וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיניים נשואות ל-5 מדינות: ביידן קרוב לנשיאות, טראמפ נערך לקרב משפטי

ביידן זכה ב-253 עד 264 מתוך 270 אלקטורים הדרושים, כשהמרוץ בפנסילבניה, ג'ורג'יה ונבדה עוד צמוד. בקמפיין טראמפ טוענים כי אריזונה טרם הוכרעה, ונוקטים אסטרטגיה הסותרת את עצמה: דורשים לעצור ספירה במדינות שבהן היתרון שלו קטן, ואילו לספור מחדש היכן שהוא מפגר

בווידאו: טרם ספירת הקולות טראמפ הכריז על ניצחון, ביידן אומר שהוא ניצח/צילום: רויטרס

יומיים אחרי יום הבחירות בארצות הברית, והמרוץ טרם הוכרע, על אף שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן רשם הלילה (חמישי) כמה צעדים נוספים לעבר הבית הלבן אחרי ניצחונות במישיגן וויסקונסין, והובלה באריזונה ובנבאדה.

הרשתות בארצות הברית מעניקות עד כה לביידן בין 253 ל-264 אלקטורים מתוך 270 האלקטורים הדרושים לניצחון. במקביל, היתרון של הנשיא דונלד טראמפ בג'ורג'יה השמרנית מצטמצם, ובלעדיה סיכוייו להבטיח כהונה שנייה קטנים בצורה משמעותית.

אחרי שהשיג שני ניצחונות קריטיים במישיגן ובוויסקונסין, שהיו חלק "מהחומה הכחולה" במערב התיכון שנפלה ב-2016, סגן הנשיא לשעבר נמצא במרחק נגיעה מהחלפת טראמפ. בעוד שתחזיות של סוכנות הידיעות אי-פי ופוקס נתנו לביידן את הניצחון באריזונה, שלה 11 אלקטורים, ב-CNN טרם הכריזו על מנצח.

מפת האלקטורים. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת האלקטורים - תמונת מצב/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

באריזונה נספרו כ-86% מהקולות, והיתרון של ביידן הוא של כ-2.5%, אך בקמפיין טראמפ טוענים ללא ביסוס שלא סופרים קולות של רפובליקנים במדינה שלא הצביעה בעד מועמד דמוקרטי מאז ביל קלינטון ב-1996.

כמה מפגינים, חלקם חמושים ברובים ואקדחים, התאספו מחוץ למרכז הצבעה במהלך הלילה וצעקו "הפסיקו את הגניבה" ו"ספרו את הקול שלי". תומכי טראמפ, רובם ללא מסיכות, עמדו מחוץ למרכז ההצבעה של מחוז מריקופה בפיניקס. חלקם קראו קריאות גם נגד פוקס ניוז, לאור התחזית שלהם לניצחון של ביידן, שניתנה עוד כשנספרו רק 70% מהקולות.

במהלך הלילה, הפער של טראמפ בג'ורג'יה הצטמצם ל-23 אלף קולות בלבד. גם אם יפסיד, ביידן רשם הצלחה במעוז הרפובליקני, שכמו אריזונה, לא בחר במועמד דמוקרטי מאז קלינטון ב-1996.

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ 4 בנובמבר 2020. רויטרס
מי יהיה הנשיא? ביידן וטראמפ/רויטרס

בפנסילבניה, היתרון של טראמפ הצטמצם במהלך הלילה, עם ספירה של קולות נוספים מהדואר. בקמפיין הרפובליקני הכריזו ניצחון אתמול במדינה המקנה 20 אלקטורים, אך אין לכך משמעות של ממש. הרשויות במדינה, שהיא חלק מאותה "חומה כחולה" יחד עם מישיגן ופנסילבניה, אמרו כי יידרשו כמה ימים נוספים עד סיום הספירה.

בנבאדה, שלה שישה אלקטורים, לביידן יש יתרון קטן על טראמפ והרשויות במדינה אמרו כי הן יעדכנו את התוצאות בהמשך היום.

גם אלסקה טרם הוכרזה, אך לא צפויות הפתעות במדינה השמרנית והיתרון של טראמפ על ביידן מוצק.

בעוד ששני המחנות מתעקשים כי הם בטוחים בניצחונם, לביידן יש כמה נתיבים לבית הלבן. גם ללא נבאדה, ואפילו אם אריזונה תישאר בסופו של דבר אדומה, ניצחון בפנסילבניה יהפוך אותו לנשיא ה-46 של ארצות הברית.

הקמפיין של טראמפ נוקט אסטרטגיה מלאת סתירות: בעוד שהוא מבקש לעצור את הספירה במדינות שבהן טראמפ איבד את יתרונו, כמו פנסילבניה ומישיגן, הוא דורש שכל הקולות ייספרו באריזונה ובנבדה, שם הוא מאמין באפשרות להפוך את המצב לטובת הנשיא.

טראמפ מצייץ, ביידן קורא לאחדות

הנשיא לא הופיע אתמול בפומבי, אחרי שבמהלך הלילה של הבחירות הכריז על ניצחון בבית הלבן על אף שהספירה הייתה בחיתוליה. הוא המשיך אתמול בשצף של ציוצים שבהם טען כי הדמוקרטים מנסים "לגנוב" את הבחירות דרך מציאת קולות פתאומיים - שהם בסך הכול נובעים מהמשך הליך הספירה השגרתי.

ביידן, לעומת זאת, מסר הצהרה קצרה לכתבים ואמר שהוא מאמין שהוא בדרך לזכות ב-270 אלקטורים, אך לא הכריז על עצמו כמנצח. הוא דחה את המהלכים של טראמפ לנסות ולערער על התוצאות, ואמר כי "העם שולט. אי אפשר לקחת את הכוח או לדרוש אותו".

הוא הציג חזון מאחד. "לא יהיו מדינות כחולות ואדומות אם כשננצח. רק ארצות הברית של אמריקה", אמר סגן הנשיא. "אנחנו לא אויבים. מה שמאחד אותנו כאמריקנים חזק כל כך ותר מאשר מה שמפריד בינינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully