וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם עוקבים בדאגה אחרי הבחירות בארה"ב: "המצב נפיץ מאוד"

4.11.2020 / 16:04

המרוץ הצמוד בין טראמפ לביידן ואי-הוודאות עוררו חשש באירופה מפני התמשכות המשבר במעצמה החזקה ביותר בעולם. "זה משהו שאמור להדאיג אותנו מאוד", אמרה שרת ההגנה של גרמניה. ברוסיה ובמדינות אחרות הרגילות לביקורת של ארה"ב חגגו: "טירוף"

בווידאו: טרם ספירת הקולות טראמפ הכריז על ניצחון, ביידן אומר שהוא ניצח/צילום: רויטרס

ברחבי העולם ניסו להמר היום (רביעי) על זהות המנצח בבחירות הצמודות לנשיאות ארצות הברית, אחרי שהתרגלו למהירות שבה יוצאים דברים מאמריקה.

"עלינו להיות קצת סבלניים, כמעט בטוח עם הרבה סבלנות", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, לאור הקרב המכריע בשלוש המדינות ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה, שצפויות להכריע אם הנשיא דונלד טראמפ זוכה בכהונה שנייה או שיריבו ג'ו ביידן רושם מהפך.

"בשיטה האמריקנית, הקול האחרון קובע, וייתכן שהקול האחרון ישנה את התוצאה", אמר בורל לטלוויזיה הספרדית.

עם זאת, בעוד שמנהיגי העולם נמנעים מלהגיב על התוצאות עד שהן יהיו ברורות, מערכת הבחירות המקוטבת והמתוחה מעוררות כבר עתה חששות מעבר לים מכך שהמחלוקות והעימותים הפנימיים בארצות הברית יישארו הרבה אחרי שזהות המנצח תוכרז.

"הקרב על הלגיטימציה של התוצאה - איך שלא תהיה - התחיל", אמרה שרת ההגנה של גרמניה, אנגרט קרמפ-קרנבאור. "זהו מצב נפיץ מאוד. המומחים צדקו כשאמרו שהמצב הזה עשוי להוביל למשבר חוקתי", מסרה קרמפ-קרנבאור לרשת ZDF המקומית. "זה משהו שאמור להדאיג אותנו מאוד".

בחירות לנשיאות ארה"ב | אדם עוטה מסכה, במהלך קריאת כותרות העיתנואים בפריז, צרפת 4 בנובמבר 2020. AP
זהות המנצח עשויה להיקבע בתוך ימים. אדם קורא עיתון בפריז על הבחירות, היום/AP

גם בשווקים הפיננסיים נרשם בלבול, כשחלק מהבורסות רשמו ירידות שערים, ואחרות דווקא עליות.

באופן כללי, אי-הוודאות שולט. לאור העובדה שאין מנצח מידי במרוץ, נרשמה סוג של שמחה לאיד מצד רוסיה ומדינות אחרות שבאופן מסורתי זכו לביקורת מצד ארצות הברית על הליך הבחירות שלהן, כשהן טוענות שההצבעה חשפה את הליקויים בדמוקרטיה האמריקנית.

בערוץ הקרמלין שבשליטת "רוסיה 24" שידרו באריכות קטעי וידאו של אנשים צועקים זה על זה ומתעמתים ברחובות ארצות הברית, ואמרו כי הבחירות הן "טירוף". בערוץ NTV, אחד הנצפים ביותר במדינה, העלו את "הציפיות למהומות".

בניגריה, הסנאטור שאו סאני שיקף עמדה רווחת בקרב חלקים ביבשת הרגילה לבחירות סוערות ולביקורת אמריקנית עליהן. "אפריקה נהגה ללמוד מהדמוקרטיה האמריקנית, ואמריקה לומדת עתה מהי דמוקרטיה אפריקנית", צייץ.

עוד בוואלה!

קרב צמוד במדינות המפתח; ספירת הקולות עשויה להימשך ימים

לכתבה המלאה
בחירות לנשיאות ארה"ב | צפייה בהצרה של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן בפאב בבייג'ינג, סין 4 בנובמר 2020. AP
תושבי בייג'ינג צופים בהצהרת ביידן בפאב, היום/AP

בעלות בריתה המסורתיות של ארצות הברית ניסו להיאחז באמונה שללא קשר לזהות המנצח, היסודות שעליהם מושתתים היחסים הדיפלומטיים המרכזיים של ארצות הברית ישרדו את חוסר הוודאות והבחירות.
"ללא קשר לתוצאות הבחירות, הם יישארו בעלי בריתנו במשך שנים ועשורים רבים, זה בטוח", אמר תיירי ברטון, נציב השווקים הפנימיים באיחוד האירופי.

דברים דומים העלה ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, אמר בפרלמנט כי "הברית בין יפן לארצות הברית היא יסוד הדיפלומטיה היפנית, ועליו אפתח יחסים מוצקים עם הנשיא החדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully