וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הנרטיב נכתב מראש, וארה"ב נכנסת לסרט מתח ממושך

4.11.2020 / 12:53

בבחירות לא קרה משהו מפתיע לכאורה, אך הימים הקרובים יהיו מתוחים ומעניינים. ביידן קרא לספור את כל הקולות, בעוד טראמפ דרש לעצור את הספירה. כעת הכול לוט בערפל, החברה האמריקנית נותרה שסועה וזהות הנשיא הבא עשויה להיקבע בבית המשפט

בווידאו: שעות לסגירת הקלפיות טראמפ וביידן משדרים אופטימיות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

לכאורה, לא קרה שום דבר בלתי צפוי הלילה (רביעי) בבחירות בארצות הברית. אבל זה רק לכאורה, לא באמת. לא לפי רמת הציפיות - ודאי של הדמוקרטים, התקשורת, הסוקרים והאצטגנינים.

נכון למועד עצירת הספירה, דונלד טראמפ ניצח בכל המדינות שבהן עשה זאת ב-2016, וג'ו ביידן ניצח בכל המדינות שבהן ניצחה הילרי קלינטון בבחירות הקודמות. נותרו עוד חמש מדינות מפתח מתנדנדות שיכריעו את המערכה. אלו הן שלושת מדינות "חגורת החלודה", שהניצחון המזערי בהן הציב את טראמפ בבית הלבן - מישיגן, ויקונסין ופנסילבניה; ושתי מדינות נוספות, אריזונה וג'ורג'יה.

על פי סוקרי רשת פוקס ולאחר ספירת רוב הקולות, ביידן מוביל באריזונה, שם לא ניצח מועמד דמוקרטי מאז 1996. כחלק מהפארסה, פוקס הודיעה שביידן ניצח לפי מדגמיה, בהמשך משכה את הטענה ולבסוף הסוקר הראשי שלה נכנס לאולפן והתעקש על הקביעה המקורית. אולם, כידוע טענה אינה הוכחה ומדגם אינו תוצאת אמת.

בשלב זה לפני ארבע שנים, קלינטון הובסה. ביידן, לעומתה, נמצא במצב לא רע. אז מדוע אני אומר שגם אם ינצח נפל דבר?

ג'יל וג'ו ביידן  בחירות לנשיאות ארה"ב, דלוואר, 4 בנובמבר 2020. רויטרס
בשלב זה לפני ארבע שנים, קלינטון הובסה. ביידן בהצהרה בדלאוור, היום/רויטרס

כמה סיבות. ראשית - הציפיות שנבנו לגל שישטוף כחול את ארצות הברית לא התממשו. בשלב זה, הדמוקרטים מסתפקים באחד-אפס קטן. ביידן הוביל בסקרים בכל מדינות המפתח המתנדנדות - ובאלה שהצביעו לטראמפ בפעם שעברה, הנשיא הרפובליקני ניצח. שוב. ואם מתברר שבפלורידה, למשל, טעות הדגימה בין הסקרים לתוצאות האמת היא 5%, מדוע שלא תהיה טעות דגימה זהה במדינות המערב התיכון הקריטיות, למשל, או אף יותר?

למרות הקורונה, למרות אישיותו, למרות מיליוני המובטלים, למרות שפנה אך ורק לבייס שלו כל הזמן - טראמפ על סף בחירה מחדש. זה נתון מדהים, גם אם לוקחים בחשבון שנשיא מכהן בדרך כלל נבחר מחדש; במקרים שהנשיא המכהן לא נבחר מחדש - קרטר מול רייגן, בוש האב מול קלינטון - זה קרה בגלל משבר כלכלי. נחשו מה? ארצות הברית במשבר כלכלי כעת.

ביידן לא הצליח להעביר לצידו את פלורידה ואוהיו, שלא לדבר על טקסס - על כולן פנטזו הדמוקרטים. מתברר שטראמפ הצליח להגדיל את כוחו בקרב קבוצות מצביעים חשובות מאוד הפעם - וקריטיות בעתיד. אמנם לא בהרבה, אך במיוחד חשובה העלייה במספר ההיספנים התומכים ברפובליקנים.

עוד בוואלה!

טראמפ הכריז על זכייה בבחירות: "התוצאות הן הונאה"; ביידן: "בדרך לניצחון"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בהצהרה לתקשורת, הבית הלבן וושינגטון, 4 בנובמבר 2020. AP
הצליח להגדיל את כוחו בקרב קבוצות מצביעים חשובות מאוד. טראמפ, היום/AP

כמובן, יש הבדל בין הקובנים בפלורידה והמקסיקנים בקליפורניה - אבל בהכללה גסה, ההיספנים שמרנים, ומאמינים בערכי המשפחה המסורתיים והדתיים. הדמוקרטים צריכים לדאוג, או לכל הפחות לא לקבל את תמיכת ההיספנים כמובנת מאליה. כך, החולשה של ביידן במיאמי דייד - האזור הקובני הגדול והמחוז המאוכלס ביותר בפלורידה - עלתה לו במדינה. לא ניכנס לדיון האינסופי על מגבלות השיטה האמריקנית ועיוותיה.

משהתברר ששוב ארצות הברית נכנסת לסרט מתח, החל הקרב - שתוכנן מראש - על הנרטיב. ביידן שלף ראשון. אמר שהוא מנצח והעביר את המסר הבסיסי של הדמוקרטים - לספור את כל הקולות. טראמפ אחריו, שהסביר שהוא מנצח, קרא לעצור את ספירת הקולות וטען שהדמוקרטים מנסים לגנוב את הבחירות.

כעת, הכול לוט בערפל. יש לנו תוצאות אמת חלקיות מאוד מחמש מדינות; איננו יודעים אם ספרו קולות דואר, קולות מקלפיות, האם מאזורים כפריים או עירוניים. איננו יודעים. ועל כך יקומו ויפלו דברים רבים. מה שכן, בשעה זו מתחילים לשמוע עורכי דין יוקרתיים מדברים על תביעות - להפסיק את הספירה מצד אחד, להמשיך אותה עד הסוף מצד שני.

ההנחה שטבעה מתחת לאחוזי ההצבעה

אחת ההנחות שהתנפצו השנה הייתה שככל שאחוז ההצבעה גבוה יותר, כך הסיכויים של הדמוקרטים לנצח גוברים ואלה של הרפובליקנים צונחים. טראמפ, מתברר, הרוויח לפחות כמו ביידן מהעלאת אחוז ההצבעה. אם ניקח בחשבון שבימים האחרונים לפני הבחירות, הרפובליקנים פקדו הרבה יותר מצביעים מאשר הדמוקרטים, ושבבחירות 2016 טראמפ ניצח במדינות למרות אחוז ההצבעה נמוך של תומכיו הנאמנים ביותר - לבנים חסרי השכלה אקדמית, כעת, הפוקדים הרפובליקנים הגיעו גם אליהם וייתכן שדווקא ההתלהבות להצביע תחזיר את טראמפ לבית הלבן, ולא תסלק אותו משם.

יום הבחירות עבר בשלום. לא מובן מאליו. הייתה ציפייה, היו חששות לאלימות מצד אנטיפה, לדיכוי בחירות בידי מיליציות לבנות גזעניות, שיהיו ניסיונות חבלה. בזמן כתיבת השורות האלה, אין שום עדות שזה קרה, וזה משמח. חשוב לזכור שזה כמובן לא אומר שאלימות לא יכולה לפרוץ, הדבר בהחלט אפשרי.

כעת ממתינים. נחכה כמה ימים לספירת הקולות במישיגן, פנסילבניה והשאר. אם התחזית נכונה וביידן ניצח באריזונה, זה נותן לו יתרון - במדינה היחידה עד כה שעברה מצד לצד ביחס ל-2016. אולם, זה עדיין לא מבטיח לו נשיאות.

מפת האלקטורים

התרחיש הגרוע מכל

סביר להניח שהבחירות האלה, בצורה כזו או אחרת, יגיעו לבתי המשפט. ליתר דיוק, לבית המשפט העליון, שטראמפ מינה אישית שליש מהשופטים בו - האחרונה שבהם רגע לפני הבחירות. זה לא יוסיף, בלשון המעטה, לאמון הציבור, ודאי לא בקרב המצביעים הדמוקרטים.

בזירות הנוספות, הדמוקרטים שומרים על רוב בבית הנבחרים, ובסנאט, בשעת כתיבת הדברים, סיכוייהם למהפך יורדים. זה מבשר רעות לאג'נדה של ביידן, אותה ירצה להפוך לחקיקה, אם ייבחר.

ארצות הברית ויתר העולם המתינו במתח אדיר לשאלה מי יהיה נשיא המעצמה החזקה והחשובה בעולם. נמשיך להמתין. בינתיים נגלגל שלל תרחישים, בהם שוויון בחבר האלקטורים, אז הבחירה של הנשיא וסגנו מתבצעים בידי הסנאט ובית הנבחרים. כלומר בהחלט ייתכן נשיא ממפלגה אחת וסגן מאחרת. הדבר משמעותי כאשר הגיל המשותף של שני המועמדים הוא יותר מ-150 שנה.

בחירות לנשיאות ארה"ב | מצביעים באינדיאנפוליס אינדיאנה 4 בנובמר 2020. AP
יהיו מספיק נימוקים ותיאוריות קונספירציה. מצביעים באינדיאנה/AP
בחירות לנשיאות ארה"ב | תומכי טראמפ צוהלים במישיגן 4 בנובמבר 2020. AP
עדיפה תוצאה מובהקת מאשר צמודה. תומכי טראמפ במישיגן, היום/AP

עדיפה תוצאה מובהקת מאשר צמודה. עדיף לארצות הברית שאחד המועמדים ינצח בכל חמש המדינות הקריטיות מאשר מצב של תיקו, או הכרעה בעליון.

בכל מקרה מיליוני אמריקנים יהיו משוכנעים שהנשיא הנבחר אינו חוקי. היה זיוף קולוסאלי, הדיפ-סטייט בפעולה או שליחי טראמפ בדואר, נעשו זיופים או הושלכו קולות כשרים. יהיו מספיק נימוקים ותיאוריות קונספירציה. אולי אפילו מדויקות. הימים יתארכו ויהיו מתוחים ומעניינים. אולי מעניינים מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully