וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ו ביידן ניצח בבחירות ויהיה הנשיא הבא של ארצות הברית

עודכן לאחרונה: 8.11.2020 / 11:55

כלי תקשורת במדינה הודיעו כי המועמד הדמוקרטי ניצח בפנסילבניה, ובכך חצה את רף 270 האלקטורים הדרושים לנשיאות. קמלה האריס תהיה האישה הראשונה שתכהן כסגנית הנשיא. ביידן: "אהיה הנשיא של כולם". במקביל, טראמפ ממשיך במאבקיו: "זה רחוק מלהסתיים". נתניהו טרם בירך

בווידאו: ג'ו ביידן נושא נאום ניצחון/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, ניצח את הנשיא דונלד טראמפ במרוץ לנשיאות - כך הכריזו הערב (שבת) כלי התקשורת במדינה. לפי הדיווחים, ביידן ניצח את טראמפ במדינת פנסילבניה, המעניקה 20 אלקטורים, ובכך חצה את רף 270 האלקטורים הנחוצים לניצחון בבחירות.

לאחר ההודעה בדבר ניצחונו, ביידן בירך על הזכייה: "אמריקה, לכבוד הוא לי שבחרתם בי להנהיג את המדינה הנהדרת שלנו. העבודה שלפנינו תהיה קשה, אבל אני מבטיח לכם: אני אהיה נשיא של כל האמריקנים - בין אם הצבעת בשבילי ובין אם לא. אני אשמור על האמון שנתתם בי".

במקביל להכרזת הרשתות, טראמפ ממשיך במאבקיו המשפטיים בניסיון לערער על ניצחונו של ביידן במדינות המפתח, שספירת הקולות בהן נמשכת מאז סגירת הקלפיות בלילה שבין שלישי לרביעי. לאחר הדיווחים בכלי התקשורת, טראמפ אמר כי הבחירות רחוקות מלהסתיים, ותקף: "ביידן ממהר להתהדר בניצחונו באופן מוטעה". הוא צפוי להיות הנשיא המכהן הראשון שמפסיד מאז ג'ורג' בוש האב ב-1992.

הבחירות לנשיאות ארה"ב | המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בוילמינגטון, דלאוור 5 בנובמבר 2020. רויטרס
הרשתות קבעו - סגן הנשיא לשעבר ניצח את המרוץ. ביידן/רויטרס

לאחר שיוכר רשמית ניצחונו, ביידן צפוי להפוך לנשיא ה-46 של ארצות הברית. עם 20 האלקטורים של פנסילבניה, וניצחון באריזונה ונבדה, לביידן יש כעת בסך הכל 290. לפי הדיווח ברשת CNN, ביידן מוביל ביותר מ-28 אלף קולות בפנסילבניה. הוא זוכה ל-3,336,887 קולות, וטראמפ עם 3,308,054 בלבד.

בעת ההשבעה, ב-20 בינואר, ביידן יהיה כבר בן 78 - ויהיה האדם המבוגר ביותר שנבחר לבית הלבן אי-פעם. מי שקבע את השיא הקודם היה טראמפ עצמו, שנכנס בגיל 70 לבית הלבן.

אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ג׳ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה״ב, וושינגטון, 7 בנובמבר 2020. רויטרס
אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ביידן, וושינגטון/רויטרס

קמלה האריס תהיה סגנית הנשיא הבא של ארצות הברית. היא תהיה האישה הראשונה שתכהן בתפקיד, וגם תהיה סגנית הנשיא השחורה והאסייתית הראשונה במדינה. האריס, שייצגה את קליפורניה בסנאט מאז 2017, היא בתם של מהגרים מג'מייקה ומהודו. היא הייתה האישה ההודית-אמריקנית והשחורה השנייה ששמשה כסנאטורית.

האריס בירכה על הניצחון: "הבחירות האלה עוסקות בהרבה יותר מביידן וממני. מדובר בנשמתה של אמריקה, ונכונותנו להילחם למענה. לפנינו עבודה רבה. בואו נתחיל", כתבה בציוץ בטוויטר.

סגנית המועמד הדמוקרטי לבחירות קמלה האריס בטקסס, ארצות הברית, 30 באוקטובר 2020. AP
תעשה היסטוריה. קמלה האריס/AP

ביידן בילה עם משפחתו בביתו בדלאוור כששמע על התחזיות שיזכה במדינת הולדתו פנסילבניה ויהיה הנשיא של ארצות הברית. הלילה הוא צפוי לשאת נאום נוסף לאומה, ב-03:00 שעון ישראל, לאחר הנאום שנשא הבוקר - כך אמר גורם רשמי ל-CNN.

במהלך מסע הבחירות שלו טען ביידן כי "נשמת האומה" עומדת על כף המאזניים, והבטיח כי יבקש לרפא את המדינה שנפגעה מתקופת נשיאותו של טראמפ. לפני שהפך למועמד לנשיאות, כיהן ביידן כסגן הנשיא תחת הנשיא לשעבר ברק אובמה. הוא גם הסנטור המכהן זה הזמן הארוך ביותר בדלאוור.

אובמה, שסייע לביידן במהלך הקמפיין, בירך על ניצחון סגנו, וכתב: "אנחנו ברי מזל שלג'ו יש את מה שדרוש כדי להיות נשיא, והוא כבר מתנהג ככזה. אני יודע שהוא יעשה את העבודה, כשהשאיפות של כל אמריקני בליבו", הוסיף.

אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ג׳ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה״ב, וושינגטון, 7 בנובמבר 2020. רויטרס
אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ביידן, וושינגטון/רויטרס

טרם ההכרזה על ניצחונו של ביידן ברשתות, טראמפ יצא היום לראשונה מהבית הלבן מאז הבחירות לנשיאות, ונסע למועדון הגולף הלאומי בסטרלינג, וירג'יניה. טראמפ, ששיחק גולף בפעם האחרונה ב-27 בספטמבר, שוהה כעת במועדון.

נשיא ארה"ב דוננלד טראמפ בחניון הבית הלבן, בדרך למרכז הגולף שלו. בפעם הראשונה שיצא מהבית הלבן מאז הבחירות. 7 בנובמבר 2020. רויטרס, רויטרס
שמע על הדיווחים ממועדון הגולף. טראמפ, היום/רויטרס, רויטרס

כתבים שראו אותו, מסרו כי טראמפ חבש כובע לבן עם הכיתוב "Make America Great Again", מעיל רוח, מכנסיים כהים, חולצה ו"נעליים שנראות מתאימות לגולף". בינתיים, הנשיא ממשיך להפיץ מידע בטוויטר, בטענה חסרת בסיס שזכה בבחירות, כאשר למעשה לא התקבלה קביעה כזו.

אלפים חוגגים בוושינגטון וניו יורק

ברקע הדיווחים על ניצחונו של מועמד הדמוקרטים, קהל תומכיו החל לחגוג בוושינגטון הבירה. אלפי אזרחים התאספו סמוך לבית הלבן לחגיגות ניצחון. מולם התייצבו תומכי טראמפ השוהים במקום.

תשואות ומחיאות כפיים נשמעו ברחבי העיר, ובאחת השכונות אנשים הגיחו למרפסות, צעקו, נופפו ידיים ודפקו בסירים. קולות התרועה הלכו והתעצמו ככל שתושבים נוספים שמעו על הדיווחים.

בשכונת ברוקלין שבניו יורק אנשים מחאו כפיים, צפרו ברכבים והתפרצו בצרחות שמחה כשהידיעות בדבר ניצחונו של ביידן התפשטו. חלק מהתושבים רקדו על מרפסות מדרגות החירום והריעו, בעוד אחרים צעקו "כן!".

מנהיגי העולם מברכים: "האמריקנים בחרו את הנשיא שלהם"

מנהיגים מרחבי העולם בירכו את ביידן על ניצחונו, ובהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרגל, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הגיב רשמית בנושא.

מרקל אמרה כי היא "מחכה בקוצר רוח לעבוד עם הנשיא הנבחר", וכי "החברות בין המדינות בלתי ניתנת להחלפה בזמן זה של משברים עולמיים". מקרון כתב בטוויטר כי "האמריקנים בחרו את הנשיא שלהם, ברכות לביידן וקמלה האריס. יש לנו הרבה לעשות כדי להתגבר על האתגרים של היום". ג'ונסון אמר כי הוא מצפה לעבוד בקרוב על סדר העדיפויות המשותף שלהם.

בין ראשוניי המברכים היו ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, שיחסיו עם טראמפ היו מתוחים, ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, וראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין.

מנהיג המדינה השכנה צייץ בטוויטר: "ברכותיי ג'ו ביידן וקמלה האריס. שתי המדינות שלנו הן חברות קרובות, שותפות ובעלות ברית. אנו חולקים מערכת יחסים ייחודית בבמה העולמית. אני ממש מצפה לעבוד יחד ולבנות על כך איתכם".

אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ג׳ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה״ב, וושינגטון, 7 בנובמבר 2020. רויטרס
אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ביידן, וושינגטון/רויטרס

גם מנהיגים בעולם הערבי בירכו את ביידן והאריס על ניצחונם, ובהם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא לבנון מישל עאון, אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני, וסולטאן עומאן היית'ם בן טארק. "הנשיא הדגיש את השאיפה לשיתוף פעולה וחיזוק היחסים הדו-צדדיים האסטרטגיים בין מצרים וארצות הברית, לטובת שתי המדינות והעמים הידידותיים", נכתב בהודעה שמסר דוברו של א-סיסי.

הפסיד פעמיים בפריימריז, ובשלישית זכה בנשיאות

ג'ו ביידן, בן ה-77, כיהן בתור סנאטור וסגן נשיא, במהלך קריירה פוליטית ארוכה שנפרסה על פני כמעט 50 שנה. ביידן נכשל פעמיים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית - ב-1988 וב-2008 - לפני שזכה סוף סוף במועמדות השנה, בזכות תמיכה רבה בקרב מצביעים שחורים.

הוא נושא באמתחתו תמיכה של מעמד הצווארון הכחול, ניסיון במדיניות חוץ וסיפור חיים מרתק עם טרגדיות משפחתיות - אובדן אשתו הראשונה ובתו בתאונת דרכים, ומותו של בנו מסרטן.

אנשים חוגגים את ההכרזה על ניצחון ג׳ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה״ב, וושינגטון, 7 בנובמבר 2020. רויטרס
תומך ביידן חוגג את ההכרזה על הניצחון, וושינגטון/רויטרס

ביידן הגיע לוושינגטון בתור כוכב עולה. הוא נבחר בגיל 29 לסנאט, בשנת 1972, מטעם מדינת דלוואר והמשיך לכהן במשך 36 שנה, עד ששירת כסגנו של ברק אובמה, הנשיא השחור הראשון של ארצות הברית, מ-2009 ועד 2017. טראמפ ניסה להפוך את הניסיון של ביידן לנטל ותיאר אותו בבוז כפוליטיקאי ותיק. הוא טען שביידן יהפוך לבובה של האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית, ולעג לו לאורך הקמפיין כשכינה אותו "סליפי ג'ו" (ג'ו הישנוני).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully