וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה אם טראמפ יסרב לעזוב? השירות החשאי יפנה אותו, בכוח אם צריך

הנשיא לא מראה סימנים לכך שהוא מוכן להכיר בהפסד אפשרי לביידן, אך אין זה הכרחי עבור העברת השלטון. סמכויותיו יפוגו ב-20 בינואר, והיחס אליו יהיה כאל מסיג גבול בבית הלבן. "המערכת פועלת בצורה אוטומטית"

בווידאו: טראמפ אומר שמנסים לגנוב מהם את הבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז שניצח את הבחירות לנשיאות עוד במהלך הלילה הראשון לספירת הקולות, ולא ברור אם יסכים להכיר בהפסד ליריבו ג'ו ביידן.

ואולם, גם אם יסרב ולא יהיה מוכן לעזוב את הבית הלבן במועד ההשבעה של הנשיא הבא, 20 בינואר, זה לא ימנע את העברת השלטון. "ממשלת ארצות הברית יודעת מצוין כיצד ללוות מסיגי גבול בבית הלבן", אמרו אתמול (שישי) בקמפיין ביידן, בעקבות הסימנים לכך שהנשיא הרפובליקני מתבצר בעמדתו חרף הפערים הגדלים בתוצאות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. 06 בנובמבר 2020. רויטרס
לא ברור אם יסכים להודות בהפסד לביידן. טראמפ/רויטרס

מי שיהיו אחראי לפנותו מהבית הלבן, אם וכאשר אכן יסרב להחלפת שלטון מסודרת, הם אנשי השירות החשאי, אלו ששמרו עליו מכל משמר בארבע שנות כהונתו הראשונה. על אף שזה מעולם לא קרה בהיסטוריה של ארצות הברית, וחרף העובדה שטראמפ לא אמר או רמז שהוא ימשיך להישאר בבית הלבן אחרי תום ההליכים המשפטיים, במגזין ניוזוויק אמרו כי יש תכנית מגירה למצב כזה.

לפי התיקון ה-20 לחוקה, נשיא יוצא מאבד את סמכויותיו בשעות אחר הצהריים ב-20 בינואר. "השירות החשאי ילווה אותו החוצה, הם יתייחסו אליו כמו לכל אדם מבוגר המשוטט בשטח", אמר גורם רשמי לשעבר שהיה מעורב בהליך העברת השלטון בין ברק אובמה לטראמפ.

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה והנכנס דונלד טראמפ, וושינגטון. 20 בינואר 2017. GettyImages
המחזה הזה לא צפוי לשוב. אובמה וטראמפ בבית הלבן, ינואר 2017/GettyImages

טראמפ לא חייב להשתתף בטקס ההכתרה של ביידן כדי שהאחרון יהפוך לנשיא בפועל, והוא יאבד באותו הרגע את הזכות לטוס במטוס הנשיאותי ובלימוזינה המפורסת, "החיה", וכן את היותו המפקד העליון של הצבא.

המערכת בנויה כך שהיא תתפקד בצורה עצמאית, ללא קשר לגחמות של היושב בבית הלבן. "העברת השלטון היא אוטומטית, אין 'עשה זאת בעצמך'", אמר לניוזוויק מלקולם נאנס, לשעבר קצין מודיעין בצי ומומחה ללוחמה בטרור. "כך שאם אין לו מקום מיועד לעזוב אליו, הם יחליטו עבורו. הדברים יתרחשו בין אם הוא מוכן לכך או לא".

נאנס אמר כי השירות החשאי יהיה זה שיפנה גם בכוח, אם צריך, את טראמפ.

עוד בוואלה!

גם אם יפסיד בבחירות, עידן טראמפ רחוק מלהסתיים

לכתבה המלאה

מעולם לא קרה בהיסטוריה האמריקנית שנשיא יוצא, בין אם אחרי שסיים שתי קדנציות או הפסיד אחרי הראשונה, לא עזב מרצונו את הבית הלבן.

ואולם, גם אם הנשיא יצליח בדרך כלשהי לעכב את תוצאות הבחירות עד ליום ההשבעה, הוא לא יאריך את כהונתו שלו או של סגנו מייק פנס, והשרביט יעבור לבא בתור בסדר הירושה השלטוני - יו"ר בית הנבחרים, שהיה ננסי פלוסי הדמוקרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully