתור סנאטור וסגן נשיא. היום (שבת) הוא השלים את הטיפוס הממושך לפסגה הפוליטית, אחרי שני כישלונות עבר, והוכרז כמנצח מול הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ.

ביידן בן ה-77 מדלוואר יהיה האדם המבוגר ביותר שנבחר לבית הלבן אי-פעם. בעת ההשבעה, ב-20 בינואר, הוא יהיה כבר בן 78. מי שקבע את השיא הקודם היה טראמפ עצמו, שנכנס בגיל 70 לבית הלבן.

הוא מנסה להציג את הניסיון הפוליטי שלו כיתרון, ומתאר את עצמו כמנהיג מנוסה המסוגל לאחד את האומה מוכת מגיפת הקורונה ולספק יציבות אחרי הכהונה הראשונה והסוערת של טראמפ.

אחרי שקיבל את מועמדות המפלגה באוגוסט, ביידן קרא לחמלה והגינות, כשהוא מנסה להתבדל מטראמפ הלוחמני. "אני אהיה בעל ברית של האור, ולא של האפלה", אמר ביידן.

טראמפ לעג לו לאורך הקמפיין כשכינה אותו "סליפי ג'ו" (ג'ו הישנוני), וניסה להציגו כסנילי וחסר יכולת קוגנטיבית.

תעודת זהות של ג'ו ביידן. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
נכשל בפריימריז עד שזכה במועמדות. ביידן/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

ביידן נכשל פעמיים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית - ב-1988 וב-2008 - לפני שזכה סוף סוף במועמדות השנה, בזכות תמיכה רבה בקרב מצביעים שחורים.

הוא נושא באמתחתו תמיכה של מעמד הצווארון הכחול, ניסיון במדיניות חוץ וסיפור חיים מרתק עם טרגדיות משפחתיות - אובדן אשתו הראשונה ובתו בתאונת דרכים, ומותו של בנו מסרטן.

ביידן הגיע לוושינגטון בתור כוכב עולה. הוא נבחר בגיל 29 לסנאט, בשנת 1972, מטעם מדינת דלוואר והמשיך לכהן במשך 36 שנה, עד ששירת כסגנו של ברק אובמה, הנשיא השחור הראשון של ארצות הברית, מ-2009 ועד 2017.

טראמפ ניסה להפוך את הניסיון של ביידן לנטל ותיאר אותו בבוז כפוליטיקאי ותיק. הוא טען שביידן יהפוך לבובה של האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית.

עוד בוואלה!

פוליטיקת השנאה בארה"ב מסכנת את כלל הדמוקרטיות בעולם

לכתבה המלאה
תומכי המפלגה הדמוקרטית בפנסילבניה, ארצות הברית, 1 בנובמבר 2020. רויטרס
הפרש של דור בין המועמד לסגניתו. תומכי המפלגה הדמוקרטית בפנסילבניה/רויטרס

מגיפת הקורונה הייתה החזית והמוקד של הבחירות לנשיאות השנה. ביידן האשים את טראמפ בכניעה לווירוס. הוא אמר כי הנשיא נבהל ורק קיווה שהנגיף ייעלם, מאשר לעשות את העבודה הקשה הדרושה ולהשתלט עליו, וכך הותיר את הכלכלה מרוסקת ומיליוני אזרחים ללא מקומות עבודה.

טראמפ, שאושפז למשך שלושה ימים אחרי שנדבק בקורונה, לועג לביידן על הקפדתו לעטות מסיכות.

עם תום כהונת אובמה, החליט ביידן שלא לרוץ לנשיאות ב-2016 רק כדי לראות את טראמפ גובר על הילרי קלינטון. כשהוא הכריז על מועמדותו ב-2020 באפריל אשתקד, הוא כיוון לעבר טראמפ.

"אנחנו בקרב על נשמתה של האומה הזו", אמר ביידן, שהוסיף כי אם טראמפ יזכה בכהונה שנייה, הוא "ישנה לעד את אופיה של האומה הזאת - את מי שאנחנו - ואני לא יכול לעמוד מנגד ולצפות בזה קורה".

ביידן בחר בסנאטורית קמלה האריס - שאביה היגר מג'מייקה ואמה מהודו - כמועמדת שלו לתפקיד הסגנית. היא האישה השחורה והאסייתית הראשונה שזוכה לאחד משני תפקידי המועמדים במפלגות הגדולות בארצות הברית. האריס בת ה-56 צעירה בדור מביידן.

קמפיין ההשמצה

כשטראמפ ניסה להטיל רפש על ביידן, זה הוביל להליך הדחתו בקונגרס בדצמבר 2019. שני סעיפי האישום נגד הנשיא - ניצול סמכות לרעה והפרעה לעבודת הקונגרס - עלו מבקשתו של טראמפ מאוקראינה לחקור את ביידן ואת בנו האנטר על בסיס טענות לא מבוססות לשחיתות. הרפובליקנים וטראמפ ניסו להציגו כמושחת בשל עסקיו באוקראינה ובמדינות אחרות במהלך הקמפיין.

ג'ו ביידן אחרי שנבחר לתפקיד סנאטור לראשונה, 12 בדצמבר 1972/AP

אחרי שבית הנבחרים שבשליטת הדמוקרטים הצביע בעד הדחתו של טראמפ, הסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, הכריע בפברואר בעד הזיכוי שלו. הרפובליקנים סירבו לזמן עדים למשפט.

שירותי המודיעין של ארצות הברית וראש ה-FBI אמרו השנה כי רוסיה, שהתערבה ב-2016 כדי לפגוע בקלינטון, מעורבת בקמפיין השמצה נגד ביידן על מנת לחזק את סיכויי טראמפ, במקביל לזריעת פילוג בחברה האמריקנית.

דרך חתחתים

שני הניסיונות הקודמים של ביידן לא עלו יפה. הוא פרש מהמרוץ ב-1988 אחרי טענות שהוא העתיק חלקים מנאומו של מנהיג הלייבור בבריטניה ניל קניוק. ב-2008 הוא פרש אחרי שקיבל מעט מאוד תמיכה, אך בהמשך נבחר על ידי אובמה לשמש סגנו.

ביידן, הידוע בדיבורו הבוטה ופליטות הפה שלו, מתייחס לעתים קרובות לשורשיו במעמד הפועלים כדי להתחבר לאזרחים מהשורה.

תחת אובמה, כשהיה סגן הנשיא הקתולי הראשון בארצות הברית, הוא שירת כפותר בעיות בסוגיות של מלחמה ויחסי חוץ ובנושאי פנים כמו הגבלות על כלי נשק ומדיניות תקציבית. אובמה לא תמיד שעה לעצתו - ב-2011 הוא נתן אור ירוק לפשיטה בפקיסטן לחיסול מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, חרף אזהרותיו של ביידן כי זה מסוכן מדי.

ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בהכרזה על מועמדותו לנשיאות בדלאוור, ארצות הברית, 10 ביוני 1987. AP
עשרות שנים בפוליטיקה. ביידן בהכרזה על מועמדותו לנשיאות ב-1987/AP

ביידן מדבר בגלוי על הטרגדיות המשפחתיות שלו, כולל על מותן של אשתו הראשונה, ניליה, ובתם בת ה-13 חודשים נעמי. הן נהרגו בתאונת דרכים ב-1972, שבועות אחרי שנבחר לסנאט. הוא היה על סף פרישה מהחיים הפוליטיים כדי לטפל בשני בניו הצעירים ששרדו את התאונה, אך נותר בתפקיד, כשהוא נוסע ברכבת מדלוואר לוושינגטון על מנת שלא לעקור את בניו מביתם.

ב-2015, בנו ג'וזף "בו" ביידן השלישי, יוצא מלחמת עיראק ששירת בתור התובע הכלכלי של דלוואר, מת מסרטן במוח בגיל 46. בנו האנטר נאבק בהתמכרות לסמים בבגרותו.

ביידן עצמו סבל ממשבר רפואי, כשעבר שתי מפרצות במוח ב-1988.

הילארי קלינטון וג'ו ביידן. AP
ינסה להצליח היכן שהיא כשלה. ביידן וקלינטון/AP

ביידן נולד בעיר הפועלים סקרנטון, פנסילבניה, הבכור מבין ארבעה אחים. משפחתו עברה בהמשך לדלוואר. ביידן התגבר על גמגומו בתור ילד כשהקריא קטעי שירה מול המראה. כשנבחר ב-1972 והיה לסנאטור החמישי הצעיר ביותר בהיסטוריה, הוא היה טירון פוליטי - בסך הכול כיהן שנתיים במועצה מחוזית בדלוואר.

למרות שנים של ריבים פוליטיים בוושינגטון, ביידן עדיין מאמין בשיתוף פעולה דו-מפלגתי. בזמן שהיה בסנאט, ביידן נודע ביחסי עבודה קרובים עם חלק מעמיתיו הרפובליקניים. בנוסף לכך, כמה רפובליקנים, בהם גורמי ממשל וחברי קונגרס לשעבר, הביעו תמיכה בביידן במהלך הקמפיין בשל התנגדותם לנשיאות טראמפ.

ביידן גם תומך במעמדה של ארצות הברית כמנהיגה בעולם, בעוד שטראמפ נטש הסכמים בינלאומיים והרחיק את בעלות בריתה המסורתיות של אמריקה. כסנאטור, הוא כיהן במשך תקופה כיו"ר ועדת יחסי החוץ. הוא הצביע בעד המלחמה בעיראק ב-2013, אך בהמשך תקף את ניהול המלחמה על ידי הנשיא הרפובליקני ג'ורג' וו. בוש.

טענות להטרדות מיניות

אחד מהישגיו של ביידן בתור סנאטור היה חלקו בהעברת החוק נגד אלימות כלפי נשים ב-1994 שנועד להגן על קורבנות אלימות בתוך המשפחה.

עם זאת, כשהיה יו"ר ועדת המשפט בסנאט ב-1991, הוא ספג ביקורת על דרך ניהול השימועים שבהם הואשם המועמד לבית המשפט העליון קלרנס תומאס בהטרדות מינית של היועצת לשעבר שלו אניטה היל. הליברלים תוקפים אותו על כך שלא פעל מספיק כדי להגן על היל. בסופם של דיונים סוערים, אושר המינוי של תומאס לבית המשפט העליון, והוא האשים את הוועדה ב"לינץ'".

סגן הנשיא ג'ו ביידן מניח את ידיו על סטפני קרטר, רעייתו של שר ההגנה אשטון קרטר – הבית הלבן, 17 בפברואר 2015. רויטרס
שורת נשים התלוננו על חדירה לפרטיותן. ביידן ואשת שר ההגנה קרטר/רויטרס

במאי השנה, הכחיש ביידן את טענותיה של היועצת שלו לשעבר טרה ריד, שהאשימה אותו בתקיפה מינית שלה ב-1993. הוא אמר כי זה "לא נכון" ומעולם לא קרה. ריד עבדה בלשכתו של ביידן בסנאט במשך כעשרה חודשים, והייתה אחת משמונה נשים שאמרו בשנה שעברה כי ביידן חיבק, נישק או נגע בהן בצורה מטרידה. עם זאת, אף אחת מהן לא האשימה אותו בתקיפה מינית, עד שריד העלתה את טענותיה כמה חודשים לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully