וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיילים שצצו בחקירה אחרת: הגילויים החדשים בפרשה שרודפת את קלינטון

29.10.2016 / 9:15

דיווח ב"ניוזוויק" שעות לאחר הודעת הבולשת הפדרלית על חידוש החקירה בעניינה של המועמדת הדמוקרטית מבהיר מה קרה ומדוע התיק נפתח מחדש שבוע וחצי לפני הבחירות. לאחר שצברה תאוצה, ייתכן שכעת קלינטון תאבד את המומנטום

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

שעות לאחר הודעתו של ראש הבולשת הפדרלית (FBI) ג'יימס קומי, לפיה מתחדשת החקירה בפרשת המיילים של המועמדת הדמוקרטית לבית הלבן הילרי קלינטון, הולכים ומתבהרים פרטים נוספים על חידוש החקירה. בדיווח חדש ומפורט ב"ניוזוויק" נכתב כי במוקד החקירה נמצאות תכתובות מייל שה-FBI גילתה בבדיקת המחשב של אנתוני וינר, בעלה של העוזרת הקרובה של קלינטון, הומה אבדין.

וינר נחשד ששלח הודעות בעלות אופי מיני לנערה מקרוליינה הצפונית ועל כן תכתובות המייל שלו נבדקו במסגרת חקירה נפרדת. העובדה שהוא ואשתו השתמשו באותו המחשב הובילה לגילוי המיילים החדשים בפרשה של המועמדת הדמוקרטית.

עוד בנושא:
הרפובליקנים חוגגים את חידוש החקירה: "היום הזה רק משתפר"
פוש אחרון לפני קו הסיום? "קלינטון נחושה למנות את ביידן לשר החוץ שלה"
ג'ו ביידן: "אני לא מעוניין לכהן כשר החוץ בממשל קלינטון"

הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. ניו יורק, ארה"ב. 11 באפריל. רויטרס
עדיין לא ברורה מידת האחריות שלה לפרשה. קלינטון/רויטרס

אז מה בעצם קרה שם?

לפי הדיווח, אבדין השתמשה בארבע כתובות מייל שונות: חשבון לא מסווג של מחלקת המדינה, חשבון בשרת של קלינטון, חשבון בחברת "יאהו" וחשבון אחרון שאותו חלקה עם וינר כחלק מהקמפיינים הפוליטיים שבהם השתתף. לפי הכתב קורט אייכנוולד, כיוון שקלינטון מעדיפה לקרוא מכתבים על גבי נייר, התבקשה אבדין לא אחת להדפיס עבורה מיילים, אך העדיפה שלא להדפיסם במשרדי מחלקת המדינה בגלל מה שהוגדר בדיווח כ"הליך מסורבל".

בתוך כך, העבירה אבדין מיילים מהמייל הלא מסווג שלה במחלקת המדינה לחשבון ב"יאהו" ולחשבון בשרת של קלינטון, והדפיסה אותם בבית. לא ברור כרגע אם מיילים הועברו גם לחשבון ששימש את הקמפיין של וינר. עוד צוין ב"ניוזוויק" כי בדרך זו הודפסו מסמכים רבים, וכי לא ברור אם עותקים מאותם מסמכים נשמרו על גבי הכונן הקשיח של המחשב.

עוד באותו נושא

לא רק פרשת המיילים: מי היועצת הקרובה שמסבכת את קלינטון?

לכתבה המלאה

מהם הצעדים הבאים של ה-FBI בחקירה המתחדשת?

כעת, יהיה על הבולשת הפדרלית לעבור על המיילים ולבחון אם היו בהם גם מסמכים מסווגים. אם התשובה לכך חיובית, יעלה הצורך לבדוק אם יש לדבר השלכות פליליות, ואם כן – אם האחריות לכך מוטלת רק על אבדין או שמא גם על קלינטון. קומי כבר רמז במכתב שפרסם היום (שבת) כי הליך הבדיקה הוא לא עניין של יום או יומיים, ויכול לגלוש אל מעבר לתאריך הבחירות, דבר שירחף כעננה מעל קלינטון בכל מקרה, גם אם תפסיד וגם אם תנצח.

ב"וושינגטון פוסט" דווח הלילה כי מספר המיילים שנמצא במוקד החקירה נאמד ביותר מאלף, וכי בין התכתובות מופיעים גם מיילים שהחליפו ביניהן קלינטון ואבדין. סוגיה נוספת שהועלתה ברשת CNN בהקשר זה היא העובדה כי אבדין כבר תושאלה בנושא המיילים בחודש אפריל, ועצם הגילויים החדשים מעלה את השאלה אם היא לא סיפרה באותו התשאול על כל המיילים שנמצאים ברשותה.

הומה אבדין, סגנית יו"ר הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון. 2016. AP
העבירה מיילים בין שרתים והדפיסה מיילים, ייתכן מסווגים, בביתה. אבדין/AP

נקודה מעניינת שיש לשים לב אליה היא ההתחמקות של קלינטון ממענה לתשובה ישירה שהופנתה אליה במסיבת עיתונאים הקצרה שקיימה הלילה באיווה. כשנשאלה האם שוחחה עם הומה אבדין והאם היא יודעת במה מדובר, היא שינתה את הנושא ואמרה "שמענו את השמועות האלה, אנחנו לא יודעים למה להאמין, ואנחנו בטוחים שיהיו עוד שמועות".

"קומי בעצמו אמר שהוא לא יודע אם המיילים שמוזכרים במכתב שלו משמעותיים או לא. אני משוכנעת שיהיו אשר יהיו, זה לא ישנה את המסקנות שהתקבלו לגבי סגירת החקירה", אמרה קלינטון. בהמשך, כשנשאלה אם היא ויועציה שמעו מקומי, ענתה בשלילה וקראה ל-FBI לפרסם את כל המידע שברשותו. לשאלה מה תרצה לומר למצביעים שלא סומכים עליה, וייתכן שאפילו מידת אמונם בה תרד כעת, השיבה: "אני חושבת שאנשים גיבשו את דעתם על המיילים לפני זמן רב, זה משוקלל במה שאנשים חושבים, וכעת הם בוחרים נשיא. אני מפצירה בכולם לצאת ולהצביע מוקדם בכל המדינות. נמשיך לדון במה שמונח על הכף בבחירות האלה".

למה דווקא עכשיו?

במכתב ששלח קומי לעובדי ה-FBI אתמול בבוקר, הוא שיתף אותם בהחלטתו לחדש את חקירת המיילים. "אתמול, צוות החקירה עדכן אותי על ההמלצה שלהם בנוגע לגישה למיילים שנמצאו לאחרונה במהלך חקירה אחרת", כתב קומי לעובדיו. "כמובן, בדרך כלל אני לא מודיע לקונגרס על חקירות שמתנהלות, אבל כאן חשבתי שחובה לעשות זאת, כיוון שהעדתי בחודשים האחרונים כי החקירה הסתיימה".

ראש ה-FBI ג'יימס קומי, מרץ 2015. AP
מאמין שאי-השלמת החקירה היא "הולכת שולל של העם האמריקני". קומי/AP

קומי הוסיף: "אני גם חושב שיהיה בכך משום הולכת שולל של העם האמריקני אם לא נשלים את ההליך. עם זאת, בהינתן שאנחנו לא יודעים מה המשמעות של הממצאים החדשים מהמיילים, אני לא רוצה ליצור רושם מוטעה. בניסיון לחפש איזון, במכתב קצר באמצע מערכת בחירות, יש סיכון משמעותי לחוסר הבנה, אבל רציתי שתשמעו זאת ישירות ממני".

איך זה ישפיע על יום הבחירות המכריע?

הן קלינטון והן סגנו של דונלד טראמפ, מייק פנס, קראו ל-FBI לפרסם בהקדם את המידע הנמצא בידיו כדי שאזרחי ארצות הברית יוכלו להתרשם מממדי הפרשה בטרם ילכו לקלפיות. מבחינה פוליטית מוקדם לומר מה תהיה ההשפעה של הגילויים החדשים הללו על המרוץ לנשיאות, אבל כבר עתה ברור כי המומנטום שממנו נהנתה קלינטון בשבועות האחרונים נגמר סופית. בשלושת הימים האחרונים הראו הסקרים על צמצום הפער בינה לבין טראמפ, וכעת, הפרשה החדשה מפיחה רוח חיים מחודשת בקמפיין הרפובליקני, במקביל לפגיעה ישירה בבטן הרכה של קלינטון - מידת האמינות שרוחשים לה המצביעים.

נייט סילבר, שעומד מאחורי אתר התחזיות הפוליטי המוביל בארצות הברית, צייץ בחשבון הטוויטר שלו הלילה כי "סוכנויות ההימורים הורידו את הסבירות לניצחון של קלינטון מ-82% ל—76% אחרי הודעת ה-FBI, שווה ערך לירידה צפויה של אחוז אחד בסקרים". בפוסט שפרסם מאוחר יותר וסקר את ההשלכות האפשריות לכך, הזכיר סילבר כי ב-5 ביולי, עת הודיע קומי על ההחלטה המקורית לסגור את החקירה, איבדה קלינטון שני אחוזים בסקרים בגלל הקביעה של ראש ה-FBI כי קלינטון התנהלה ברשלנות קיצונית לגבי המיילים.

"אם באופן היפותטי קלינטון תאבד שוב שני אחוזים בן לילה, הסיכויים שלה מבחינת מודל הסקרים שלנו לנצח יירדו ל-68%", כתב סילבר, "זה שינוי משמעותי. אבל לא ברור האם הסיטואציה בת השוואה", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully