וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתיב האחרון של הדמוקרטים לרוב בסנאט עובר דרך ג'ורג'יה

עודכן לאחרונה: 7.11.2020 / 13:21

הרפובליקנים צפויים להחזיק ב-50 מושבים מול 48 של הדמוקרטים, שחייבים את שני המושבים במדינה השמרנית שהפכה לתחרותית השנה. ללא ניצחון בסיבוב המכריע בינואר, ואם ביידן אכן יהיה הנשיא, הוא יהיה מסונדל על ידי סנאט רפובליקני

בווידאו: ביידן נואם בדלאוור לקראת ההכרז על ניצחונו/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מדינת ג'ורג'יה תהיה בעלת תפקיד מכריע ולא שגרתי בקביעת מאזן הכוחות בסנאט. אחרי הבחירות ביום שלישי, שני המרוצים שהתקיימו על שני המושבים של המדינה בסנאט - דבר שאינו שגרתי - לא הגיעו להכרעה וסיבוב שני יתקיים ב-5 בינואר.

נכון לתוצאות העדכניות, הדמוקרטים והרפובליקנים מחזיקים ב-48 מושבים כל אחד מתוך מאה בסך הכול. שני מרוצים נוספים עדיין לא הוכרעו, אבל הם צפויים ללכת אל הרפובליקנים.

מאחר שהקונגרס החדש מושבע ב-3 בינואר, הבחירות בג'ורג'יה ישאירו את שאלת השליטה בסנאט פתוחה.

קרב אחד מתנהל בין הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדו, שעומד לבחירה מחודשת בתום שש שנות כהונתו הראשונה. הוא נמצא במאבק צמוד עם יריבו הדמוקרטי ג'ון אוסוף, עיתונאי חוקר ואיש תקשורת. אף אחד מהם לא הגיע ליותר מ-50% הנדרשים להכרעה בסיבוב הראשון - פרדו זכה ל-49.8% מהקולות, ואוסוף ב-47.9%.

המועמדים הדמוקרטים לסנאט מטעם מדינת ג'ורג'יה, ג'ון אוסוף, מימין, עם רפאל וורנוק, בעצרת בג'וניסבורו, 27 באוקטובר 2020. AP
קריטיים לנשיאות של ביידן. המועמדים הדמוקרטים אוסוף, מימין, וורנוק/AP

המושב השני של המדינה בסנאט נפתח לבחירה אחרי פרישתו של הסנאטור ג'וני אייזקסון בשנה שעברה. הסנאטורית הנוכחית, קלי לופלר, מונתה ב-2019 והיא התחרתה ב-21 מועמדים, כולל בדאג קולינס, אחד מנציגיה של ג'ורג'יה בבית הנבחרים.

מי שזכה במירב הקולות בסיבוב הראשון הוא רפאל וורנוק הדמוקרטי, עם 32.7%, ולופלר אחריו עם 26% וקולינס במקום השלישי עם 20.1%. המנצח בסיבוב המכריע יכהן רק את השנתיים שנותרו מכהונתו המקורית של אייזקסון, שנבחר ב-2016.

כמה מדינות בארצות הברית, כולל ג'ורג'יה, דורשת סיבוב שני בפריימריז מקומיים אם אין מנצח ברור. עם זאת, היא הפכה לבין הבודדות שמיישמות זאת גם בבחירות הכלליות, אחרי שמרוץ לתפקיד המושל ב-1966 לא סיפק מנצח ברור, ובית המחוקקים שנשלט על ידי הדמוקרטים בחר את המועמד שלהם על פני המועמד הרפובליקני, שהחזיק ביתרון קל.

הסנאטורים הרפובליקנים של ג'ורג'יה, קלי לופלר עם דייוויד פרדו, בדרכם לנמל התעופה באטלנטה, 15 ביולי 2020. רויטרס
הרפובליקנים זקוקים להם. הסנאטורים דייוויד פרדו וקלי לופלר/רויטרס

ג'ורג'יה הייתה מעוז רפובליקני במשך שנים ארוכות, אך השינוי הדמוגרפי שבה הופך אותה לתחרותית עבור הדמוקרטים - המועמד לנשיאות ג'ו ביידן מחזיק ביתרון של כמה אלפי קולות על הנשיא דונלד טראמפ, אך המדינה צפויה לערוך ספירה חוזרת בשל הפער הקטן, בהתאם לחוק.

הדמוקרטים לא הצליחו לייצר "גל כחול" כפי שקיוו לפני 3 בנובמבר, אך הצליחו להשיג את המושב ה-48 בסנאט. הרפובליקנים צפויים לנצח במרוצים בקרוליינה הצפונית ובאלסקה שטרם הוכרעו רשמית, כך שללא ניצחונות בג'ורג'יה - נשיאות עתידית של ביידן תהיה מוגבלת ביותר על ידי הסנאט הרפובליקני שצפוי לחסום כל חקיקה משמעותית שינסה לקדם הנשיא הדמוקרטי.

עוד בוואלה!

טראמפ השקיע, ביידן הזניח: הקול ההיספני הכריע את הבחירות בפלורידה

לכתבה המלאה

אם אכן יצליחו הדמוקרטים להשיג את שני המושבים של ג'ורג'יה אחרי הסיבוב המכריע בינואר, המצב בסנאט יהיה של תיקו - וסגנית הנשיאה קמלה האריס תהיה זו ששוברת אותו.

בחודשיים הקרובים צפויים להתנהל קמפיינים אינטנסיביים במדינה, שאליה יזרמו כספים רבים, פעילים פוליטים וכלי תקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully