וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לבחירות: ביידן מוביל על טראמפ בסקרים, אבל הכול עוד פתוח

שני המועמדים ירכזו את מאמציהם האחרונים במדינות המתנדנדות, בעוד כ-60 מיליון אמריקנים כבר בחרו, בדרך לשיעורי הצבעה שלא נראו מזה מאה שנים. מעל הכול מרחפת מגיפת הקורונה, אך לנשיא הרפובליקני טרם אבדה התקווה. שבעה ימים ל-3 בנובמבר, תמונת מצב

בווידאו: העימות האחרון לפני הבחירות בין טראמפ לביידן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

שבוע בלבד עד ליום הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ומספר שיא של אמריקנים כבר הצביע בבחירות המוקדמות. זאת לאחר קמפיין חסר תקדים שחשף את הקיטוב העמוק באמריקה, והתקיים בצילה של מגיפת הקורונה.

רוב הסקרים הארציים מראים על יתרון של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן על הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ, אך אילו בתוך המדינות עצמן - שמכריעות את המרוץ בשל שיטת האלקטורים - הקרב צמוד עוד יותר.

למרות שיום הבחירות הוא 3 בנובמבר, ייתכן שזהות המנצח לא תיוודע במהלך הלילה אלא כעבור ימים ארוכים של קרבות משפטיים. על אלו עשויה להשפיע השופטת השמרנית איימי קוני בארט, שמינוייה לבית המשפט העליון אושר הלילה על ידי הרפובליקנים בסנאט, חרף התנגדות הדמוקרטים. הם ביקשו להמתין עד היוודע תוצאות הבחירות, אך טראמפ דחף לאישורה בהקדם כדי להרחיב את הרוב השמרני בבית המשפט לשישה מול שלושה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן. רויטרס
שני חזונות שונים לאמריקה. טראמפ מול ביידן/רויטרס

קרוב ל-60 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בבחירות המוקדמות או בדואר עד היום, יותר מכל סך ההצבעה המוקדמת ב-2016, שהסתכמה ב-58 מיליון איש. על פי המגמה הזו, שיעור ההצבעה הכללי בבחירות הקרובות ישבור שיא של יותר ממאה שנה, מאז הבחירות ב-1908.

שיעור המצביעים הגבוה מצביע הן על התלהבות של הבוחרים להכריע בין טראמפ לביידן, ועל החשש מפני הצטופפות בתורים לקלפיות ביום הבחירות ב-3 בנובמבר. לפי הסקרים, הדמוקרטים נלהבים יותר להצביע דרך הדואר, בעוד שהרפובליקנים, בעידוד הטענות הלא מבוססות של טראמפ על זיופים נרחבים, מעדיפים להגיע פיזית לקלפי.

בימים האחרונים של הקמפיין משקיע טראמפ מאמצים כבירים בכמה מדינות מפתח, שהניצחון שבהן הוא קריטי עבורו כדי להשיג את 270 האלקטורים הנכספים המבטיחים ניצחון. ב-2016 הוא קיבל כשלושה מיליון קולות פחות מיריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון בספירה הכללית, אך בשיטה האמריקנית זה לא מונע ממועמד לזכות בבחירות - הוא רק צריך לנצח במדינות הנכונות.

עוד בוואלה!

270 אלקטורים לניצחון: כך בוחרים נשיא בארה"ב

לכתבה המלאה
ממוצע סקרים במדינות המתנדנדות. -, אתר רשמי
ממוצע סקרים במדינות המתנדנדות/אתר רשמי, -

מפת האלקטורים על פי הסקרים

טראמפ גרף 304 אלקטורים לפני ארבע שנים, כשניצחונותיו בפער קטן במישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה הבטיחו לו את הניצחון על קלינטון. הסקרים מראים על יתרון של ביידן במדינות האלו.

בבחירות מתמודדים עוד כמה מועמדים שוליים, כולל מועמדי המפלגה הליברטריאנית והמפלגה הירוקה, ועוד כמה מועמדים שכלל לא מופיעים על פתקי ההצבעה בכל המדינות - בהם הראפר קניה ווסט.

בבליץ של הימים האחרונים יבקר השבוע טראמפ, שמנסה לשים מאחוריו את הידבקותו בנגיף הקורונה בתחילת החודש, בפנסילבניה, במישיגן, ויסקונסין, אריזונה ונבאדה. הוא מושך לעצרות שלו אלפים מתומכיו, שאינם מקפידים במיוחד על כללי הריחוק החברתי על אף שהמועמד שלהם עבר טיפולים בבית החולים.

הצבעה המוקדמת לבחירות בבולטימור, מרילנד/רויטרס

ביידן, לעומת זאת, מקיים אירועים מצומצים יותר, במתכונת של דרייב-אין, ומקפיד לעטות על מסיכה חרף הלעג של הנשיא. אחת המדינות החשובות ביותר היא פנסילבניה, שאליה הגיעו המועמדים בימים האחרונים, ובלעדיה לכל אחד מהמועמדים יהיה קשה מאוד לנצח. היא נחשבת למדינת הבית של ביידן ולכן הפסד בה עלול לבשר רעות גם במדינות חשובות אחרות, אך הסקרים מראים על קרב צמוד על 20 האלקטורים שלה.

"אני חושב שאנחנו הולכים לנצח בפנסילבניה בפער גדול יותר ממה שעשינו בפעם הקודמת", נשמע טראמפ בטוח בעצמו לפני עצרת באלנטאון בראשון. הוא זכה במדינה בפער של כ-50 אלף קולות בלבד. הרפובליקנים מנסים לרכב על הדברים שאמר ביידן בעימות הנשיאותי האחרון, על רצונו "לעבור" מתעשיית הנפט, המספקת משרות רבות בפנסילבניה.

המועמד הדמוקרטי מיהר להבהיר את דבריו בימים שחלפו מאז, כשגם חברי מפלגתו במדינות אחרות שבהן תעשיות הנפט והגז הן משמעותיות התנערו מדבריו.

ביידן צפוי לחזור היום לדרכים ולהגיע לג'ורג'יה, שעל 16 האלקטורים שלה הפכה השנה לתחרותית אחרי עשרות שנים שהייתה מעוז רפובליקני. טראמפ ניצח בה את קלינטון ב-5% לפני ארבע שנים, ומאז ביל קלינטון לא זכה בה שום מועמד דמוקרטי. ניצחון של ביידן בה ישנה לחלוטין את המפה ואת התכנונים המוקדמים של הרפובליקנים.

מי שהצטרף אל ביידן בישורת האחרונה הוא ברק אובמה, שעבד עמו במשך שמונה שנים כשהוא היה הנשיא והוא היה סגנו. הוא יקיים עצרת באורלנדו, פלורידה, שכל מי שניצח בה מאז 1996 זכה גם בבית הלבן.

האחרון שניצח בפלורידה, המעניקה 29 אלקטורים והפסיד במרוץ לנשיאות היה ג'ורג' בוש האב, שהיה גם הנשיא האחרון שלא הצליח לזכות בכהונה שנייה. הסקרים מראים על קרב צמוד בין ביידן לטראמפ, עם יתרון קל למועמד הדמוקרטי.

טראמפ מנסה לשנות את השיח - אך הקורונה משתוללת

למרות הניסיון של טראמפ לשנות את השיח ממגיפת הקורונה, שגבתה את חייהם של 225 אלף אמריקנים - יותר מכל מדינה אחרת בעולם, לווירוס חוקים משלו. אזורים רבים בארצות הברית חווים שיאים במספר הנדבקים, ולפחות חמישה מיועציו של סגנו מייק פנס אובחנו חיוביים לנגיף בימים האחרונים. סגן הנשיא, שבעצמו יצא לעצרות בכמה מדינות חשובות, נבדק לקורונה ויצא שלילי.

על פי ניתוח נתונים של רויטרס, מספר הנדבקים בארצות הברית בשבוע החולף עלה ב-24% בעוד שמספר הבדיקות גדלו ב-5.5%. יותר מ-5,600 איש מתו בארצות הברית בתוך שבוע, שהסתיים ב-25 באוקטובר, עלייה של 15% בהשוואה לשבוע קודם לכן. מספר המתים נמצא בעלייה במשך שבועיים רצופים בלפחות 16 מדינות, בהשוואה לתשע מדינות קודם לכן.

הסקרים מראים כי רוב הבוחרים סומכים יותר על ביידן בטיפול במגיפה, שגבתה מחיר עצום מהכלכלה האמריקנית. מצד שני, הרוב מאמינים יותר בנשיא הרפובליקני בתחום הכלכלי, והוא טוען שהדמוקרטים, בהובלת האגף הרדיקלי במפלגה, יבססו כלכלה "סוציאליסטית או קומוניסטית".

מפוצלת ביידן טראמפ. -, עיבוד תמונה
מספר המתים מקורונה מטפס שוב. ביידן וטראמפ/עיבוד תמונה, -

סוגיות נוספות שעומדות על הפרק הן הגזענות והאלימות המשטרתית, שהתפוצצו בחודשי הקיץ אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס על ידי שוטר לבן.

הדמוקרטים רוצים רפורמות עמוקות במערכת אכיפת החוק, ומנסים לעודד את השחורים לצאת ולהצביע אחרי שרבים מהם נשארו בבית ב-2016 ושללו מקלינטון אלקטורט שהיה קריטי בניצחון של אובמה ב-2008 וב-2012.

טראמפ והרפובליקנים, מנגד, מזהירים כי תחת ממשל אפשרי של ביידן, תתפשט "אנרכיה" ברחובות הערים בארצות הברית. הנשיא מנסה להציג את עצמו כמי שיביא לחוק וסדר.

חשש מהתערבות זרה

כמו לפני ארבע שנים, גם על הבחירות השנה מרחפת סכנת ההתערבות הזרה. בקהילת המודיעין שבראשה עומד מקורב לטראמפ, מנסים להדגיש את הניסיונות של האיראניים לערער על ההליך, אך הדמוקרטים ומומחי מודיעין מצביעים על רוסיה כאיום גדול יותר בשל יכולות הסייבר המפותחות שלה.

מוסקבה ממשיכה להכחיש שהיא התערבה לטובת טראמפ ב-2016 באמצעות פריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית והפצת דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות, בעוד הנשיא והרפובליקנים ניסו לאורך הכהונה הראשונה שלו לערער על קביעת שירותי המודיעין האמריקניים.

ביידן אמר כי רוסיה היא האיום הגדול ביותר על הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ואילו את סין תיאר בתור המתחרה הגדולה ביותר שלה. בקרמלין אמרו כי דבריו שגויים ומעודדים שנאה של רוסיה.

בקמפיין של טראמפ טוענים כי המועמד הדמוקרטי יהיה חלש מול סין ומנסים להכניס לדיון את עסקיו של בנו, האנטר ביידן, בסין, אוקראינה ובמדינות אחרות.

גם סין וקוריאה הצפונית עשויות לנסות להשפיע על הבחירות באמצעי סייבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully