וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "הדמוקרטים יגרמו נזק לדורות"; ביידן: "צריך נשיא שמאמין במדע"

עודכן לאחרונה: 2.11.2020 / 8:13

פחות מ-48 שעות ליום הבוחר בארה"ב, הנשיא הרפובליקני שמפגר בסקרים העלה הילוך וקיים עצרות בחמש מדינות מתנדנדות. ביידן, שמחזיק ביתרון מובהק, האשים את טראמפ בוויתור על העם האמריקני. הנשיא למקורביו: אכריז על ניצחון לפני התוצאות הסופיות - אם אראה שאני מוביל

בווידאו: טראמפ בעצרת במישיגן/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יומיים לבחירות לנשיאות בארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ מנהל הלילה (שני) קמפיין בזק במדינות המתנדנדות, בכדי להדוף את יריבו הדמוקרטי וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. טראמפ, שנמצא בפיגור אחר ביידן בסקרים, קיים עצרות בחמש מדינות שונות: מישיגן, איווה, קרוליינה הצפונית, ג'ורג'יה ופלורידה. זאת, בעוד שסגן הנשיא לשעבר קיים עצרת בפנסילבניה, המדינה שבה נולד, ובפילדלפיה.

לפי דיווחים באתר Axios, טראמפ אמר למקורביו כי הוא יכריז על ניצחון בליל הבחירות עוד לפני שיתקבלו תוצאות סופיות - אם יראה שהוא מוביל.

טראמפ הגיע לעיירה וושינגטון שבמישיגן, בעיצומו של מזג אוויר מושלג וסוער במיוחד, כשהוא חובש את הכובע האדום המוכר שלו, עם הכיתוב "להפוך את אמריקה לגדולה שוב". הקהל קיבל אותו בקריאות "אנחנו אוהבים אותך". טראמפ השיב כי הגעתו למדינה במזג האוויר ה"מקפיא" היא העדות לכך שגם הוא אוהב אותם. "זה שווה את זה", אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בחירות, מישיגן, 1 בנובמבר 2020. רויטרס
טען כי ביידן הוא פוליטיקאי מושחת. טראמפ בעצרת במישיגן, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית, ארה"ב. 02 בנומבר 2020. רויטרס
"הנזק שהם יעשו יימשך דורות רבים". טראמפ בקרוליינה הצפונית, הלילה/רויטרס

בדבריו במישיגן, הוא טען כי ביידן הוא פוליטיקאי מושחת שהרס את כלכלת המדינה. "הכלכלה בהנהגתי צומחת בקצב המהיר ביותר שנרשם אי פעם - 33.1%", אמר טראמפ, ותקף את יריבו ואת המועמדת הדמוקרטית לתפקיד סגנית הנשיא, קמלה האריס. "הנזק שהם יעשו יימשך דורות רבים, אי אפשר יהיה לתקן זאת בקלות".

טראמפ אף טען כי יריבו הדמוקרטי "נקנה ומשולם בידי סין". לדבריו, "אם ביידן יזכה אי פעם - ארצות הברית תהיה בבעלותה של סין. כי אין לו שום מושג, הוא לא אדם חכם. הוא תמיד היה ידוע כטיפש, וזה היה לפני 20-25 שנה. ועכשיו הוא טיפש וחצי".

עוד בוואלה!

ומה קורה אם יש תיקו? הקרב האמיתי יכול להתחיל אחרי 3 בנובמבר

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות באיווה, ארה"ב. 02 בנומבר 2020. רויטרס
"אני אוהב את יום הבחירות, ורובכם גם כן". טראמפ באיווה, הלילה/רויטרס
תומכים של ג'ו ביידן בעצרת דרייב אין בטמפה, פלורידה. 1 בנובמבר 2020. אי-פי, AP
תומכי ביידן בעצרת דרייב אין בטמפה, פלורידה, הלילה/AP, אי-פי

בעצרת באיווה אמר הנשיא כי הוא חוזה "גל אדום" של הצבעות ביום הבחירות. "אני אוהב את יום הבחירות, ורובכם גם כן", אמר. לאחר מכן, העביר טראמפ את המיקרופון לבתו איוונקה שאמרה שהגיע הזמן שתומכיו של אביה יקבלו גב. "הוא לחם כל כך קשה עבור כל אחד מאיתנו בכל יום ויום, ועכשיו אתם יכולים להילחם בשבילו".

לפני העצרת בג'ורג'יה, הביע הנשיא האמון בכך שיזכה במדינה. במהלך העצרת, טראמפ אמר לאלפי התומכים שהתכנסו בצפון מערב ג'ורג'יה כי עוזריו אמרו לו שהוא "השיג" את המדינה. "הם אמרו 'אדוני, אתה לא צריך לבוא לג'ורג'יה'. יש לנו את זה", אמר הנשיא לתומכים.

אל העצרות של הנשיא בחמש המדינות המתנדנדות הגיעו המונים כדי לתמוך בטראמפ. רבים מהם עמדו ללא מסיכות וללא שמירה על כללי הריחוק החברתי. זאת, ברקע התחלואה בנגיף הקורונה שממשיכה לטפס ברחבי המדינה.

תומכי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בג'ורג'יה, ארה"ב. 02 בנומבר 2020. רויטרס
חוזה "גל אדום". תומכי טראמפ בעצרת בג'ורג'יה, הלילה/רויטרס

ביידן מצדו, תקף את החלטותיו של הנשיא בכל הנוגע לסוגיית הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם בגבול ארצות הברית, והאשים אותו ב"מעשים זוועתיים". לדבריו, טראמפ פוגע שוב ושוב במשפחות לטיניות. "זה ייגמר כשאני אהיה נשיא", צייץ בטוויטר בספרדית.

במקביל, ביידן שוב יצא נגד טראמפ על התנהלותו מול מגיפת הקורונה. "אנו זקוקים לנשיא שמאמין במדע, ומקשיב לאחרים", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "יותר מ-230 אלף אמריקנים מתו מקורונה, וטראמפ ויתר על הניסיון להשיג שליטה במגיפה. אולי הוא ויתר עליכם, אבל אני מבטיח שלעולם לא אעשה זאת".

הוא הוסיף כי "ממשל טראמפ ידע עד כמה הנגיף הזה קטלני כבר בפברואר. אבל הם לא אמרו דבר. במקום זאת, הם נתנו התרעה לחברים שלהם בוול סטריט כדי שמשקיעים יוכלו להרוויח לפני שהמיתון יכה. הם הסתירו את האמת. זה בלתי נסלח".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, בעצרת בחירות בפילדלפיה, ארה"ב. 02 בנובמבר 2020. רויטרס
"עלינו קודם לנצח את דונלד טראמפ – הוא הנגיף". ביידן בפילדלפיה, הלילה/רויטרס

בעצרת הבחירות בפלידלפיה אמר ביידן כי יטפל במגיפה הכלכלית, אך ראשית עליו להביס נגיף נוסף בשם דונלד טראמפ. "האמת היא שכדי להכות בנגיף, עלינו קודם לנצח את דונלד טראמפ - הוא הנגיף", אמר המועמד הדמוקרטי לנשיאות.

למרות גשם קל שירד, רבים מהקהל ישבו על מכוניותיהם או עמדו בבוץ מתחת למטריות כדי לראות את ביידן מדבר. תומכים רבים צפרו לאורך כל הנאום, בעוד שאחרים הניפו שלטים ועודדו. ביידן סגר יום קמפיין בפילדלפיה בביקורת על הטיפול של טראמפ במגיפה. לדבריו, טראמפ היה "ביזיון" שהציע לרופאים לנפח את מספר מקרי נגיף הקורונה תמורת כסף.

המועמד הדמוקרטי אמר לתומכיו כי פנסילבניה "קריטית" לסיכויים שלו. אך הביע אופטימיות בקשר לתוצאות ביום שלישי ואמר כי "אמריקה נשמעת, אני מאמין שהמסר יהיה ברור: הגיע הזמן שטראמפ יארוז את המזוודות וילך הביתה".

תומכי המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, בעצרת בחירות בפילדלפיה, ארה"ב. 02 בנובמבר 2020. רויטרס
"הגיע הזמן שטראמפ יארוז את המזוודות וילך הביתה". תומכי ביידן בפילדלפיה, הלילה/רויטרס

המועמדת לסגנית הנשיא קמלה האריס נאמה בפני תומכים בג'ורג'יה, ואמרה שהם יחליטו למעשה מי יהיה הנשיא הבא של ארצות הברית. יומיים לפני הבחירות, ג'ורג'יה עדיין "מתנדנדת". המדינה הצביעה לטראמפ בשנת 2016 ב-5 עשיריות האחוז, אך ביידן והאריס נראים כמי שמסוגלים להחזיר את ההצבעה במדינה לדמוקרטים.

"זה לא הזמן להרפות", אמרה האריס לקהל, וציינה את מגיפת הקורונה ואת משבר האקלים. "הכול מונח על כף המאזניים", היא הוסיפה. האריס הבהירה כי התוצאות "יקבעו את הכיוון המוסרי שלנו לשנים הבאות". לא האריס ולא הנשיא לשעבר ברק אובמה הזכירו את טראמפ בנאומם, אבל רמזו לשיח הגזעני של הנשיא האמריקני ולמדיניות המפלגת.

סקר של ניו יורק טיימס על מפת המדינות המתנדנדות. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
סקר של ניו יורק טיימס על מפת המדינות המתנדנדות/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

מסקר של ניו יורק טיימס עולה כי ביידן מחזיק ביתרון מובהק על טראמפ בארבע מדינות מתנדנדות: פלורידה, פנסילבניה, אריזונה וויסקונסין. היתרון הגדול ביותר שלו הוא בוויסקונסין - 11%, או 52% לעומת 41% שתומכים בטראמפ. בפלורידה, הפרס הגדול מבין הארבע, היתרון של ביידן קטן, של 3% - 47% מול 44%.

באריזונה ובפנסילבניה הוא מוביל ב-6% על הנשיא הרפובליקני, שלא עובר את 44% התמיכה באף אחת מארבע המדינות.

לפי המספרים, ביידן נמצא בעמדה הטובה ביותר לפני יום הבחירות משל כל מועמד אחר מאז לפחות 2008, אז, בשיא המשבר הפיננסי העולמי, זכה ברק אובמה ב-365 אלקטורים, כשביידן היה סגנו. טראמפ נראה בעמדה קשה יותר להשיג 270, אפילו יותר מאשר ב-2016. הוא זקוק למהפך גדול או לטעויות שיטתיות בסקרים, קשות יותר מאשר לפני ארבע שנים.

המועמדת לסגנית הנשיא קמלה האריס נואמת בפני תומכים בג'ורג'יה. 1 בנובמבר 2020. אי-פי, AP
הלהיבה את הקהל. קמלה האריס נואמת בפני תומכים בג'ורג'יה, היום/AP, אי-פי

אם ביידן יצליח לנצח בשלוש מארבע המדינות בסקר, הוא ינצח כמעט בוודאות. אם הוא יזכה בפלורידה, הוא ככל הנראה יצטרך לקחת רק מדינה אחת גדולה שזכה בה טראמפ ב-2016 כדי לנחות בבית הלבן.

ביידן שמר על היתרון מול טראמפ לאורך הסקרים של ניו יורק טיימס בתקופת הקמפיין, והמרווח לשינויים של הרגע האחרון הולך וקטן בזכות שיעורי ההצבעה המוקדמת, שזינקו בגלל מגיפת הקרונה.

יותר מ-93 מיליון איש כבר הצביעו בדואר או בקלפיות שנפתחו לפני 3 בנובמבר - כ-68% מכלל הקולות בבחירות 2016. טראמפ לא הוביל בשום שלב באף אחת מהמדינות שצפויות להכריע את המרוץ. הוא מפגר בסקרים גם במישיגן, אחת מארבע המדינות שבהן ניצח טראמפ בפער דחוק את הילרי קלינטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully